Fandom Experiences of Young People Towards Korean Popular Culture
Year 2025,
Issue: 74, 195 - 206, 25.06.2025
Bahar Özkan
,
Gönül Demez
References
-
Ainslie, M. J. (2017). Korean soft vs. Malay hegomony: Malaysian masculinity and Hallyu fandom. Korean Observer, 48(3), 609-638.
-
Alverman, E. D., & Hagood, M, C. (2000). Fandom and critical media literacy. Journal of Adolescent& Adult Literacy, 43(5), 436-446.
-
Arık, E. (2013). Şöhret kültürü ve şöhret gazeteciliği: Medya profesyonelleri üzerine bir çözümleme. [Yayınlanmamış Doktora Tezi, Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü]. YÖK Tez Merkezi.
-
Arun, Ö. (2013). Rafine beğeniler ya da sıradan hazlar? Türkiye’de beğeninin, ortamın ve tüketimin analizine ilişkin notlar. Kültür ve İletişim, 16(32), 45-72.
-
Baudrillard, J. (2018). Simülarklar ve simülasyon. (Çev.: Oğuz Adanır). Doğu Batı Yayınları.
-
Bennet, L. (2014). Tracing textual poachers: Reflections on the devolepment of fan studies and digital fandom. Journal of Fandom Studies, 2(1), 5-20.
-
Bennet, A. (2018). Kültür ve gündelik hayat. (Çev.: Nagehan Tokdoğan., Umut Yener Kara ve Burcu Şenel). Phoenix Yayınları.
-
Binark, M. (2019). Kültürel diplomasi ve Kore dalgası: Hallyu. Siyasal Kitabevi.
-
Bourdieu, P. (2021). Ayrım: Beğeni yargısının toplumsal eleştirisi. (Çev.: Derya Fırat ve Günce Berkkurt). Nika Yayınevi.
-
Creswell, J, W. (2020). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (Çev.: Mesut Bütün ve Selçuk Beşir Demi). Siyasal Kitabevi.
-
Dean, J. (2017). Politicising fandom. The British Journal of Politics and International Relations, 19(2), 408-424.
-
Fiske, J. (2002). The cultural economy of fandom. (Der.) Lisa A. Lewis. The adoring audience: fan culture and popular media. Routledge. 30-49.
-
Lamerichs, N. (2018). Shared narratives: Intermediality in fandom. In Productive fandom: intermediality and affective reception fan cultures, 11-34.
-
Jang, W., & Song, J. E. (2017). The influences of K-pop fandom on increasing cultural contact. Korean Association Regional Sociology, 18(2), 29-56.
-
Jenson, I. (2002). Fandom as pathology: The consequences of characterization. (Der.) Lisa A. Lewis. The Adoring Audience: Fan Culture and Popular Media. Routledge. 9-29.
-
Kang J., Kim, J., Yang, M., Park, E., Ko, M., Lee, M., & Han, J. (2022). Behind the scenes of K-pop fandom collaboration network. Quality and Quantity, 56, 1481-1502.
-
Kanozia, R., & Ganghariya, A. (2021). More than K-pop fans: BTS fandom and activism aimd Covid-19 outbreak. Media Asia, 48(4), 338-345.
-
Oleszczuk, A., & Waszkiewicz, A. (2020). Queerness Hallyu 2.0: Negotiating non-normative identities in K-pop music videos. Res Rhetorica, 7(2), 118-131.
-
Keskin, A. (2022). Gündelik hayat ve popüler kültür yaklaşımları çerçevesinden “K-Pop”. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 32(2), 783-794.
-
Punch, K, F. (2016). Sosyal araştırmalara giriş: Nicel ve nitel yaklaşımlar. (Çev.: Dursun Bayrak., H. Bader Aslan., Zeynep Akyüz). Siyasal Kitabevi.
-
Taşdemir, E. (2018). Fandom: Güney Kore hayranlığı ve bir kültür taşıyıcısı olarak Güney Kore dizileri.[Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü]. YÖK Tez Merkezi.
-
Ünlü, T, T. (2021). Hallyu’nun yükselen yıldızı K-Pop’un Türkiye’de etkenliği hakkında bir içerik analizi. Atatürk İletişim Dergisi, 5-24.
-
Yıldırım, H. M., & Göç, E. (2021). Z kuşağının seyahat tercihlerinde popüler kültürün etkisi: Hallyu – Kore Dalgası. Sivas İnterdisipliner Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(2), 58-79.
Gençlerin Kore Popüler Kültürüne Yönelik Hayranlık Deneyimleri
Year 2025,
Issue: 74, 195 - 206, 25.06.2025
Bahar Özkan
,
Gönül Demez
Abstract
Çalışmada genç bireylerin Kore popüler kültürüne dair ilgi ve hayranlık deneyimlerini sosyal ve bireysel yönleriyle ele almak amaçlanmaktadır. Küreselleşme ekseninde etkili olduğu iddia edilen Güney Kore kültürü, popüler kültür ürünleriyle özellikle genç bireylerin gündelik hayatında önemli yer tutmakta ve kimlik oluşumunda etki göstermektedir. Bu çalışma, Kore popüler kültürüne duyulan hayranlığın sosyal, kültürel ve ekonomik dinamiklerini incelerken, aynı zamanda gençleri bu hayranlığa yönlendiren sosyal ve toplumsal koşulları da tartışmaktadır. Bu doğrultuda araştırmada Kore popüler kültürüne hayranlık besleyen gençlerin anlatıları aracılığıyla hem hayranlık kültürü hem de bu kültürün sosyal etkilerini tartışmak hedeflenmektedir. Araştırma sürecinde Kore popüler kültürüne hayranlık duyan 11 kişi ile derinlemesine görüşmeler gerçekleştirildi ve bulgular araştırmanın amacına uygun olarak tematik-betimsel analiz tekniğiyle incelenmiştir. Derinlemesine görüşmelerden hareketle Kore popüler kültürü hayranlık kültürünü derinden dönüştürdüğü ve bu dönüşüm doğrultusunda genç hayranların kimlik oluşumunda etken olduğu ve toplumsal düzenin yeniden üretiminde yeni bir rol üstlendiği anlaşılmaktadır.
References
-
Ainslie, M. J. (2017). Korean soft vs. Malay hegomony: Malaysian masculinity and Hallyu fandom. Korean Observer, 48(3), 609-638.
-
Alverman, E. D., & Hagood, M, C. (2000). Fandom and critical media literacy. Journal of Adolescent& Adult Literacy, 43(5), 436-446.
-
Arık, E. (2013). Şöhret kültürü ve şöhret gazeteciliği: Medya profesyonelleri üzerine bir çözümleme. [Yayınlanmamış Doktora Tezi, Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü]. YÖK Tez Merkezi.
-
Arun, Ö. (2013). Rafine beğeniler ya da sıradan hazlar? Türkiye’de beğeninin, ortamın ve tüketimin analizine ilişkin notlar. Kültür ve İletişim, 16(32), 45-72.
-
Baudrillard, J. (2018). Simülarklar ve simülasyon. (Çev.: Oğuz Adanır). Doğu Batı Yayınları.
-
Bennet, L. (2014). Tracing textual poachers: Reflections on the devolepment of fan studies and digital fandom. Journal of Fandom Studies, 2(1), 5-20.
-
Bennet, A. (2018). Kültür ve gündelik hayat. (Çev.: Nagehan Tokdoğan., Umut Yener Kara ve Burcu Şenel). Phoenix Yayınları.
-
Binark, M. (2019). Kültürel diplomasi ve Kore dalgası: Hallyu. Siyasal Kitabevi.
-
Bourdieu, P. (2021). Ayrım: Beğeni yargısının toplumsal eleştirisi. (Çev.: Derya Fırat ve Günce Berkkurt). Nika Yayınevi.
-
Creswell, J, W. (2020). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (Çev.: Mesut Bütün ve Selçuk Beşir Demi). Siyasal Kitabevi.
-
Dean, J. (2017). Politicising fandom. The British Journal of Politics and International Relations, 19(2), 408-424.
-
Fiske, J. (2002). The cultural economy of fandom. (Der.) Lisa A. Lewis. The adoring audience: fan culture and popular media. Routledge. 30-49.
-
Lamerichs, N. (2018). Shared narratives: Intermediality in fandom. In Productive fandom: intermediality and affective reception fan cultures, 11-34.
-
Jang, W., & Song, J. E. (2017). The influences of K-pop fandom on increasing cultural contact. Korean Association Regional Sociology, 18(2), 29-56.
-
Jenson, I. (2002). Fandom as pathology: The consequences of characterization. (Der.) Lisa A. Lewis. The Adoring Audience: Fan Culture and Popular Media. Routledge. 9-29.
-
Kang J., Kim, J., Yang, M., Park, E., Ko, M., Lee, M., & Han, J. (2022). Behind the scenes of K-pop fandom collaboration network. Quality and Quantity, 56, 1481-1502.
-
Kanozia, R., & Ganghariya, A. (2021). More than K-pop fans: BTS fandom and activism aimd Covid-19 outbreak. Media Asia, 48(4), 338-345.
-
Oleszczuk, A., & Waszkiewicz, A. (2020). Queerness Hallyu 2.0: Negotiating non-normative identities in K-pop music videos. Res Rhetorica, 7(2), 118-131.
-
Keskin, A. (2022). Gündelik hayat ve popüler kültür yaklaşımları çerçevesinden “K-Pop”. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 32(2), 783-794.
-
Punch, K, F. (2016). Sosyal araştırmalara giriş: Nicel ve nitel yaklaşımlar. (Çev.: Dursun Bayrak., H. Bader Aslan., Zeynep Akyüz). Siyasal Kitabevi.
-
Taşdemir, E. (2018). Fandom: Güney Kore hayranlığı ve bir kültür taşıyıcısı olarak Güney Kore dizileri.[Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü]. YÖK Tez Merkezi.
-
Ünlü, T, T. (2021). Hallyu’nun yükselen yıldızı K-Pop’un Türkiye’de etkenliği hakkında bir içerik analizi. Atatürk İletişim Dergisi, 5-24.
-
Yıldırım, H. M., & Göç, E. (2021). Z kuşağının seyahat tercihlerinde popüler kültürün etkisi: Hallyu – Kore Dalgası. Sivas İnterdisipliner Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(2), 58-79.