Eğitim ve öğretim temel hak ve hürriyetlerden biri olup Anayasanın 42. maddesinde düzenlenmiştir. Buna göre hizmet, bizatihi devlet tarafından yerine getirilebildiği gibi idarenin denetim ve gözetimi altında özel hukuk kişileri tarafından da yürütülebilmektedir. Eğitim ve öğretim faaliyetleri ister devlet ister özel sektörce yürütülsün öğretmenler bu sürecin en temel unsurlarıdır. Bu doğrultuda çalışma ile özel okullarda çalışan öğretmenlerle yapılan iş sözleşmesinin niteliği, kamu hizmeti bağlamında değerlendirilmeye çalışılmıştır. Nitekim Yargıtay İçtihadı Birleştirme Büyük Genel Kurulu’nun (YİBBGK) E. 2017/1, K. 2018/2 Sayılı Kararı ile 5580 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanunu’nun 9. maddesi yorumlanmış ve öğretmenlerin belirli süreli sözleşmelerle istihdam edilebilecekleri ifade edilmiştir. Belirli süreli sözleşmelerin, hizmetin niteliği gereği eğitim sisteminde (özellikle öğretmenlerle yapılacak sözleşmelerde) uygulanmaması gerektiği düşünülmektedir. Bu sözleşme türünün, pedagojik istikrarı, eğitimde kaliteyi ve kamu hizmetlerinin sürekliliği ilkesini zayıflatma ihtimalinin yüksek olduğu değerlendirilmektedir. Bu bağlamda çalışmada, ilgili sözleşme türünün kamu hizmetinin sürekliliği ilkesi ile çeliştiği savunulmakta ve bu konuda çözüm önerileri geliştirme hedeflenmektedir.
Herhangi bir etik ihlal söz konusu değildir.
Yok
Education and training are fundamental rights regulated in Article 42 of the Constitution and may be provided either directly by the state or by private entities under state supervision. Regardless of the provider, teachers remain the central actors in this process. This study evaluates the legal nature of employment contracts for teachers in private schools within the framework of public service. In its decision E.2017/1, K.2018/2, the Grand General Assembly of the Unification of Jurisprudence of the Supreme Court of Appeals (YİBBGK) interpreted Article 9 of the Private Education Institutions Law No. 5580, ruling that teachers may be employed with fixed-term contracts. However, this study contends that such contracts are unsuitable for the education system, particularly for teachers, due to the nature of the service. Fixed-term employment risks undermining pedagogical stability, educational quality, and the principle of continuity in public services. The article argues that this contract type contradicts the principle of continuity and proposes solutions to address the issue.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Constitutional and Political Theories |
Journal Section | Araştırma |
Authors | |
Early Pub Date | October 2, 2025 |
Publication Date | September 25, 2025 |
Submission Date | March 17, 2025 |
Acceptance Date | August 20, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 119 |