Delik flanşlama, sac parçaların mukavemetinin artmasını sağlayan fonksiyonel bir işlemdir. Bu işlem aynı zamanda konumlandırma ve sabitleme uygulamaları için de kullanılır. Delik flanşlama işlemi, sac malzeme cinsi, kalınlığı, flanş profili, zımba formu ve ön delik çapı gibi birçok parametreden etkilenmektedir. Yapılan bu çalışmada otomotiv sektöründe yaygın olarak kullanılan DP600 sac malzemenin flanşlanması işleminde zımba formu ve zımba çapının flans yüksekliği ve et kalınlığına etkisi analitik olarak incelenmiştir. Analiz çalışmalarında DEFORM 2D sonlu elemanlar yazılımı kullanılmıştır. Sac malzeme üzerinde yapılan kimyasal analiz ve çekme testi sonuçlarından elde edilen veriler analiz programına girdi teşkil etmiştir. Analizlerde küresel, konik ve köşe kavisli olmak üzere üç farklı zımba formu kullanılmıştır. Delik çapı 10 mm ve zımba çapları 12, 14 ve 16 mm olarak alınmıştır. Analizler sonucunda malzemenin şekillendirilmesinde zımba formu ve zımba çapının önemli etkiye sahip olduğu, maksimum incelme ve flanş yüksekliğinin zımba formu ile doğrudan alakalı olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Manufacturing and Industrial Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Submission Date | June 23, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 2 Issue: 1 |