Science high schools are institutions that host students who are interested in scientific and technological developments and who are successful in mathematics and science. The role of teachers working in these institutions is extremely important in achieving the goals of the institution. Because teachers have undertaken an important task in raising young generations who have an important place in the development of the country. For this reason, in order for teachers to do their job in the best way possible, they must first be well trained and then provide appropriate conditions that will enable them to devote themselves to the job. This research aims to determine the problems experienced by Science High School teachers regarding the physical space, curriculum, students, parents and management. The study group of the research consisted of 10 teachers working at Hakkari Science High School in the 2023-2024 academic year, selected by convenient sampling method. In the selection of teachers, care was taken to ensure that their gender, branch and years of experience were different. A case study, one of the qualitative research designs, was used in the study. In the study, a semi-structured interview form was used to determine teachers' opinions. Before the interview, the place and time of the interview were determined with the researcher and the participant. The interview form prepared by the researchers consists of three questions under five main headings. According to the results of the research, it was revealed that science high school teachers had problems with the school's physical space, curriculum, students, administration and parents. Solving the problems of teachers in science high schools, which are among the institutions that will raise qualified individuals in the development and development of a country, will ensure the expected performance of these institutions.
Fen liseleri bilim ve teknolojik anlamdaki gelişmelere ilgi duyan, matematik ve fen alanlarında başarılı öğrencilerin yer aldığı kurumlardır. Bu kurumlarda çalışan öğretmenlerin kurumun amaçlarının gerçekleştirilmesindeki rolü son derece önemlidir. Çünkü öğretmenler, ülkenin kalkınmasında önemli bir yeri olan genç kuşakların yetiştirilmesinde önemli bir görevi üstlenmişlerdir. Bu nedenle öğretmenlerin işlerini en iyi şekilde yapabilmeleri için öncelikle iyi yetiştirilmeleri ve sonra da kendilerini işe vermelerini sağlayacak uygun koşulların sağlanması gerekmektedir. Bu araştırmada Fen Lisesi öğretmenlerinin fiziksel alanla, öğretim programıyla, öğrencilerle, velilerle ve yönetimle ilgili yaşadığı sorunlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2023-2024 eğitim öğretim yılında Hakkari Fen Lisesi’nde görev yapan uygun örnekleme yöntemiyle seçilen 10 öğretmen oluşturmuştur. Öğretmenlerin seçiminde cinsiyet, branş ve kıdem yıllarının farklı olmasına özen gösterilmiştir. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmada, öğretmen görüşlerinin belirlenmesi için yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Görüşme öncesinde görüşmenin yapılacağı yer ve zaman araştırmacı ve katılımcı ile belirlenmiştir. Araştırmacılar tarafından hazırlanan görüşme formu beş ana başlığın altında yer alan üçer sorudan oluşmaktadır. Araştırmanın sonuçlarına göre fen lisesi öğretmenlerinin okulun fiziksel alanıyla, öğretim programıyla, öğrenciyle, yönetimle ve velilerle ilgili sorunlar yaşadığını ortaya çıkmıştır. Bir ülkenin kalkınmasında ve gelişmesinde nitelikli bireylerin yetişmesini sağlayacak olan kurumların başında gelen fen liselerindeki öğretmenlerin sorunlarının giderilmesi bu kurumlardan beklenen performansın gerçekleşmesini sağlayacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 20, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | July 1, 2024 |
Acceptance Date | September 28, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 2 Issue: 3 |
MAKÜ-Mehmet Akif Ersoy Dergisi (MAED), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. (CC BY NC)