This article investigates the proof of God’s existence within Ibn Sīnā’s metaphysical framework, particularly addressing the concepts of divine simplicity and the problem of modal collapse. It commences by positioning Ibn Sīnā’s metaphysics in contrast to Aristotle’s, emphasizing the dynamic and evolutionary nature of Ibn Sīnā’s engagement with metaphysical inquiry. The article highlights Ibn Sīnā’s distinctiveness in redefining metaphysical exploration beyond physicalist presuppositions and establishing metaphysics as foundational for other scientific disciplines. Central to this exploration is the elucidation of Ibn Sīnā’s arguments for God’s existence, primarily through his concept of modality—encompassing the necessary, contingent, and impossible—and his unique argument known as The Proof of the Sincere (Burhān al-Siddiqīn). These arguments demonstrate Ibn Sīnā’s belief in the necessity of a being whose existence and essence are identical, countering Kantian critiques by emphasizing an ontological foundation rather than rational judgments alone. However, the assertion of the identity of existence and essence in the Necessary Being introduces the issue of divine simplicity and the potential for modal collapse—a challenge whereby distinctions between possible states of affairs are nullified. The article proposes that Ibn Sīnā’s distinction between general and special existence, alongside his theory of tashkīk al-wujūd (gradation of existence), offers avenues to navigate this philosophical challenge. Additionally, it suggests that Frege’s distinction between meaning and reference could further elucidate the discussion. The conclusion posits that while Ibn Sīnā’s arguments for God’s existence exhibit significant persuasive power, they also prompt further inquiries into divine simplicity and modal collapse. The exploration of these themes underscores the relevance of Ibn Sīnā’s metaphysical contributions to contemporary philosophical debates, advocating for a nuanced understanding of his work beyond traditional Aristotelian or Cartesian interpretations.
Philosophy of Religion Ibn Sīnā Metaphysics The Proof of the Sincere (Burhān al-Siddiqīn) Divine Simplicity Modal Collapse
Bu makale, Tanrı’nın varlığının ispatını İbn Sînâ’nın metafizik çerçevesi içinde, özellikle ilahî basitlik ve modal çöküş problemi kavramlarını ele alarak incelemektedir. Makale, İbn Sînâ’nın metafiziğinin Aristoteles’in metafizik anlayışından farklı bir pozisyonda olduğunu iddia etmektedir. Bunun yanında, İbn Sînâ’nın metafiziksel sorgulamasının dinamik bir doğası olduğu vurgulamaktadır. Ayrıca, İbn Sînâ’nın metafiziksel araştırmayı fizikalist ön kabullerin ötesinde yeniden tanımlama ve metafiziği diğer bilimsel disiplinler için temel olarak kurma konusundaki farklılığını vurgulamaktadır. İbn Sînâ’nın Tanrı’nın varlığı lehine argümanlarının, öncelikle zorunlu, mümkün ve imkânsızı kapsayan modalite formları ve burhânü’s-sıddıkîn olarak bilinen argümanı aracılığıyla açıklığa kavuşturulması yer almaktadır. Bu argümanlar, İbn Sînâ metafiziğinde Zorunlu Varlık’ta varlık ve mahiyet özdeşliği olduğu fikrinden yola çıkarak Kant’ın analitik-sentetik önerme ayrımı üzerinden eleştirilerine varlığın ontolojik temelini vurgulayarak karşı çıkar. Bununla birlikte, Zorunlu Varlık’taki varlık ve mahiyet özdeşliği iddiası, ilahi basitlik meselesini ve modal çöküş problemini ortaya çıkarır. Söz konusu probleme İbn Sînâ’nın genel ve özel varlık arasında yaptığı ayrım ve teşkîku’l-vücûd (varlığın derecelenmesi) teorisi üzerinden cevap verilmeye çalışılacaktır. Ayrıca, Frege’nin anlam ve referans arasındaki ayrımının tartışmayı daha da aydınlatabileceğini öne sürülmektedir. Sonuç bölümünde, İbn Sînâ’nın Tanrı'nın varlığına ilişkin argümanlarının önemli bir ikna gücü sergilediği, ancak aynı zamanda ilahi basitlik ve modal çöküşe ilişkin daha fazla sorgulamayı da beraberinde getirdiği öne sürülmektedir. Bu temaların araştırılması, İbn Sînâ'nın metafiziğe katkılarının, çağdaş felsefi tartışmalarla ilişkisinin altını çizmekte ve bu katkıların, metafiziğin geleneksel Aristotelesçi veya Kartezyen yorumların ötesinde incelikli bir şekilde anlaşılmasını sağladığı savunulmaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Philosophy of Religion |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2024 |
Submission Date | September 23, 2024 |
Acceptance Date | December 11, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 11 Issue: 2 |
Marifetname is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).