Summary
Idioms in French are clichéd unique words that reveal the expressive power, richness, and beauty of the language. Most idioms, which have a very important place in daily communication in the French language, are not known even by Turks who know French at a very advanced level. Because teaching idioms still lacks the necessary teaching techniques. On the other hand, in the literature review, works by important foreign and Turkish authors were examined. In this context, it has been determined that successful results have been achieved with current teaching methods that focus on the student in teaching idioms, and that visual and video teaching methods mostly improve the understanding and memorability of idioms. In this framework, this study aims to reveal to what extent the teaching methods based on direct representation, short stories and pictorial representation used in teaching French idioms affect the success of students and to investigate which is the best teaching method. For this purpose, research was conducted using the quantitative research method with the participation of 26 students studying at Marmara University, French Translation, and Interpreting Department in the 2023-2024 Academic Year. In the research, first, a pre-test was applied to 40 idioms determined according to the opinions of academicians, and although low results were obtained in some idioms, the average success rate of the students was found to be 66%. Then, an eight-week teaching program was applied using teaching methods such as direct representation, short story and pictorial representation, and the findings obtained in the post-test were analyzed. Accordingly, a success rate of 81% in direct representation, 74% in short stories and 93% in pictorial representation was achieved, thus it was determined that pictorial representation-based teaching was superior to other methods.
Fransızcada deyimler, dilin anlatım gücünü, zenginliğini ve güzelliğini ortaya koyan klişeleşmiş özgün sözlerdir. Fransız dilinde gündelik iletişimde çok önemli bir yeri olan deyimlerin çoğunluğu, çok ileri düzeyde Fransızca bilen Türkler tarafından bile bilinmemektedir. Zira, hala deyim öğretimi gerekli öğretim tekniklerinden yoksundur. Öte yandan, literatür taramasında, önemli yabancı ve Türk yazarlara ait çalışmalar incelenmiştir. Bu kapsamda, deyim öğretiminde öğrencinin merkeze alındığı güncel öğretim yöntemleri ile başarılı sonuçlar alındığı ve çoğunlukla, görsel ve videolu öğretim metodunun deyimlerin anlaşılmasını ve akılda kalıcılığı geliştirdiği tespit edilmiştir. Bu çerçevede hazırlanan bu çalışmada, Fransızca deyimlerin öğretiminde kullanılan düz anlatım, kısa hikayeler ve görsellere dayalı öğretim yöntemlerinin öğrencilerin başarısında ne ölçüde etkisi olduğu ve en iyi öğretim yönteminin hangisinin olduğunun araştırılarak ortaya konulması amaçlanmıştır. Bu maksatla, Marmara Üniversitesi Fransızca Mütercim ve Tercümanlık Ana Bilim Dalında 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılında eğitim gören 26 öğrencinin katılımıyla nicel araştırma yöntemi kullanılarak bir araştırma yapılmıştır. Araştırmada önce, akademisyenlerin görüşlerine göre tespit edilen 40 deyime ilişkin bir ön test uygulanmış, testte, bazı deyimlerde düşük sonuçlar elde edilse de öğrencilerin başarı ortalamasının %66 olduğu görülmüştür. Sonra, düz anlatım, kısa hikâye ve görsel öğretim yöntemleri ile sekiz haftalık bir öğretim programı uygulanmış, yapılan son testte elde edilen bulgular analiz edilmiştir. Buna göre, düz anlatımda %81, kısa hikayelerde %74 ve görsellerde ise %93’lik başarı oranı elde edilmiş dolayısıyla, görsellere dayalı öğretimin diğer yöntemlerden daha üstün olduğu belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Policy and Administration (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 3, 2024 |
Publication Date | September 4, 2024 |
Submission Date | April 10, 2024 |
Acceptance Date | August 23, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 9 Issue: 1 |
İletişim / Correspondence
Telefon/Phone: +90 216 280 34 81
Faks/Fax: : +90 216 280 34 95
Adres/Address: Medeniyet Araştırmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi
İstanbul Medeniyet Üniversitesi Güney Yerleşkesi B-Blok
Dumlupınar Mah. D-100 Yan Yol Kadıköy, İstanbul, Türkiye