In this study, evaluation of the candidate teacher training process in accordance with the opinions of the candidate and mentor teachers has been aimed by defining a general framework of the process started to be implemented by the Ministry of Education to ensure candidate teachers' Professional orientation. The case study design, one of the qualitative research designs, was used in the study. In this context, 23 candidate teachers assigned to the official schools in the city center of Erzurum in the Spring semester of 2015-2016 academic year and passing candidacy process here and 10 advisor teachers appointed for this purpose were assigned as a working group of their search. Their search data were collected by using a semi-structured interview form consisting of six questions on both forms. The obtained data were analyzed by the content analysis method. As a result of the study, although there were difficulties in the implementation, candidate teachers and mentors have said that they see this process as an important and sufficient program in general.
Bu çalışmada
aday öğretmenlerin mesleğe oryantasyonunu sağlamaya yönelik olarak Milli Eğitim
Bakanlığı tarafından uygulanmaya başlanılan aday öğretmen yetiştirme sürecinin
genel çerçevesi tanımlanarak, sürecin aday öğretmenlerin ve danışman
öğretmenlerin görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Çalışmada nitel araştırma desenlerinden biri olan durum çalışması deseni
kullanılmıştır. Bu kapsamda 2015 ve 2016 eğitim öğretim yılının bahar döneminde
Erzurum il merkezindeki resmi okullara atanan ve adaylık sürecini burada
geçiren 23 aday öğretmen ve bu amaçla görevlendirilen 10 danışman öğretmen
araştırmanın çalışma grubu olarak belirlenmiştir. Araştırma verileri her iki
formda da dokuz sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formları
kullanılarak toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile
analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucunda aday ve danışman öğretmenler uygulamada
yaşanan aksaklıklara rağmen bu süreci genel olarak önemli ve olumlu bir program
olarak gördüklerini ifade etmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 2 |