Bu çalışmanın amacı, ilköğretim okulu yöneticilerinin öğretimsel liderlik rollerini hangi düzeyde gerçekleştirdiklerini öğretmen görüşleri açısından belirlemektir. İncelenen bu roller şunlardır: okul amaçlarının belirlenmesi ve paylaşılması; eğitim programı ve öğretim sürecinin yönetimi; öğretim süreci ve öğrencilerin değerlendirilmesi ve geliştirilmesi; öğretmenlerin desteklenmesi ve geliştirilmesi; düzenli öğretme-öğrenme çevresi ve ikliminin oluşturulmasıdır. Araştırma, 2005–2006 öğretim yılında Aydın il merkezindeki resmi ilköğretim okullarında çalışan öğretmenler ile gerçekleştirilmiştir. Şişman’ın 2004 okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışlarıyla ilgili araştırmasında kullanılmış anket formu veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde betimsel istatistikler ve t-testi ve varyans analisi testleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda İlköğretim Okulu yöneticilerinin öğretimsel liderlik rollerini gerçekleştirme düzeylerinin düşük çıkmadığı, eğitim programı ve öğretim sürecinin yönetimi ile öğretim süreci ve öğrencilerin değerlendirilmesi boyutlarındaki öğretimsel liderlik rollerini gerçekleştirme düzeylerinin kıdeme ve branşa göre farklılık gösterdiği, öğretimsel liderliğin tüm boyutlarında hizmet içi eğitime katılanlarla ile katılmayanlar arasında anlamlı farkların bulunduğu belirlenmiştir. Okul büyüklüğü ile öğretimsel liderlik davranışları arasında anlamlı bır fark bulunamamıştır
The purpose of this study is to explore the roles of elementary school principals in terms of instructional leadership according to the perceptions of teachers. Instructional leadership roles can be listed as defining and sharing of school vision and mission, administrating the instructional perogram, evaluating the students and instruction, supporting the professional development of teachers, and establishing an effective school climate. This study is conducted on elementary school teachers in the city center of Aydin in the instructional year of 2006 – 2007. For data collection purpose, Instructional Leadership Inventory of Sisman 2004 is used. For data analysis descriptive statistics, t-tests, and ANOVA tests were conducted. As a result, instructional leadership roles of elementary school principals according to the perceptions of teachers were found highly upper level. Instructional leadership roles and the gender, branches and taking in-service education of the principals have a significant difference. However, school size did not make any difference on instructional leadership roles of elementary school principals
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 10 Issue: 19 |