Osmanlı’nın son devir âlimlerinden olan Mehmed Kemâleddin Efendi, Harput’un
asırlarca ulemâ ve müftü yetiştiren İmâmzâde/ Efendigil âilesinin dinî eserler yazan
son ferdidir. O da dedeleri gibi uzun yıllar hem müderrislik hem de müftülük yapmıştır.
Harput’ta “Müftü Kemâl Efendi” olarak anılan Mehmed Kemâleddin Efendi’nin
dinî, ahlâkî ve tasavvufî mensur eserlerinin yanında bir kısmı çeşitli yazma mecmualarda
dağınık hâlde bulunan, bir kısmı da devrin gazetelerinde neşredilen şiirleri
mevcuttur. Kemâleddin Efendi 1926’da El‘aziz müftüsüyken evinde hilâfetin kaldırılmasını,
şapka takmak başta olmak üzere inkılâpları ve “hükûmet-i milliyye”yi tenkid
eden evrâk tespit edilmesi üzerine Şark İstiklâl Mahkemesi’nde yargılanıp Samsun’a
sürgün edilince şiirlerini bir araya getirme imkânı bulamamış, bunların bir kısmı o
hengâmede zâyi olmuştur. Kemâleddin Efendi’nin tutuklanıp yargılanmasına, azil ve
sürgüne mahkûm edilmesine sebep olan “te’sîri hâvî” gazeli başta olmak üzere gün
yüzüne çıkmamış şiirleri tarafımızdan tespit edilmiş, gazetelerde neşredilenlerle birlikte
belli bir tasnifle ve gerekli yerlerde çeşitli açıklamalar ilâve edilerek bu makale
vâsıtasıyla ilim âleminin istifâdesine sunulmuştur.
Mehmed Kemâleddin Efendi, one of the last scholars in the Ottoman Empire,
is the last person of İmamzade/Efendigil family, which brought up muftis and
scholars. He was a writer of religious books. Like his ancestors before him, he was
mufti and mudarris. He was called “Mufti Kemal Efendi” in Harput. He has religious,
ethical and sufi prosaic books. In addition, he has written poems that have been published
in manuscript documents and in some newspapers. When he was mufti of
El’aziz in 1926, Kemaleddin Efendi was convicted in The Eastern Courts of Independence
(Şark İstiklal Court) and exiled to Samsun after papers of his containing criticism
regarding revolutionary movements which abolished the Caliphate System and
made hats an obligatory item in one’s attire were found. Because of this, he was not
able to collect his poems and some of his poems were gone to waste. I came upon his
lyric poem, which is the culprit to his exile. I also came upon some of his poems which
have never been found anywhere, and added to them poems which were published in
newspapers. In addition, I added explanations to some parts.
Journal Section | Research Article |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 15, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 |
Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi açık erişimli bir dergidir
Açık Erişim Politikası için tıklayınız.