Gerdirerek şekillendirme (GŞ) operasyonu, özellikle havacılık sektöründe gövde kabukları gibi büyük yüzey alanına sahip karmaşık geometrilerde detay parçaların üretimi için yaygın olarak kullanılan bir işlemdir. Şekillendirme esnasında kullanılan çene-kalıp hareketleri ve kullanılan yağlayıcı gibi operasyon parametreleri genellikle deneme-yanılma süreci ile tespit edilmektedir. Bu çalışmada, sonlu elemanlar yöntemi ile operasyon parametreleri tespit edilerek, optik deformasyon ölçüm sistemleri ile elde edilen gerinim oranları karşılaştırılmıştır. Alüminyum alaşımlarının mekanik malzeme özelliklerini belirlemek için çekme, hidrolik şişirme ve şekillendirme sınır diyagram testleri yapılmıştır. Bunun yanı sıra, farklı sürtünme koşullarında ortaya çıkan Coulomb katsayısının tespit edilmesine yönelik deneysel bir düzenek tasarlanmıştır. Çalışma kapsamında elde edilen çıktılar gerçek bir uçak parçasının şekillendirme işleminin sayısal modellenmesinde kullanılmış ve sonuçlar gerçek deformasyon verileri ile karşılaştırılmıştır.
Gerdirerek Şekillendirme Prosesi (GŞP) Şekillendirme Sınır Diyagramı(ŞSD) Hidrolik Şişirme Testi (HŞT) Optik Deformasyon Ölçümü Sonlu Elemanlar Yöntemi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma, Geliştirme ve Uygulama Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | May 16, 2019 |
Submission Date | August 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 16 Issue: 1 |