Ses, ritim ve armoni bileşenlerinden müteşekkil olan müzik, insan hayatının her safhasında var olan, hayatı
anlamlandıran, renklendiren önemli bir olgudur. Müzik, geçmişte olduğu gibi günümüzde de sadece bir eğlence
ya da boş vakit aracı olarak kullanılmayıp, insanların tedavi ve eğitimlerinde de faydalanılan bir araçtır. Özellikle
okul öncesi çocukların eğitiminde çocukların içinde bulundukları yaş aralığının getirdiği özelliklerden dolayı
müzikten daha fazla yararlanılması gerekmektedir. Bu çalışmada, okul öncesi din eğitimi kapsamında faaliyet
gösteren Diyanet İşleri Başkanlığı 4- 6 Yaş Kur’an Kursları öğretici kitaplarında müziksel öğelere ne kadar yer
verildiği, bu anlamda çocuklara yapılan eğitimde bir eğitim aracı olarak müzikten ne oranda faydalanıldığı
incelenmiştir. Çalışmanın amacı, pek çok bilgiyi oyun ve eğlence üzerinden elde eden okul öncesi eğitim çağındaki
çocukların eğitiminde müziğin önemine dikkat çekmek ve müziğin daha fazla kullanılması gerektiğine vurgu
yapmaktır. 4-6 yaş Kur’an kursları öğretici kitaplarında yeterli düzeyde müziksel öğelerden yararlanılıp
yararlanılmadığının tespit edilerek var olan şarkıların ve sözlerinin okul öncesi çocuklara uygunluğunun
değerlendirildiği bu araştırma, doküman analizi gibi veri toplama yöntemlerinin kullanıldığı nitel bir araştırmadır.
Sonuç olarak 4-6 yaş Kur’an Kursları öğretici kitaplarında müziksel öğelere yeteri kadar yer verilmediği
görülmüştür.
Music, which is composed of sound, rhythm and harmony components, is an important phenomenon that exists
in every phase of human life, that gives meaning and color to life. Music, as in the past, is not only used as a
means of entertainment or leisure, but is also an important tool used in the treatment and education of people.
Especially in the education of pre-school children, it is necessary to benefit more from music due to the
characteristics of the age range of children. In this study, it has been examined how much musical elements are
included in the instruction books of the Directorate of Religious Affairs 4-6 Years old Qur'an Courses operating
within the scope of pre-school religious education, and in this sense, how much music is used as an educational
tool in the education given to children. The aim of the study is to draw attention to the importance of music in
the education of preschool children, who acquire a lot of information through games and entertainment, and to
emphasize the need for more use of music. This research, which evaluates the suitability of existing songs and
lyrics for pre-school children by determining whether musical elements are used at a sufficient level in the 4-6
years old Qur'an courses teaching books, is a qualitative research in which data collection methods such as
document analysis are used. As a result, it has been seen that musical elements are not included enough in the
instruction books of the Qur'an Courses for 4-6 years old.
religious education pre-school religious education 4-6 yearsQuran Qourses tutorial book music
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies (Other) |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | August 19, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 10 Issue: 2 |
Marifetname is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).