Demokrasi, yüzyıllardır tartışılan bir kavram olmasına rağmen modern düşüncenin ortaya çıkmasıyla siyaset teorisinde önemli bir yer edinmiştir. Modern düşüncenin temelinde yatan bireysel özgürlük, eşitlik, rasyonellik, vs. gibi olgular demokrasiye şekil vermiştir. Bir başka deyişle demokrasi modern düşüncenin sistematiğinde kurumsallaşmıştır. Demokrasi kavramı modern düşünce geleneğinde deontolojik kabuller üzerine inşa edilmemiştir. Daha ziyade demokrasi, yardımcı değer kümeleriyle beraber toplumsal ontoloji oluşturarak hem varlığını hem de anlamını bu yan değerlerden almıştır. Örneğin demokrasi beşeri bir sosyal yapının ürünü olarak beşeriyet öncesi değer taşıyan doğal hukukun aslî unsuru olan doğal hakların korunmasında yardımcı olan araçsal bir değer taşımaktadır. Doğal haklar, kişilerin salt insan olmaları sebebiyle sahip oldukları haklar bütünüdür ve tüm beşeri yapılardan önce gelmektedir. Beşeri yapılar, doğal hakların sınırlarında çizilen ve doğal hakların korunması noktasında sorumlu ve yetkili olan yapılardır. Sözleşme teorisinin özü olan bu yaklaşım beşerî yapılardan evvel doğa durumunu konu alır ve bu durumdan yola çıkarak beşerî bir yapı kurgular. O halde beşeri yapıların kurulma sebebi doğa durumunun varlığı neticesinde olmaktadır. Demokrasi, beşeri yapıların doğal haklara uygun hale getirilmesi noktasında yetkilendirilmiş bir süreci ifade eder.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Issue: 62 |