The Digital Human Modelling (DHM) method, in which the anthropometric characteristics of humans are represented using a computer-aided three-dimensional model, is used in many different ergonomic optimisation applications, especially in areas such as manufacturing, machine utilization, assembly simulation, cabin design, human-robot communication. This method aims to identify and reduce potential ergonomic risks in posture and work positions during the design phase by simulating human-machine interactions in digital environments.Thus, possible injuries and injuries can be prevented. Especially in critical aviation applications where operator safety is vital, functionality and ergometry analyzes are important in cockpit and console designs. In this study, ergonomic analyzes of the operator consoles in an air support aircraft were carried out according to the Rapid Entire Body Assessment (REBA) and Rapid Upper Limb Assessment (RULA) methods, according to two different postures, using the Human Builder and Human Activity Analysis modules in the CATIA V5 sofware. In Position-1, the operator's situation of directly looking at the screen and reaching for the screen buttons is considered, while in Position-2, the operator's situation of reaching for the tablet located on the side and looking at the screen below has been evaluated from an ergonomic perspective. Additionally, angle of view analyses have been performed for these two postural positions.
İnsanlara ait antropometrik özelliklerinin bilgisayar destekli üç boyutlu model kullanılarak temsil edildiği Dijital İnsan Modelleme (DHM) yöntemi, başta üretim, makine kullanımı, montaj simülasyonu, kabin tasarımı, insan-robot iletişimi gibi alanlar olmak üzere bir çok farklı ergonomik optimizasyon uygulamalarında kullanılmaktadır. Bu yöntem, dijital ortamlarda insan-makine etkileşimlerini simüle ederek, tasarım aşamasında duruş ve çalışma pozisyonlarındaki potansiyel ergonomik riskleri belirlemeyi ve azaltmayı amaçlamaktadır. Böylece, olası yaralanma ve sakatlanmaların önüne geçilebilmektedir. Özellikle operatör güvenliğinin önemli olduğu kritik havacılık uygulamalarında, kokpit ve konsol tasarımlarında işlevsellik ve ergometri analizleri önem taşımaktadır. Bu çalışmada, CATIA V5 uygulaması içerisindeki Human Builder ve Human Activity Analysis modülleri kullanılarak bir hava destek uçağının içerisindeki operatör konsollarının iki farklı duruşa göre Rapid Entire Body Assessment (REBA) ve Rapid Upper Limb Assessment (RULA) yöntemlerine göre ergonomik analizleri gerçekleştirilmiştir. Pozisyon-1’de operatörün ekrana düz bakma ve ekran düğmelerine ulaşma durumu ele alınırken, Pozisyon-2’de operatörün yanda bulunan tablete uzanma ve aşağıda bulunan ekrana bakma durumu ergonomik açıdan değerlendirilmiştir. Ayrıca, bu iki duruş pozisyonuna yönelik görüş açısı analizleri de gerçekleştirilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Machine Design and Machine Equipment |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 31, 2023 |
Publication Date | August 30, 2023 |
Submission Date | July 24, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |