Son yıllarda, araç kazalarında darbe emici görevi yapan çarpışma kutularının, enerji emme kabiliyetlerinin iyileştirilmesine yönelik çalışmalar önemli ölçüde artmıştır. Bu çalışmalar, darbeden kaynaklı oluşan şok dalgalarının araç şasesine verdiği zararı, en aza indirgemeyi amaçlamaktadır. Bu çalışmada, sürtünme kuvvetinin çarpışma kutularının enerji emme kabiliyetleri üzerindeki etkisi incelenmiştir. Bu amaçla, biri normal katlanan, diğeri sürtünme direnci ile enerji emilimi sağlayan iki farklı konfigürasyon modellenmiştir. Tasarlanan modellerle çarpışma senaryosu simüle edilmiş ve temsili modellere eksenel darbe yükü uygulanmıştır. Simülasyonlar, doğrusal olmayan açık yöntem sonlu elemanlar yöntemi (FEM) kullanılarak oluşturulmuştur. Çarpışma senaryosu her iki model için aynı koşullar altında DP600 çelik sac malzeme özellikleri kullanılarak üç farklı kalınlıkta (1.2 mm, 1.4mm ve 1.5mm) analiz edilmiştir. Çarpışma simülasyonlarının sonuçları, sürtünme direncinin, çarpışma kutularının enerji emme davranışları üzerindeki etkilerini incelemek için karşılaştırılmıştır. Analiz sonuçları, sürtünme direnci ile enerji emiliminin çarpışma kutularının darbe sönümleme özelliklerine %16 oranında olumlu katkı sağladığını göstermiştir.
İnce Duvarlı Yapılar Enerji Emilimi Çarpışma Kutusu Sürtünme Kuvveti sonlu elemanlar metodu
In recent years, studies on improving the energy absorption capacity of crash boxes, which act as shock absorbers in vehicle accidents, have increased significantly. These studies aim to minimize the damage caused by shock waves resulting from the impact to the vehicle chassis. For this purpose, two different configurations were modelled, one of which is normally folded and the other is energy absorption with friction resistance. The crash scenario was simulated with the designed models and axial impact load was applied to the representative models. Simulations were created using the nonlinear explicit method finite element method (FEM). The crash scenario was analyzed for both models under the same conditions using DP600 steel sheet material properties with three different thicknesses (1.2 mm, 1.4mm and 1.5mm). The results of crash simulations were compared to examine the effects of friction force on the energy absorption behaviors of crash boxes. The analysis results showed that energy absorption by friction resistance contributes positively to the impact absorbing properties of crash boxes by %16.
Thin-Walled Structures Energy Absorption Collision Box Friction Force Finite Element Method
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Material Design and Behaviors, Numerical Modelling and Mechanical Characterisation |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 30, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | August 6, 2024 |
Acceptance Date | October 17, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 5 Issue: 3 |