Research Article
BibTex RIS Cite

İletişim Bilimleri Öğrencilerinin Yeni Medya Okuryazarlığı Eğitimine İlişkin Görüşleri

Year 2025, Issue: 23, 46 - 61, 30.06.2025

Abstract

Medyanın farklı araç ve kanallar aracılığıyla yaygınlaşması, bilgi akışının hızlanması, küresel bağlantıların artması ve toplumlar üzerindeki yoğun ve hızlı etkileri, bilinçli medya okuryazarı bireylerin yetiştirilmesini gerekli kılmaktadır. Makale, post-truth çağ olarak adlandırılan yeniçağda medya eğitimi alan kişilerin medyaya ilişkin görüşlerini değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Üniversitelerde medya eğitimi alan öğrenciler bu çalışmanın odağını oluşturmaktadır Araştırma, iletişim fakültelerinde eğitim gören öğrenciler arasında yarı yapılandırılmış derinlemesine görüşmeler yoluyla gerçekleştirilmiştir. Öğrenciler rastgele seçilmiştir. Araştırma, çalışma grubunun medya tüketim alışkanlıklarını, dijital medyanın etkilerini ve medya okuryazarlığı eğitiminin etkilerini ele alarak medya eğitimi alan gençlerin medya okuryazarlığı farkındalıklarının önemini vurgulamaktadır. Sonuçlar, belirli manipülasyon örüntüleri hakkındaki teorik bilgilerinin ve farkındalıklarının yeterli olduğunu, ancak kendi içeriklerini üretirken daha fazla pratiğe ihtiyaç duyduklarını göstermektedir.

References

  • Barut, M. 2018. Medya okuryazarlığının toplumsal karşılığı üzerine amprik bir çalışma (Elâzığ ili özelinde akademisyenler ile vatandaşlar arasında karşılaştırmalı bir analiz). [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Fırat Üniversitesi.
  • Binark, M., Bek, M. G. 2007. Eleştirel Medya Okuryazarlığı: Kuramsal Yaklaşımlar ve Uygulamalar (1. Basım). İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Boyd, D. 2014. It's complicated: The Social Lives of Networked Teens (1. Basım). London: Yale University Press.
  • Boyd, D., Marwick, A. 2011. Social privacy in networked publics: Teens' attitudes, practices, and strategies. A Decade in Internet Time: Symposium on the Dynamics of the Internet and Society. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1925128. Son Erişim Tarihi: 13.02.2025.
  • Bruce, B. 2003. Literacy in the information age: Inquiries into meaning making with new technologies. International Reading Association. https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=435533 Son Erişim Tarihi: 13.02.2025.
  • Cho, H., Lee, J., & Park, S. 2025. Bridging digital media proficiency and media literacy: A study of communication students' perceptions. Pakistan Journal of Life and Social Sciences, 23(1), 768–778. https://www.pjlss.edu.pk/pdf_files/2025_1/768-778.pdf&#8203 Son Erişim Tarihi:22.04.2025
  • Gilster, P. 1997. Digital Literacy. (1. Basım). New York: John Wiley.
  • Hobbs, R. 2010. Digital and Media Literacy: A Plan of Action. Washington: The Aspen Institute. A White Paper on the Digital and Media Literacy Recommendations of the Knight Commission on the Information Needs of Communities in a Democracy. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED523244.pdf. Son Erişim Tarihi: 13.02.2025.
  • Jenkins, H. 2006. Convergence Culture: Where Old and New Media Collide (2. Basım). New York: New York University Press.
  • Jenkins, H., Clinton, K., Purushotma, R., Robison, A. J., ve Weigel, M. 2016. Confronting the challenges of participatory culture: Media education for the 21st century. Cambridge: MIT Press. https://www.macfound.org/media/article_pdfs/jenkins_white_paper.pdf. Son Erişim Tarihi: 13.02.2025.
  • ITEA (International Technology Education Association) 2000. Standards for technological literacy: Content for the study of technology. Reston, VA: Author. https://wwwcp.umes.edu/tech/wp-content/uploads/sites/94/2021/09/xstnd.pdf. Son Erişim Tarihi: 13.02.2025.
  • Karaduman, S. 2019. “Yeni Medya Okuryazarlığı: Yeni Beceriler/Olanaklar/Riskler”, Erciyes İletişim Dergisi, 6(1), 683-700.
  • Kurt, A. A., Orhan, D., Yaman, F., Solak, M. Ş., & Türkan, F. 2014. “Bilgi ve İletişim Teknolojileri Işığında Türkiye’de Yapılan Okuryazarlık Çalışmalarındaki Eğilim”, Eğitim Teknolojileri Araştırma Dergisi, 5 (2), 1-21.
  • İnceoğlu, Y. 2005. Sayfa 27-39. Medya Okuryazarlığı: Neden Gerekli? Editör: Nurcay Türkoğlu ve Cilman Şimşek, İstanbul: Kalemus Yayıncılık.
  • Lin, T. B., Li, J. Y., Deng, F., Lee, L. 2013. “Understanding new media literacy: An Explorative Theoretical Framework”, Journal of Educational Technology & Society, 16(4), 160-170.
  • Literat, I. 2014. “Measuring New Media Literacies: Towards the Development of a Comprehensive Assessment Tool”, Journal of Media Literacy Education, 6(1), 15-27
  • Livingstone, S. 2004. “Media Literacy and the Challenge of New Information and Communication Technologies”, The Communication Review, 7(1), 3-14.
  • Livingstone, S., ve Haddon, L. 2009. Kids online: Opportunities and Risks for Children. (1. Basım). Bristol: Policy Press.
  • Livingstone, S. 2016. The Class: Living and Learning in the Digital Age. http://www.researchingcommunication.eu/book12chapters/C04_LIVINGSTONE201617.pdf. Son Erişim Tarihi: 13.02.2025.
  • Ministry of National Education [MoNE]. (2022, November 17). RTÜK and the Ministry of National Education signed a cooperation protocol on media literacy. https://www.meb.gov.tr/rtuk-ile-medya-okuryazarligi-is-birligi-protokolu-imzalandi/haber/26436/tr
  • Pariser, E. 2011. The Filter Bubble: What the Internet is Hiding from You. (1. Basım.). London: Penguin.
  • Sevencan, F., Çilingiroğlu, N. 2007. “Sağlık Alanındaki Araştırmalarda Kullanılan Niteliksel Veri Toplama Yöntemleri”, Toplum Hekimliği Bülteni, 26(1), 1-6.
  • Trilling, B., Fadel, C. 2009. 21st Century Skills Learning For Life In Our Times. (1. Basım.). San Francisco: Jossey Bass. TÜBİTAK Bilim Genç.2025. Neden İyi BirDijital Medya Okuryazarı Olmalıyım? Retrieved April 22, 2025, from https://bilimgenc.tubitak.gov.tr/makale/neden-iyi-bir-dijital-medya-okuryazari-olmaliyim
  • UNESCO. 2018. Digital literacy in education: Policy brief. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000265403
  • Wan, N.G. 2012. “Can We Teach Digital Natives Digital Literacy?”, Computers & Education Journal , 59 (3), 1065-1078.

VIEWS OF COMMUNICATION SCIENCES STUDENTS ON THE NEW MEDIA LITERACY TRAINING

Year 2025, Issue: 23, 46 - 61, 30.06.2025

Abstract

The widespread use of media through different tools and channels, the acceleration of information flow, the increase in global connections and their intense and rapid effects on societies require the training of conscious media literate individuals. The article aims to evaluate the views the people receiving media education in the new age, which is called as post-truth era. Students studying media at universities constitute the focus of this study The research was conducted among students studying at communication faculties through semi-structured in-depth interviews. Students were selected randomly. The research emphasizes the importance of media literacy awareness of young people receiving media education by discussing the media consumption habits of the study group, the effects of digital media and the effects of media literacy training. The results show that their theoretical knowledge and awareness about certain manipulation patterns are satisfactory, whereas they need more practices when producing their own contents.

Ethical Statement

ektedir

Supporting Institution

yok

Thanks

yok

References

  • Barut, M. 2018. Medya okuryazarlığının toplumsal karşılığı üzerine amprik bir çalışma (Elâzığ ili özelinde akademisyenler ile vatandaşlar arasında karşılaştırmalı bir analiz). [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Fırat Üniversitesi.
  • Binark, M., Bek, M. G. 2007. Eleştirel Medya Okuryazarlığı: Kuramsal Yaklaşımlar ve Uygulamalar (1. Basım). İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Boyd, D. 2014. It's complicated: The Social Lives of Networked Teens (1. Basım). London: Yale University Press.
  • Boyd, D., Marwick, A. 2011. Social privacy in networked publics: Teens' attitudes, practices, and strategies. A Decade in Internet Time: Symposium on the Dynamics of the Internet and Society. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1925128. Son Erişim Tarihi: 13.02.2025.
  • Bruce, B. 2003. Literacy in the information age: Inquiries into meaning making with new technologies. International Reading Association. https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=435533 Son Erişim Tarihi: 13.02.2025.
  • Cho, H., Lee, J., & Park, S. 2025. Bridging digital media proficiency and media literacy: A study of communication students' perceptions. Pakistan Journal of Life and Social Sciences, 23(1), 768–778. https://www.pjlss.edu.pk/pdf_files/2025_1/768-778.pdf&#8203 Son Erişim Tarihi:22.04.2025
  • Gilster, P. 1997. Digital Literacy. (1. Basım). New York: John Wiley.
  • Hobbs, R. 2010. Digital and Media Literacy: A Plan of Action. Washington: The Aspen Institute. A White Paper on the Digital and Media Literacy Recommendations of the Knight Commission on the Information Needs of Communities in a Democracy. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED523244.pdf. Son Erişim Tarihi: 13.02.2025.
  • Jenkins, H. 2006. Convergence Culture: Where Old and New Media Collide (2. Basım). New York: New York University Press.
  • Jenkins, H., Clinton, K., Purushotma, R., Robison, A. J., ve Weigel, M. 2016. Confronting the challenges of participatory culture: Media education for the 21st century. Cambridge: MIT Press. https://www.macfound.org/media/article_pdfs/jenkins_white_paper.pdf. Son Erişim Tarihi: 13.02.2025.
  • ITEA (International Technology Education Association) 2000. Standards for technological literacy: Content for the study of technology. Reston, VA: Author. https://wwwcp.umes.edu/tech/wp-content/uploads/sites/94/2021/09/xstnd.pdf. Son Erişim Tarihi: 13.02.2025.
  • Karaduman, S. 2019. “Yeni Medya Okuryazarlığı: Yeni Beceriler/Olanaklar/Riskler”, Erciyes İletişim Dergisi, 6(1), 683-700.
  • Kurt, A. A., Orhan, D., Yaman, F., Solak, M. Ş., & Türkan, F. 2014. “Bilgi ve İletişim Teknolojileri Işığında Türkiye’de Yapılan Okuryazarlık Çalışmalarındaki Eğilim”, Eğitim Teknolojileri Araştırma Dergisi, 5 (2), 1-21.
  • İnceoğlu, Y. 2005. Sayfa 27-39. Medya Okuryazarlığı: Neden Gerekli? Editör: Nurcay Türkoğlu ve Cilman Şimşek, İstanbul: Kalemus Yayıncılık.
  • Lin, T. B., Li, J. Y., Deng, F., Lee, L. 2013. “Understanding new media literacy: An Explorative Theoretical Framework”, Journal of Educational Technology & Society, 16(4), 160-170.
  • Literat, I. 2014. “Measuring New Media Literacies: Towards the Development of a Comprehensive Assessment Tool”, Journal of Media Literacy Education, 6(1), 15-27
  • Livingstone, S. 2004. “Media Literacy and the Challenge of New Information and Communication Technologies”, The Communication Review, 7(1), 3-14.
  • Livingstone, S., ve Haddon, L. 2009. Kids online: Opportunities and Risks for Children. (1. Basım). Bristol: Policy Press.
  • Livingstone, S. 2016. The Class: Living and Learning in the Digital Age. http://www.researchingcommunication.eu/book12chapters/C04_LIVINGSTONE201617.pdf. Son Erişim Tarihi: 13.02.2025.
  • Ministry of National Education [MoNE]. (2022, November 17). RTÜK and the Ministry of National Education signed a cooperation protocol on media literacy. https://www.meb.gov.tr/rtuk-ile-medya-okuryazarligi-is-birligi-protokolu-imzalandi/haber/26436/tr
  • Pariser, E. 2011. The Filter Bubble: What the Internet is Hiding from You. (1. Basım.). London: Penguin.
  • Sevencan, F., Çilingiroğlu, N. 2007. “Sağlık Alanındaki Araştırmalarda Kullanılan Niteliksel Veri Toplama Yöntemleri”, Toplum Hekimliği Bülteni, 26(1), 1-6.
  • Trilling, B., Fadel, C. 2009. 21st Century Skills Learning For Life In Our Times. (1. Basım.). San Francisco: Jossey Bass. TÜBİTAK Bilim Genç.2025. Neden İyi BirDijital Medya Okuryazarı Olmalıyım? Retrieved April 22, 2025, from https://bilimgenc.tubitak.gov.tr/makale/neden-iyi-bir-dijital-medya-okuryazari-olmaliyim
  • UNESCO. 2018. Digital literacy in education: Policy brief. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000265403
  • Wan, N.G. 2012. “Can We Teach Digital Natives Digital Literacy?”, Computers & Education Journal , 59 (3), 1065-1078.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Sociology (Other)
Journal Section Published articles
Authors

Dilek Turan Eroğlu 0000-0002-1760-6127

Publication Date June 30, 2025
Submission Date February 7, 2025
Acceptance Date June 29, 2025
Published in Issue Year 2025 Issue: 23

Cite

APA Turan Eroğlu, D. (2025). VIEWS OF COMMUNICATION SCIENCES STUDENTS ON THE NEW MEDIA LITERACY TRAINING. Marmara Sosyal Araştırmalar Dergisi(23), 46-61.