Öz
Suriye’de 2011 yılından itibaren can güvenliğinden dolayı yaklaşık dört milyon Suriyeli Türkiye'ye sığınmıştır. Açık kapı politikasıyla Türkiye'ye kabul edilen Suriyelilere geçici koruma statüsü verilmiştir. Bu çalışmada, 2011-2020 yılları arasında Suriyeli yetişkinlere yönelik okuma-yazma kursları ve Türkçe dil eğitimleri Milli Eğitim Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı verileri kullanılarak incelenmiştir. Bu eğitimlerin yetişkin Suriyelilerin sosyal uyumu için önemi ve gerekliliğine dikkat çekilen çalışma kapsamında kurs katılım verileri incelenmiştir. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı çalışmada veriler doküman incelemesi yoluyla toplanmıştır. Nicel veriler tablolara dönüştürülerek yorumlanmıştır. Araştırma kapsamında yetişkin Suriyeli bireylere yönelik okuryazarlık ve Türkçe dil eğitimlerinin istenilen düzeyde olmadığı bulgulanmıştır. 2020 yılında toplam yetişkin Suriyeli nüfusun % 22,16’sının halk eğitimi merkezlerinde okuma-yazma ve dil eğitimi kurslarına katıldığı, bu oranın da oldukça düşük olduğu belirtilmiştir. Kadın katılımcıların kurs başarı oranlarında da düşüş gözlenmiş, kurs katılım engellerinin saptanmasının sürece olumlu katkı sunacağı belirtilmiştir. Sosyal uyum çalışmalarının daha nitelikli yürütülebilmesi için kurs katılım oranının yükseltilmesi, özellikle okuma-yazma kurs programlarının yabancılara okuma-yazma öğretmeyi kolaylaştıracak şekilde güncellenmesi gerektiği önerilmiştir.
Abstract
Since 2011, approximately four million Syrians have sought refuge in Turkey due to their safety. Temporary protection status has been given to Syrians admitted to Turkey with an open door policy. In this study, literacy courses and Turkish language education for Syrian adults between the years 2011-2020 were examined using the data of the Ministry of National Education Strategy Development Directorate. The course participation data were examined within the scope of the study, which drew attention to the importance and necessity of these trainings for the social cohesion of adult Syrians. In the study, in which the qualitative research method was used, the data were collected through document analysis. Quantitative data were interpreted by transforming them into tables. Within the scope of the research, it has been found that literacy and Turkish language education for adult Syrian individuals is not at the desired level. It has been stated that 22.16% of the total adult Syrian population attended literacy and language training courses in public education centers in 2020, and this rate is also quite low. A decrease was observed in the course success rates of female participants, and it was stated that determining the course participation barriers would contribute positively to the process. It has been suggested that in order to carry out social cohesion studies in a more qualified manner, the rate of course participation should be increased, and especially the literacy course programs should be updated in a way that facilitates teaching literacy to foreigners.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 2 Issue: 1 |