Today, the development of information technology, increased competition, change in customer profile have affected firms’ relationship with customers. CRM (Customer Relationship Management) is required to be in continuous contact with customers to increase customer loyalty and satisfactions and it aims to identify customer’s needs and requests to meet the expectations. Customer relationship management is primarily based on the collection of data about customers as much as possible. Therefore, data warehouses in companies are combined together and analyses are performed to determine the characteristics of customers. With this data, it is possible to find which types of products customers prefer to buy and this information will help and give directions of communication with the customers. DM (Data Mining) provides benefits at this stage which is the process of extraction of meaningful information and patterns through the analysis of data. In this study, a leading insurance company’s customer data that is operating in Turkey is used. Apriori algorithm which is the most widely used association rule mining algorithm is applied to this dataset. This analysis reveals combinations of product groups that customers prefer to buy. Taking advantage of this association rule analysis results in terms of customer relationship management, it is possible to make more effective sales campaign and to develop marketing strategies.
Bilgi teknolojilerinin gelişimi, rekabetin artması, müşteri profilinin değişmesi günümüzde işletmelerin müşteri ile olan ilişkisini de etkilemiştir. MİY(Müşteri İlişkileri Yönetimi), müşterinin sadakatini ve memnuniyetini arttırmak amacıyla müşterilerle sürekli ilişki içerisinde olmayı ve müşterilerin beklentilerine uygun ihtiyaç ve istekleri belirleyip müşteriye sunmayı hedeflemektedir. Müşteri ilişkileri yönetimi öncelikle müşteriler hakkında olabildiğince veri toplamaya dayanır. Bu nedenle şirketlerin toplamış olduğu veri ambarlarındaki veriler bir araya getirilerek müşterilerin karakteristik özelliklerini belirlemek için analizler yapılmaktadır. Bu veriler ile hangi tür ürünleri tercih ettiklerini bulmak ve bunların ışığında müşteriyle yapılacak iletişime yön vermek mümkündür. VM(Veri Madenciliği) bu aşamada fayda sağlamakta olup, veri analizleri sayesinde anlamlı bilgi ve örüntüleri açığa çıkarma sürecini kapsamaktadır. Bu çalışmada, Türkiye’de faaliyet gösteren sektöründe öncü bir sigorta şirketinin müşterilerine ait veriler VM’nin en çok kullanılan birliktelik kuralı algoritmalarından Apriori algoritması ile analiz edilmiştir. Bu analiz sonucunda müşterilerin daha çok hangi ürün gruplarını bir arada almayı tercih ettiği ortaya çıkmaktadır. Müşteri ilişkileri yönetimi açısından, birliktelik kuralı analiz sonuçlarından faydalanılarak daha etkin sonuç verecek satış kampanyası ve pazarlama stratejisi geliştirmek mümkündür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 16, 2015 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 26 Issue: 3 |
Marmara Fen Bilimleri Dergisi
e-ISSN : 2146-5150
MU Fen Bilimleri Enstitüsü
Göztepe Yerleşkesi, 34722 Kadıköy, İstanbul
E-posta: fbedergi@marmara.edu.tr