In this study, the relationship between teacher’s self-efficacy and organizational citizenship behavior is examined. The relationship between organizational citizenship behavior and teacher’s self-efficacy is examined while same other factors such as organizational justice, exhaustion, alienation were taken into account. Population of this study consists of 1061 elementary school teachers working in elementary schools in the city of Usak. The usable sample was reached to 372 teachers. The likert type survey instruments were used to measure organizational citizenship behaviors, burnout, alienation, self efficacy. The relationship between organizational citizenship behavior and self-efficacy is evaluated by putting organizational justice, exhaustion, and alienation into consideration. Some models explaining organizational citizenship behavior have been formed. A series of regression analyses are used to explain organizational citizenship behavior. Results show that teacher’s self-efficacy have direct effect on organizational citizenship behavior. In addition, organizational justice, exhaustion and alienation also have direct effect on organizational citizenship behavior. Research may focus on personal dispositions of teachers to explain why some teachers show altruistic behaviors and others do not
Self-efficacy Organizational Citizenship Behavior Educational Administration Organizational Behavior.
Bu çalışmada, öğretmenlerin öz-yeterliklerinin örgütsel vatandaşlık davranışlarıyla ilişkisi incelenmiştir. Örgütsel vatandaşlık davranışı ÖVD ve öğretmenlerin özyeterlikleri arasındaki ilişki; örgütsel adalet, tükenmişlik ve yabancılaşma gibi faktörler bağlamında incelenmiştir. Evren, Uşak ilinde çalışan 1061 öğretmenden oluşmaktadır. Kullanılabilir örnek büyüklüğü 372 olmuştur. Örgütsel vatandaşlığı, tükenmişliği, yabancılaşmayı ve öz-yeterliği ölçmek için likert tipi anketler kullanılmıştır. Örgütsel vatandaşlık ve öz-yeterlik arasındaki ilişki, örgütsel adalet, tükenmişlik ve yabancılaşma değişkenlerinin ÖVD’ye etkisi dikkate alınarak incelenmiştir. Örgütsel vatandaşlığı açıklayan bazı modellemeler yapılmıştır. Örgütsel vatandaşlığı açıklamada bir seri regresyon anaizi kullanıl–mıştır. Sonuçlara göre, öğretmenlerin öz-yeterlikleri örgütsel vatandaşlık davranışı üzerinde doğrudan bir etkiye sahiptir. Bununla birlikte örgütsel adalet, tükenmişlik ve yabancılaşmanın da örgütsel vatandaşlık davranışı üzerinde doğrudan bir etkiye sahip olduğu görülmüştür
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 11 Issue: 21 |