Avrupa Konseyi, dil öğretimi ve dil yeterliği ölçümüyle ilgili uluslararası geçerliliğe sahip ölçütlerin belirlenmesi amacıyla “Yabancı Dil Öğretimi Ortak Başvuru Metni” adlı çalışmayı dil öğrenenlere ve öğretenlere önermektedir. Bu araştırmada, Yabancı Dil Öğretimi Ortak Başvuru Metni ayrıntılı olarak incelenmiş, Türkçenin yabancı dil olarak öğretimine uygunluğu araştırılarak Ortak Başvuru Metni’ne uygun Türkçe öğretiminin öğrenci başarısına ve tutumuna etkisi belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada, “B1” düzeyi betimlemeleri hedef alınarak bir test ve program geliştirme çalışması yapılmış ve bu çalışma Ankara Üniversitesi TÖMER’ de öğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilere uygulanmıştır. Uygulama sonucunda elde edilen tüm veriler istatistiksel olarak değerlendirilmiştir
Council of Europe has been recommending a research called “Common European Framework of Reference for Languages” which is aimed to define the international criterian for language teaching and language compotency for the learners and instructors of foreign languages. The research has been evaluated in details, the appropriateness of teaching Türkish as a second language has been examined, effects of teaching Türkish which is suitable for the common criteria in learners success and attitude has been tried to be defined. A testing and a curriculum development research has been done aiming at the description of “B1” level. The programme has been applied to the foreign students at Ankara University TÖMER. The data collected as a result of the implementation has been evaluated statistically
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2007 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 9 Issue: 18 |