Türkiye’de tıp eğitimi araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2014 döneminin içerik analizi
Year 2015,
Volume: 28 Issue: 3, 142 - 150, 28.11.2015
Kürşat Özcan
,
İdris Göksu
Sevda Küçük
Yüksel Göktaş
Abstract
Amaç: Bu araştırmanın amacı, Türkiye’de tıp eğitimiyle ilgili
yapılmış çalışmaları; çalışmaların yapıldığı öğretim basamakları,
yöntemsel boyutları ve çalışmalarda uygulanan öğretimsel
faaliyetler açısından inceleyerek araştırmalardaki eğilimleri ortaya
koymaktır.
Gereç ve Yöntem: Araştırmanın örneklemini 2000-2014
yılları arasında yayınlanmış ULAKBİM ulusal veri tabanında
dizinlenen tıp bilimleri dergileri ile PubMed veri tabanı tarafından
taranan uluslararası yabancı dergilerde yayınlanmış Türkiye
adresli çalışmalar oluşturmaktadır. Bukapsamda 214 makaleye
ulaşılmıştır. Çalışmalar Tıp Eğitimi Yayın Sınıflandırma Formu
(TEYSF)’na göre incelenmiştir. Araştırmada içerik analiz yöntemi
kullanılmıştır.
Bulgular: Sonuçlara göre çalışmalar en çok mezuniyet öncesi
öğretim basamağında gerçekleştirilmiştir. İncelenen çalışmalarda
yaygın olarak nicel araştırma yönteminin uygulandığı, veri toplama
aracı olarak genellikle anketlerden yararlanıldığı ve program
geliştirme ve değerlendirme konulu öğretimsel faaliyetlerin sıklıkla
tercih edildiği görülmüştür.
Sonuç: Elde edilen sonuçların tıp eğitimindeki eğilimlerin
görülmesine, araştırmacıların farklı açılardan tıp eğitimi alanını
değerlendirmesine yardımcı olacağı düşünülmektedir.
References
- 1. Sayek İ, OdabaşıO. Türk Tabipleri Birliği mezuniyet öncesi
tıp eğitimi raporu 2010. http://www.ttb.org.tr/kutuphane/
mote_2010.pdf (Accessed on 14 July, 2015)
- 2. Özçakır A. Tıp eğitiminde değişim rüzgârları ve probleme
dayalı tıp eğitiminden bir örnek: Maastricht Üniversitesi/
Hollanda. T KlinJ Med Sci 2001; 21: 324-4.
- 3. Çırakoğlu B. Türkiye’de tıp eğitiminin geleceği. TÜBİTAK Vizyon 20232001, http://www.tubitak.gov.tr/tubitak_content_
files/vizyon2023/si/EK-23.pdf (Accessed on 14 July 2015)
- 4. Bradley P. The history of simulation in medical education
and possible future directions. Med Edu 2006; 40: 254-7. doi:
10.1111/j.1365-2929.2006.02394.x
- 5. Goudar SS, Kotur P F. Trends in medical education. Indian J
Anaesth 2003; 47: 25-4.
- 6. Özvarış Ş B. Topluma dayalı tıp eğitimi. Toplum Hekim Bul
2011; 26: 1-5.
- 7. Turan-Özdemir S. Tıp eğitimi ve standartlar. Uludağ Üniv Tıp
Fak Derg 2005; 31: 133-4.
- 8. Kalaça, S. İnteraktif çalışma modülü: Eğitim yönlendiricileri
için el kitabı. İstanbul: Marmara Üniversitesi Tıp Fakültesi
Basımevi, 2000.
- 9. Yeniçeri N, Mevsim V, Özçakar N, Özan S, Güldal D, Başak O.
Tıp eğitimi son sınıf öğrencilerinin gelecek meslek yaşamları
ile ilgili yaşadıkları anksiyete ile sürekli anksiyetelerinin
karşılaştırılması. DEU Tıp Fakültesi Dergisi 2007; 21: 19-5.
- 10. Çiçek C, Terzi C. Tıpta uzmanlık eğitimi (İzmir ölçekli iki
araştırma ve karşılaştırmalı sonuçları). Ankara: Türk Tabipleri
Birliği Yayınları, 2006.
http://www.ttb.org.tr/kutuphane/tipta_uzmanlik_egitimi.pdf
(Accessed on 22 April 2015)
- 11. Bozdemir A E, Nesanır N, Arsu G, Batu J, Aslan Ö. Ege
ve Dokuz Eylül Üniversitesi tıp fakültelerinde temel tıp
bilimlerinde uygulanan uzmanlık eğitiminin eğitici ve eğitilen
bakış açısı ile değerlendirilmesi. Mikrobiyol Bült 2006; 40:
333-13.
- 12. Çiçek C, Terzi C, Solak A, Aksu G, Batu J, Vatansever K.
Üniversite hastanelerinde temel bilimler alanında uzmanlık
eğitimi: Tıpta uzmanlık öğrencisi bakış açısı ile. Mikrobiyol
Bült 2005; 39: 491-10.
- 13. Tabak R S. Sağlık hizmetlerinde sürekli eğitim ve sürekli
mesleki gelişim. Türk Hij Den Biyol Dergisi 2005; 62: 59-6.
- 14. Bligh J G. Trends in medical education. Eur J Dent Educ
1998; 2: 2-5.doi: 10.1111/j.1600-0579.1998.tb00028.x
- 15. Özdemir S T. Tıp eğitimi ve yetişkin öğrenmesi. Uludağ Üniv
Tıp Fak Derg 2003; 29: 25-3.
- 16. Dimitroff A, Davis WK. Content analysis of research in
undergraduate medical education. Acad Med 2006; 71: 60-7.
doi: 10.1097/00001888-199601000-00019
- 17. Regehr G.Trends in medical education research. Acad
Med2004;79:939-8.doi: 10.1097/00001888-200410000-
00008
- 18. Lifshitz A. Trends in medicaleducation.Gac Med Mex
1997;133: 25-8.
- 19. Rotgans JI. The themes, institutions and people of medical
education research 1988–2010: Content analysis of abstracts
from six journals. Adv Health Sci Educ 2012; 17: 515–12.doi:
10.1007/s10459-011-9328-x
- 20. Büyüköztürk Ş, Kılıç-Çakmak E, Akgün Ö E, Karadeniz Ş,
Demirel F. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem
Akademi, 2012.
- 21. Karasar N. Bilimsel araştırma yöntemi, Ankara: Nobel
Yayınları, 2012.
- 22. Kıncal RY. (Editor) Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara:
Nobel Yayınevi, 2013.
- 23. Göktaş Y, Küçük S, Aydemir M, et al. Educational technology
research trends in Turkey: acontent analysis of the 2000-2009
decade. ESTP 2012; 12:177-12.
- 24. Lin M, Fisher J, Coates W C et al. Critical appraisal of
emergency medicine education research: the best publications
of 2012. Acad Emerg Med 2014; 21: 322-11. doi: 10.1111/
acem.12336.
- 25. Tosteson D C. New pathways in general medical
education. N Engl J Med1990; 322: 234-4.doi: 10.1056/
NEJM199001253220405
- 26. Roth K, Siemens D R. The status of evidence-based medicine
education in urology residency. Can Urol Assoc J 2010; 4:
114-6.
- 27. Majumder M A. Issues and priorities of medical education
research in Asia. Ann Acad Med Singapore 2004; 33:257-6.
- 28. Doğan N Ö, Günaydın G P, Çevik Y, Otal Y, Levent S,
Çıkrıkçı G. Evaluation of knowledge levels of Turkish
emergency medicine residents by a theoretical exam. Eurasian
J Emerg Med 2013;12: 30-2.doi: 10.5152/jaem.2013.011
- 29. Yıkılkan H, Türedi Ö, Aypak C, Görpelioğlu S. Ankara
ilinde eğitim alan aile hekimliği asistanlarının eğitim
gereksinimlerinin değerlendirilmesi. Cumhuriyet Tıp Derg
2013; 35: 25-7.doi: 10.7197/1305-0028.1807
- 30. Rubio D M, Schoenbaum E E, Lee L S, et al. Defining
translational research: Implications for training. Acad Med
2010; 85: 470-5.doi: 10.1097/ACM.0b013e3181ccd618
- 31. Dutta S A. Horizon of medical education research approachin
21st century. Al Ameen J Med Sci 2014; 7: 94-4.
- 32. BaernsteinA, Liss H K, Carney P A, Elmore J G. Trendsin
study methods used in undergraduate medical education
research, 1969-2007.JAMA2007; 298: 1038-7.doi: 10.1001/
jama.298.9.1038
- 33. Tosun C, Yasar M D. Comparisonof problem-based learning
studies in scienceeducation in Turkey with the world: Content
analysis of research papers. APFSLT 2013; 14: 1-29.www.
ied.edu.hk/apfslt/v14_issue2/tosun/index.htm(Accessed on
25August 2015)
- 34. Kim S. Thefuture of e-learning in medicaleducation: Current
trend and future opportunity. J Educ Eval Health Prof
2006; 3:1-7.doi: 10.3352/jeehp.2006.3.3
- 35. Wiecha J, Heyden R, Sternthal E, Merialdi M. Learning in
avirtual world: Experience with using second life for medical
education. J Med Internet Res 2010; 12: 1-8.doi: 10.2196/
jmir.1337
- 36. Akkoç H, Bilgin H M, Daşdağ M M, Çiçek R. Dicle Üniversitesi
tıp fakültesinde uygulanan öğretim programının ÇEP ile
uyumu ve öğrencilerin yıl sonu notlarındaki değişimler. Dicle
Tıp Derg 2007; 34: 107-3.
- 37. Odabaşı O, Sayek İ, Kiper N. Türkiye’de mezuniyet öncesi
tıp eğitimi. Turk Pediatri Ars 2010;46: 331-3.doi: 10.4274/
tpa.553
- 38. Dolmans D H, Gijselaers W H, Moust J H, Grave W S D,
Wolfhagen I H, Vleuten C. Trends in research on thetutor in
problem-based learning: Conclusions and implications for
educational practice and research. Med Teach 2002; 24: 173-
7. doi: 10.1080/01421590220125277
- 39. Cohen D L, McCullough L B, Kessel R W, Apostolides A Y,
Alden E, Heiderich K J. Informed consent policies governing
medical students’ inter actions with patients. J Med Educ
1987; 62: 789-9. doi: 10.1097/00001888-198710000-00001
Tendencies of medical education researches in Turkey: Content analysis of 2000-2014 period
Year 2015,
Volume: 28 Issue: 3, 142 - 150, 28.11.2015
Kürşat Özcan
,
İdris Göksu
Sevda Küçük
Yüksel Göktaş
Abstract
Objectives: The aim of this study is to reveal the tendencies of
the researches on the medical education in Turkey in terms of the
instruction levels that the researches took place, methodological
dimensions and instructional activities conducted in the researches.
Materials and Methods: The sample of the study was
composed of researches published in medical journals indexed in
ULAKBIM National Database and in PubMed Database between
2000 and 2014. Within this context, the total number of papers
was 214. These papers were examined through Medical Education
Publication Classification Form (MEPCF) conducting content
analysis.
Results: As for the results, the participants of most of the
studies were the students who were about to graduate. It was
observed in the researches that quantitative research method was
used most; questionnaires were the most used data collection tool;
and instructional activities related to curriculum development and
evaluation were used frequently.
Conclusion: The results are considered to help the researchers
see the trends and tendencies in medical education and assess the
field of medical education from different perspectives.
References
- 1. Sayek İ, OdabaşıO. Türk Tabipleri Birliği mezuniyet öncesi
tıp eğitimi raporu 2010. http://www.ttb.org.tr/kutuphane/
mote_2010.pdf (Accessed on 14 July, 2015)
- 2. Özçakır A. Tıp eğitiminde değişim rüzgârları ve probleme
dayalı tıp eğitiminden bir örnek: Maastricht Üniversitesi/
Hollanda. T KlinJ Med Sci 2001; 21: 324-4.
- 3. Çırakoğlu B. Türkiye’de tıp eğitiminin geleceği. TÜBİTAK Vizyon 20232001, http://www.tubitak.gov.tr/tubitak_content_
files/vizyon2023/si/EK-23.pdf (Accessed on 14 July 2015)
- 4. Bradley P. The history of simulation in medical education
and possible future directions. Med Edu 2006; 40: 254-7. doi:
10.1111/j.1365-2929.2006.02394.x
- 5. Goudar SS, Kotur P F. Trends in medical education. Indian J
Anaesth 2003; 47: 25-4.
- 6. Özvarış Ş B. Topluma dayalı tıp eğitimi. Toplum Hekim Bul
2011; 26: 1-5.
- 7. Turan-Özdemir S. Tıp eğitimi ve standartlar. Uludağ Üniv Tıp
Fak Derg 2005; 31: 133-4.
- 8. Kalaça, S. İnteraktif çalışma modülü: Eğitim yönlendiricileri
için el kitabı. İstanbul: Marmara Üniversitesi Tıp Fakültesi
Basımevi, 2000.
- 9. Yeniçeri N, Mevsim V, Özçakar N, Özan S, Güldal D, Başak O.
Tıp eğitimi son sınıf öğrencilerinin gelecek meslek yaşamları
ile ilgili yaşadıkları anksiyete ile sürekli anksiyetelerinin
karşılaştırılması. DEU Tıp Fakültesi Dergisi 2007; 21: 19-5.
- 10. Çiçek C, Terzi C. Tıpta uzmanlık eğitimi (İzmir ölçekli iki
araştırma ve karşılaştırmalı sonuçları). Ankara: Türk Tabipleri
Birliği Yayınları, 2006.
http://www.ttb.org.tr/kutuphane/tipta_uzmanlik_egitimi.pdf
(Accessed on 22 April 2015)
- 11. Bozdemir A E, Nesanır N, Arsu G, Batu J, Aslan Ö. Ege
ve Dokuz Eylül Üniversitesi tıp fakültelerinde temel tıp
bilimlerinde uygulanan uzmanlık eğitiminin eğitici ve eğitilen
bakış açısı ile değerlendirilmesi. Mikrobiyol Bült 2006; 40:
333-13.
- 12. Çiçek C, Terzi C, Solak A, Aksu G, Batu J, Vatansever K.
Üniversite hastanelerinde temel bilimler alanında uzmanlık
eğitimi: Tıpta uzmanlık öğrencisi bakış açısı ile. Mikrobiyol
Bült 2005; 39: 491-10.
- 13. Tabak R S. Sağlık hizmetlerinde sürekli eğitim ve sürekli
mesleki gelişim. Türk Hij Den Biyol Dergisi 2005; 62: 59-6.
- 14. Bligh J G. Trends in medical education. Eur J Dent Educ
1998; 2: 2-5.doi: 10.1111/j.1600-0579.1998.tb00028.x
- 15. Özdemir S T. Tıp eğitimi ve yetişkin öğrenmesi. Uludağ Üniv
Tıp Fak Derg 2003; 29: 25-3.
- 16. Dimitroff A, Davis WK. Content analysis of research in
undergraduate medical education. Acad Med 2006; 71: 60-7.
doi: 10.1097/00001888-199601000-00019
- 17. Regehr G.Trends in medical education research. Acad
Med2004;79:939-8.doi: 10.1097/00001888-200410000-
00008
- 18. Lifshitz A. Trends in medicaleducation.Gac Med Mex
1997;133: 25-8.
- 19. Rotgans JI. The themes, institutions and people of medical
education research 1988–2010: Content analysis of abstracts
from six journals. Adv Health Sci Educ 2012; 17: 515–12.doi:
10.1007/s10459-011-9328-x
- 20. Büyüköztürk Ş, Kılıç-Çakmak E, Akgün Ö E, Karadeniz Ş,
Demirel F. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem
Akademi, 2012.
- 21. Karasar N. Bilimsel araştırma yöntemi, Ankara: Nobel
Yayınları, 2012.
- 22. Kıncal RY. (Editor) Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara:
Nobel Yayınevi, 2013.
- 23. Göktaş Y, Küçük S, Aydemir M, et al. Educational technology
research trends in Turkey: acontent analysis of the 2000-2009
decade. ESTP 2012; 12:177-12.
- 24. Lin M, Fisher J, Coates W C et al. Critical appraisal of
emergency medicine education research: the best publications
of 2012. Acad Emerg Med 2014; 21: 322-11. doi: 10.1111/
acem.12336.
- 25. Tosteson D C. New pathways in general medical
education. N Engl J Med1990; 322: 234-4.doi: 10.1056/
NEJM199001253220405
- 26. Roth K, Siemens D R. The status of evidence-based medicine
education in urology residency. Can Urol Assoc J 2010; 4:
114-6.
- 27. Majumder M A. Issues and priorities of medical education
research in Asia. Ann Acad Med Singapore 2004; 33:257-6.
- 28. Doğan N Ö, Günaydın G P, Çevik Y, Otal Y, Levent S,
Çıkrıkçı G. Evaluation of knowledge levels of Turkish
emergency medicine residents by a theoretical exam. Eurasian
J Emerg Med 2013;12: 30-2.doi: 10.5152/jaem.2013.011
- 29. Yıkılkan H, Türedi Ö, Aypak C, Görpelioğlu S. Ankara
ilinde eğitim alan aile hekimliği asistanlarının eğitim
gereksinimlerinin değerlendirilmesi. Cumhuriyet Tıp Derg
2013; 35: 25-7.doi: 10.7197/1305-0028.1807
- 30. Rubio D M, Schoenbaum E E, Lee L S, et al. Defining
translational research: Implications for training. Acad Med
2010; 85: 470-5.doi: 10.1097/ACM.0b013e3181ccd618
- 31. Dutta S A. Horizon of medical education research approachin
21st century. Al Ameen J Med Sci 2014; 7: 94-4.
- 32. BaernsteinA, Liss H K, Carney P A, Elmore J G. Trendsin
study methods used in undergraduate medical education
research, 1969-2007.JAMA2007; 298: 1038-7.doi: 10.1001/
jama.298.9.1038
- 33. Tosun C, Yasar M D. Comparisonof problem-based learning
studies in scienceeducation in Turkey with the world: Content
analysis of research papers. APFSLT 2013; 14: 1-29.www.
ied.edu.hk/apfslt/v14_issue2/tosun/index.htm(Accessed on
25August 2015)
- 34. Kim S. Thefuture of e-learning in medicaleducation: Current
trend and future opportunity. J Educ Eval Health Prof
2006; 3:1-7.doi: 10.3352/jeehp.2006.3.3
- 35. Wiecha J, Heyden R, Sternthal E, Merialdi M. Learning in
avirtual world: Experience with using second life for medical
education. J Med Internet Res 2010; 12: 1-8.doi: 10.2196/
jmir.1337
- 36. Akkoç H, Bilgin H M, Daşdağ M M, Çiçek R. Dicle Üniversitesi
tıp fakültesinde uygulanan öğretim programının ÇEP ile
uyumu ve öğrencilerin yıl sonu notlarındaki değişimler. Dicle
Tıp Derg 2007; 34: 107-3.
- 37. Odabaşı O, Sayek İ, Kiper N. Türkiye’de mezuniyet öncesi
tıp eğitimi. Turk Pediatri Ars 2010;46: 331-3.doi: 10.4274/
tpa.553
- 38. Dolmans D H, Gijselaers W H, Moust J H, Grave W S D,
Wolfhagen I H, Vleuten C. Trends in research on thetutor in
problem-based learning: Conclusions and implications for
educational practice and research. Med Teach 2002; 24: 173-
7. doi: 10.1080/01421590220125277
- 39. Cohen D L, McCullough L B, Kessel R W, Apostolides A Y,
Alden E, Heiderich K J. Informed consent policies governing
medical students’ inter actions with patients. J Med Educ
1987; 62: 789-9. doi: 10.1097/00001888-198710000-00001