Research Article
BibTex RIS Cite

Bir Kur’ân Öğretim Modeli Olarak “3 Günde Kur’ân Öğreten Program”

Year 2017, Volume: 53 Issue: 53, 151 - 178, 15.12.2017
https://doi.org/10.15370/maruifd.405255

Abstract

Kur’ân-ı Kerîm, hem Allah’ın vahyi olmasından hem de okunması ibadet kabul edildiğinden, İslâm’ın doğuşundan itibaren Müslümanlar tarafından öğretimine büyük önem verilmiştir. Bu araştırmanın temel konusu, bir Kur’ân-ı Kerîm öğretim faaliyeti olarak “3 Günde Kur’ân Öğreten Program”ıdır. Araştırma bu program hakkındaki anket verilerine ve gözlem sonuçlarına dayalı olarak gerçekleştirilmiştir. Bu doğrultuda program başlangıcından bitimine kadar gözlemlenmiş ve katılımcılara 27 sorudan oluşan bir anket uygulanmıştır. Araştırmada, “3 Günde Kur’ân Öğreten Program” katılımcıların yaş, cinsiyet, öğretim seviyesi, sosyo-ekonomik durum, Kur’ân-ı Kerîm okuma seviyesi ve program hakkındaki düşünceleri bakımından incelenmiştir. Program sürecinde yapılan gözlemlere ve SPSS programında değerlendirilen anket sonuçlarına ve program sürecinde yapılan gözlemlere göre, “3 Günde Kur’ân Öğreten Program”ın Kur’ân-ı Kerîm öğretimi konusunda başarılı bir örnek olduğu söylenebilir. 

References

  • Adıgüzel, Mehmet. “Kur’ân Öğretim Metotları ve Öğreticilik Vasıfları.” Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2003, sy.19, s. 193-217
  • Ata, Mehmet Mahfuz. “Kur’ân Öğretim Yöntem ve Teknikleri Problem ve Çözüm Yolları.” Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2013, sy. 30, s. 167-189.
  • Ayhan, Halis. Türkiye’de Din Eğitimi. İstanbul: Değerler Eğitim Merkezi, 2004.
  • Başkurt, İrfan. Din Eğitimi Açısından Kur’ân Öğretimi ve Yaz Kur’ân Kursları. İstanbul: Değerler Eğitim Merkezi, 2007.
  • Bayraktar, Mehmet Faruk. Eğitim Kurumu Olarak Kur’ân Kursları Üzerine Bir Araştırma. İstanbul: Yıldızlar Matbaası, 1992.
  • ----------.“Yaz Kur’ân Kurslarında Yapılan Eğitim-Öğretim Üzerine Düşünceler.” Yaz Kur’ân Kursları Sempozyumu (09-11 Temmuz 2010). Erzurum: Tortum Müftülüğü, ts, s. 32-41.
  • el-Buhârî, Muhammed b. İsmail. el-Câmiu’s-sahîh (nşr. Şuayb el-Arnaût – Âdil Mürşid). I-V, Beyrut: er- Risâletü’l-âlemiyye, 1432/2011.
  • Can, Abdullah. SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. Ankara: Pegem Akademi, 2016.
  • Çollak, Fatih. “Kur’ân-ı Kerîm Öğretim Teknikleri.” Etkili Din Öğretimi (ed. Şaban Karaköse). İstanbul: Türkiye İlahiyat Tedrisatına Yardım Eden Dernekler Federasyonu, 2010, s. 515-518.
  • Dam, Hasan. “Yetişkinlere Göre Yetişkin Din Eğitimi.” Değerler Eğitimi Dergisi. 2003, I, sy. 4, s. 31-54.
  • Eğin, Osman. “Kur’ân Öğretiminde Problemler ve Çözüm Önerileri.” Etkili Din Öğretimi (ed. Şaban Karaköse). İstanbul: Türkiye İlahiyat Tedrisatına Yardım Eden Dernekler Federasyonu, 2010, s. 601-605. Halil Hasan, Ömer. “Kur’ân-ı Kerîm Öğretimi”. (trc. Yusuf Alemdar). Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2004, VIII, sy.1, s. 261-291.
  • Işık, Emin. “Tarihi Gelişimi İçinde Kur’ân Öğretimi.” Kur’ân Kurslarında Eğitim, Öğretim ve Verimlilik. İstanbul: İslami İlimler Araştırma Vakfı, 2000, s. 65-69.
  • Karaçam, İsmail. “Kur’ân Öğretim Metodunun Ana Çizgileri.” Din Öğretimi ve Din Hizmetleri Semineri (8- 10 Nisan 1988). Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 1991, s. 116-131.
  • ----------.Kur’ân-ı Kerîm’in Faziletleri ve Okunma Kaideleri. İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, 1998.
  • Karasakal, Şaban. “Yetişkinlere Kısa Sürede Kur’ân Öğretimi, Uygulama Yöntem ve Teknikleri.” Yecder II. Ulusal Din Görevlileri Sempozyumu Cami Merkezli Din Eğitimi (haz. Şadettin Göksu). İstanbul: Sarıgazi Yunus Emre Camii Külliyesi Eğitim ve Kültür Derneği, 2012, s. 113-131.
  • Kılavuz, M. Akif. “Kur’ân Kursları ve Yetişkin Din Eğitimi.” Etkili Din Öğretimi (ed. Şaban Karaköse). İstanbul: Türkiye İlahiyat Tedrisatına Yardım Eden Dernekler Federasyonu, 2010, s. 121-166.
  • Koç, Ahmet. “Kur’ân Kurslarında Din Eğitimi.” Din Eğitimi (ed. Mustafa Köylü – Nurullah Altaş). İstanbul: Ensar Neşriyat, 2014, s. 375-405.
  • ----------.“Kur’ân Kurslarında Eğitim ve Verimlilik.” Etkili Din Öğretimi (ed. Şaban Karaköse). İstanbul: Türkiye İlahiyat Tedrisatına Yardım Eden Dernekler Federasyonu, 2010, s. 499-514.
  • ----------.“Yaz Kur’ân Kursları Üzerine Bir Araştırma.” Diyanet İlmi Dergi. 2011, XLVII, sy. 2, s. 7-52.
  • Korkmaz, Mehmet. “Öğretici Görüşlerine Göre Yaz Kur’ân Kurslarının Sorunları (Kayseri Örneği) .” Bilimname. 2011, XXI, sy. 2, s. 129-158.
  • Kulat, Mehmet Ali. Türkiye’de Toplumun Dine ve Dini Değerlere Bakışı. Ankara: Mak Danışmanlık, 2017.
  • Kurt, Yaşar. “Kur’ân Öğretimi ve Caminin Kur’ân Öğretimindeki Yeri.” EKEV Akademi Dergisi. Yaz 2003, VII, sy. 16, s. 103-120.
  • Miral, Mikail. “Üç Günde Hızlı Kur’ân Öğretim Sistemi.” Yecder II. Ulusal Din Görevlileri Sempozyumu Cami Merkezli Din Eğitimi (haz. Şadettin Göksu). İstanbul: Sarıgazi Yunus Emre Camii Külliyesi Eğitim ve Kültür Derneği, 2012, s. 357-358.
  • Öcal, Mustafa. “Türkiye’de Kur’ân Eğitim ve Öğretiminde Görülen Gelişmeler ve Bir İcazetname Örneği.” Uludağ İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2004, XIII, sy. 12, s. 81-140.
  • Önder, Mustafa. “Yaz Kur’ân Kurslarında Program, Uygulama ve Mekanın Öğrenci Başarısına Etkisine Dair Bazı Tespit ve Teklifler.” Yaygın Din Eğitimi Sempozyumu I (tashih Mustafa Kaya). Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2013, s. 337-347.
  • ----------.Yaz Kur’ân Kurslarında Dini Öğretmek. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, 2009.
  • Tetik, Necati. “Kur’ân Tilavetinin veya Kıraat İlminin Öğretilmesi Usulleri.” Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 1990, sy.9, s. 238-244.
  • et-Tirmizî, Ebû İsa Muhammed b. İsa b. Sevre es-Sülemi. el-Câmiu’s-sahîh / Sünenü’t-Tirmizî (thk. Beşşâr Avvad Ma’rûf). I-VI, Beyrut: Dâru’l-Garbi’l-İslâmî, 1998.
  • Tunç, İbrahim. “Ülkemizdeki Kur’an Öğretimindeki Metot Hataları, Eksiklikler ve Çözüm Önerileri.” Yecder IV. Ulusal Din Görevlileri Sempozyumu Yeniden Yapılanmanın Eşiğinde Kur’an Kursları (haz. Şadettin Göksu). İstanbul: Sarıgazi Yunus Emre Camii Külliyesi Eğitim ve Kültür Derneği, 2014, s. 61-70.
  • Yılmaz, Nazif. Kur’ân-ı Kerîm’i Nasıl Öğretelim?. İstanbul: Değerler Eğitim Merkezi, 2016.
  • Zengin, Zeki Salih. “Cumhuriyet Döneminde Türkiye’de Kur’ân Kurslarının Kurulması ve Gelişmesi.” Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. Temmuz-Aralık 2011, XI, sy. 2, s. 1-24.
  • ----------.“Tarihi Süreç İçerisinde Kur’ân Öğretimi.” Yaz Kur’ân Kursları Sempozyumu (09-11 Temmuz 2010). Erzurum: Tortum Müftülüğü, ts. s. 9-20.
  • http://www.dunyabulteni.net/servisler/haberYazdir/123567/haber (erişim tarihi: 11.04.2015)
  • https://www.haberler.com/resimli-hafiza-yontemi-ile-3-gunde-kur-an-egitimi-2850117-haberi/ (erişim tarihi: 10.12.2017)
  • http://www2.diyanet.gov.tr/EgitimHizmetleriGenelMudurlugu/Kur’ânKursuOgretimProgrami/Yaz%20 Kur’ân%20Kurslar%C4%B1%20%C3%96%C4%9Fretim%20Program%C4%B1%20-%202005.pdf (erişim tarihi: 19.05.2017).

“Qur’ān Teaching Programme in 3 Days” As A Qur’ān Teaching Model

Year 2017, Volume: 53 Issue: 53, 151 - 178, 15.12.2017
https://doi.org/10.15370/maruifd.405255

Abstract

The reading of the Holy Qur’ān has been accepted as a worship. For this reason Muslims have given great importance to teaching the Qur’ān since the birth of Islam. This study have performed on the basis of observation and surveys about “Qur’ānTeaching Programme in 3 Days” as a Qur’ān teaching activity. In this direction, a survey consisting of 27 questions have applied to volunteer participants. In the study, “Qur’ānTeaching Programme in 3 Days” was examined in terms of such variables as age, gender, educational status, socio-economic status, participants’ thoughts about the program. According to the survey results and observations made during the program process, it can be said that “Qur’ānTeaching Programme in 3 Days” is a successful example of teaching Qur’ān.

References

  • Adıgüzel, Mehmet. “Kur’ân Öğretim Metotları ve Öğreticilik Vasıfları.” Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2003, sy.19, s. 193-217
  • Ata, Mehmet Mahfuz. “Kur’ân Öğretim Yöntem ve Teknikleri Problem ve Çözüm Yolları.” Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2013, sy. 30, s. 167-189.
  • Ayhan, Halis. Türkiye’de Din Eğitimi. İstanbul: Değerler Eğitim Merkezi, 2004.
  • Başkurt, İrfan. Din Eğitimi Açısından Kur’ân Öğretimi ve Yaz Kur’ân Kursları. İstanbul: Değerler Eğitim Merkezi, 2007.
  • Bayraktar, Mehmet Faruk. Eğitim Kurumu Olarak Kur’ân Kursları Üzerine Bir Araştırma. İstanbul: Yıldızlar Matbaası, 1992.
  • ----------.“Yaz Kur’ân Kurslarında Yapılan Eğitim-Öğretim Üzerine Düşünceler.” Yaz Kur’ân Kursları Sempozyumu (09-11 Temmuz 2010). Erzurum: Tortum Müftülüğü, ts, s. 32-41.
  • el-Buhârî, Muhammed b. İsmail. el-Câmiu’s-sahîh (nşr. Şuayb el-Arnaût – Âdil Mürşid). I-V, Beyrut: er- Risâletü’l-âlemiyye, 1432/2011.
  • Can, Abdullah. SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. Ankara: Pegem Akademi, 2016.
  • Çollak, Fatih. “Kur’ân-ı Kerîm Öğretim Teknikleri.” Etkili Din Öğretimi (ed. Şaban Karaköse). İstanbul: Türkiye İlahiyat Tedrisatına Yardım Eden Dernekler Federasyonu, 2010, s. 515-518.
  • Dam, Hasan. “Yetişkinlere Göre Yetişkin Din Eğitimi.” Değerler Eğitimi Dergisi. 2003, I, sy. 4, s. 31-54.
  • Eğin, Osman. “Kur’ân Öğretiminde Problemler ve Çözüm Önerileri.” Etkili Din Öğretimi (ed. Şaban Karaköse). İstanbul: Türkiye İlahiyat Tedrisatına Yardım Eden Dernekler Federasyonu, 2010, s. 601-605. Halil Hasan, Ömer. “Kur’ân-ı Kerîm Öğretimi”. (trc. Yusuf Alemdar). Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2004, VIII, sy.1, s. 261-291.
  • Işık, Emin. “Tarihi Gelişimi İçinde Kur’ân Öğretimi.” Kur’ân Kurslarında Eğitim, Öğretim ve Verimlilik. İstanbul: İslami İlimler Araştırma Vakfı, 2000, s. 65-69.
  • Karaçam, İsmail. “Kur’ân Öğretim Metodunun Ana Çizgileri.” Din Öğretimi ve Din Hizmetleri Semineri (8- 10 Nisan 1988). Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 1991, s. 116-131.
  • ----------.Kur’ân-ı Kerîm’in Faziletleri ve Okunma Kaideleri. İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, 1998.
  • Karasakal, Şaban. “Yetişkinlere Kısa Sürede Kur’ân Öğretimi, Uygulama Yöntem ve Teknikleri.” Yecder II. Ulusal Din Görevlileri Sempozyumu Cami Merkezli Din Eğitimi (haz. Şadettin Göksu). İstanbul: Sarıgazi Yunus Emre Camii Külliyesi Eğitim ve Kültür Derneği, 2012, s. 113-131.
  • Kılavuz, M. Akif. “Kur’ân Kursları ve Yetişkin Din Eğitimi.” Etkili Din Öğretimi (ed. Şaban Karaköse). İstanbul: Türkiye İlahiyat Tedrisatına Yardım Eden Dernekler Federasyonu, 2010, s. 121-166.
  • Koç, Ahmet. “Kur’ân Kurslarında Din Eğitimi.” Din Eğitimi (ed. Mustafa Köylü – Nurullah Altaş). İstanbul: Ensar Neşriyat, 2014, s. 375-405.
  • ----------.“Kur’ân Kurslarında Eğitim ve Verimlilik.” Etkili Din Öğretimi (ed. Şaban Karaköse). İstanbul: Türkiye İlahiyat Tedrisatına Yardım Eden Dernekler Federasyonu, 2010, s. 499-514.
  • ----------.“Yaz Kur’ân Kursları Üzerine Bir Araştırma.” Diyanet İlmi Dergi. 2011, XLVII, sy. 2, s. 7-52.
  • Korkmaz, Mehmet. “Öğretici Görüşlerine Göre Yaz Kur’ân Kurslarının Sorunları (Kayseri Örneği) .” Bilimname. 2011, XXI, sy. 2, s. 129-158.
  • Kulat, Mehmet Ali. Türkiye’de Toplumun Dine ve Dini Değerlere Bakışı. Ankara: Mak Danışmanlık, 2017.
  • Kurt, Yaşar. “Kur’ân Öğretimi ve Caminin Kur’ân Öğretimindeki Yeri.” EKEV Akademi Dergisi. Yaz 2003, VII, sy. 16, s. 103-120.
  • Miral, Mikail. “Üç Günde Hızlı Kur’ân Öğretim Sistemi.” Yecder II. Ulusal Din Görevlileri Sempozyumu Cami Merkezli Din Eğitimi (haz. Şadettin Göksu). İstanbul: Sarıgazi Yunus Emre Camii Külliyesi Eğitim ve Kültür Derneği, 2012, s. 357-358.
  • Öcal, Mustafa. “Türkiye’de Kur’ân Eğitim ve Öğretiminde Görülen Gelişmeler ve Bir İcazetname Örneği.” Uludağ İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2004, XIII, sy. 12, s. 81-140.
  • Önder, Mustafa. “Yaz Kur’ân Kurslarında Program, Uygulama ve Mekanın Öğrenci Başarısına Etkisine Dair Bazı Tespit ve Teklifler.” Yaygın Din Eğitimi Sempozyumu I (tashih Mustafa Kaya). Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2013, s. 337-347.
  • ----------.Yaz Kur’ân Kurslarında Dini Öğretmek. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, 2009.
  • Tetik, Necati. “Kur’ân Tilavetinin veya Kıraat İlminin Öğretilmesi Usulleri.” Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 1990, sy.9, s. 238-244.
  • et-Tirmizî, Ebû İsa Muhammed b. İsa b. Sevre es-Sülemi. el-Câmiu’s-sahîh / Sünenü’t-Tirmizî (thk. Beşşâr Avvad Ma’rûf). I-VI, Beyrut: Dâru’l-Garbi’l-İslâmî, 1998.
  • Tunç, İbrahim. “Ülkemizdeki Kur’an Öğretimindeki Metot Hataları, Eksiklikler ve Çözüm Önerileri.” Yecder IV. Ulusal Din Görevlileri Sempozyumu Yeniden Yapılanmanın Eşiğinde Kur’an Kursları (haz. Şadettin Göksu). İstanbul: Sarıgazi Yunus Emre Camii Külliyesi Eğitim ve Kültür Derneği, 2014, s. 61-70.
  • Yılmaz, Nazif. Kur’ân-ı Kerîm’i Nasıl Öğretelim?. İstanbul: Değerler Eğitim Merkezi, 2016.
  • Zengin, Zeki Salih. “Cumhuriyet Döneminde Türkiye’de Kur’ân Kurslarının Kurulması ve Gelişmesi.” Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. Temmuz-Aralık 2011, XI, sy. 2, s. 1-24.
  • ----------.“Tarihi Süreç İçerisinde Kur’ân Öğretimi.” Yaz Kur’ân Kursları Sempozyumu (09-11 Temmuz 2010). Erzurum: Tortum Müftülüğü, ts. s. 9-20.
  • http://www.dunyabulteni.net/servisler/haberYazdir/123567/haber (erişim tarihi: 11.04.2015)
  • https://www.haberler.com/resimli-hafiza-yontemi-ile-3-gunde-kur-an-egitimi-2850117-haberi/ (erişim tarihi: 10.12.2017)
  • http://www2.diyanet.gov.tr/EgitimHizmetleriGenelMudurlugu/Kur’ânKursuOgretimProgrami/Yaz%20 Kur’ân%20Kurslar%C4%B1%20%C3%96%C4%9Fretim%20Program%C4%B1%20-%202005.pdf (erişim tarihi: 19.05.2017).
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Umut Kaya This is me

Publication Date December 15, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 53 Issue: 53

Cite

Chicago Kaya, Umut. “Bir Kur’ân Öğretim Modeli Olarak ‘3 Günde Kur’ân Öğreten Program’”. Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 53, no. 53 (December 2017): 151-78. https://doi.org/10.15370/maruifd.405255.

International Journal of Theological and Islamic Studies

International Journal of Theological and Islamic Studies is an open access journal

Click for Open Access Policy

  Creative Commons License