Bu araştırmanın amacı fen
bilgisi öğretmen adaylarının bilimin doğası hakkındaki görüşlerini ölçek ve kısa hikâyeler yoluyla
ayrı ayrı tespit etmek ve farklı yollardan tespit edilmiş olan bu görüşleri
birbirleriyle karşılaştırarak kısa hikâyelerin ölçme
değerlendirme aracı olarak öğretim ortamında etkililiğini belirlemektir.
Araştırma çoklu durum çalışması içinde 79 Fen Bilgisi öğretmen adayı ile
gerçekleştirilmiştir. Bilimsel Bilginin Doğası Ölçeği (BBDÖ) ve araştırmacı
tarafından derlenen sekiz kısa hikâye (KH) ile katılımcıların bilimin doğası
hakkındaki görüşleri belirlenmiş kısa hikâyelerin bir ölçme değerlendirme
yöntemi olarak nasıl kullanılabildiği ortaya konulmuştur. Çalışmaya ait veriler
katılımcılardan 2011 yılının mayıs ayı içerisinde toplanmıştır. Analizler
sonucunda katılımcıların farklı yollarla ölçülen bilimin doğası görüşlerinin
birbirinden farklı oldukları görülmüştür. BBDÖ’den elde edilen puanlar
KH’lerden elde edilen puanlardan genelde daha yüksek çıkmıştır. Nitel
verilerden elde edilen sonuçlara göre, katılımcıların bilimin doğasına yönelik
bazı kavram yanılgılarına sahip oldukları görülmüştür. Çalışmadan elde edilen
sonuçlar doğrultusunda alana katkı getirebileceği düşünülen bazı önerilere yer
verilmiştir.
The present study aims to identify prospective science teachers’ opinions on the nature of science via a scale and short stories and the effectiveness of short story as a measurement instrument by comparing those ideas gathered in different ways. The study was conducted among 79 prospective science teachers within a multiple-case study. Though the NSKS and the eight vignettes created by the researcher, the participants’ views on the nature of science were identified and the use of vignettes as an assessment method was demonstrated. At the end of the analyses, it was determined that the participants’ opinions on the nature of science, which was measured via different methods, varied from each other. The scores of NSKS were generally higher than that of vignettes scores. According to the results obtained from qualitative data, participants have some misconceptions about the nature of science. Some suggestions have been made that may contribute to the field in the direction of the results obtained from the work.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 2, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 1 |