Amaç: Bu çalışmanın amacı okul hemşiresi liderliğinde uygulanan ‘Sağlığa Yönelik Sosyal Sorumluluk’ (SYSS) programının ergenlerin empatik eğilim, özgecilik ve sağlık algısına etkisini belirlemektir
Gereç ve Yöntem: Yarı deneysel bu çalışma, ön test – son test kontrol gruplu olarak tasarlandı. İstanbul’da bir özel lisede öğrenim gören 116 ergenle yapıldı. Katılımcıların 56’sı kontrol, 60’ı girişim gruplarına rastgele atandı. SYSS programı 14 haftada tamamlandı. Veriler, Empatik Eğilim Ölçeği, Özgecilik Ölçeği ve Sağlık Algısı Ölçeği kullanılarak toplandı. Analizde paremetrik testler (unpaired t-test and paired t-test) kullanıldı.
Bulgular: SYSS programı öncesi girişim ve kontrol grubunun empatik eğilim ve sağlık algısı toplam puanları arasında fark yok iken (P>0.05), son testte iki grubun toplam puanları arasında istatistiksel olarak
anlamlı fark bulunmuştur (P=0.00; P=0.05). Ayrıca, program sonrasında, girişim grubunun özgecilik toplam puanı, sosyal ve yardımseverlik alt boyut puan ortalamaları yükselmiştir (P=0.03; P= 0.01; P=0.02).
Sonuç: Okul hemşiresi liderliğinde uygulanan SYSS programı ergenlerin; empatik eğilimlerini, sağlık algısını arttırmış, girişim ve kontrol grupları arasında fark yaratmıştır.
Objectives: This study aims to determine the effect of the ‘Social Responsibility for Health’ (SRFH) program implemented under the leadership of the school nurse on adolescents' empathic skills, altruism and health perception.
Materials and Methods: This semi-experimental study used the pre test-post test control group design. It was conducted among 116 adolescents attending a private high school in Istanbul. Fifty-six and 60 of the participants were randomly assigned to the control and experimental groups, respectively. The SRFH program was completed in 14 weeks. The data were collected with the Empathic Tendency Scale, the Scale of Altruism, and the Health Perception. Parametric tests (unpaired t-test and paired t-test ) were utilized in the data analysis.
Results: While there was no significant difference between the experimental and control groups' total pretest scores of empathic skills and health perception (P>0.05), a significant difference was found between both groups' total posttest scores (P=0.00; P= 0.05). Furthermore, the experimental group's total posttest score of altruism and their score averages of social and helpfulness subdimensions increased (P=0.03; P= 0.01; P=0.02).
Conclusion: The SRFH program implemented under the leadership of the school nurse increased adolescents' empathic skills and health perception and created a difference between the experimental and control groups.
Subjects | Clinical Sciences |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 21, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 31 Issue: 1 |