Since the 19th century, modern states have commenced to implement policies aiming for militarization of the youth in order to prepare them for the warfare in parallel with the universal conscription and total warfare. One of these policies was offering military courses in civilian schools. In this study, similar policies will be discussed in the early years of the Republic and the Preparation for Military Service courses added to curriculum for the male students in middle school and high school in 1926 will be examined. These courses influenced by the state of mind and practices between the two world wars will be analyzed through the textbooks of the courses. Especially, the praises of “national army” and the idea of “inevitability of wars”, emphasis on values about military such as obedience and discipline and the glorification of death, imaginations of millet-i müsellaha (nation in arms) within the context of “mobilization of the people” in the textbooks will be focused on. This study aims to contribute to the discussions such as the perception of the young Republic about the youth and the militarist policies of youth and education in this period
19. yüzyıldan itibaren modern devletler, zorunlu askerlik pratiği ve savaşların topyekûnlaşmasına
paralel olarak, gençleri askerliğe hazırlamak amacıyla gençlerin militarizasyonunu hedefleyen
politikalar uygulamaya başlamışlardır. Bu politikaların birisi de, gençlere sivil okullarda askerlik
eğitimi verilmesidir. Bu çalışmada, Cumhuriyet’in ilk yıllarındaki benzer politikalar ele alınacak
ve 1926 yılında erkek ortaokul ve lise öğrencileri için müfredata konmuş olan Askerliğe Hazırlık
dersleri incelenecektir. İki dünya savaşı arasındaki ruh hali ve pratiklerden etkilenmiş bu dersler,
özellikle ders kitaplarından hareketle analiz edilecektir. Derslerin kitaplarında öne çıkan “milli
ordu” övgüleri ve “savaşların kaçınılmazlığı” fikri, itaat, disiplin gibi askerliğe ait değerlerin
ve ölümün yüceltilmesine dayanan aktarımlar ve “halkın seferberliği” mefhumu bağlamında
yapılan millet-i müsellaha (silahlanmış millet) tahayyüllerine odaklanılacaktır. Bu çalışmayla,
erken Cumhuriyet’in gençliğe bakışı, bu dönemdeki militarist eğitim ve gençlik politikaları gibi
tartışmalara katkı sunmak amaçlanmaktadır.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Journal Section | Makaleler |
| Authors | |
| Publication Date | August 11, 2015 |
| Published in Issue | Year 2015 Volume: 3 Issue: 1 |