Research Article
BibTex RIS Cite

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ÖFKE DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI ( KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ )

Year 2017, Volume: 1 Issue: 1, 46 - 60, 28.12.2017

Abstract

Bu çalışma farklı bölümlerde öğrenim gören üniversite
öğrencilerinin öfke düzeylerini farklı değişkenler açısından incelemek amacıyla
yapılmıştır.. Çalışmanın evrenini Kocaeli ilinde öğrenim gören üniversite
öğrencileri, örneklem grubu ise Spor Bilimleri Fakültesi ve Eğitim Fakültesinde
öğrenim gören 151(%50,3) erkek ve 149 (%49,7) bayan toplam 300 öğrenci
oluşturmaktadır. Araştırma grubunu oluşturan öğrenciler tesadüfî yöntemle
tespit edilmiştir. Öğrencilere, içe yönelik öfke, dışa yönelik öfke, öfke
kontrol ve sürekli öfke olmak üzere 4 alt ölçekten ve 34 maddeden oluşan
geçerlilik ve güvenilirliği sağlanan
Özer (1994) Sürekli Öfke ve
Öfke İfade Tarz Ölçeği” ve kişisel bilgi formu uygulanmıştır. Elde edilen
veriler SPSS 21 paket programında analiz edilmiş, demografik özellikleri
belirlemede frekans dağılımı, iki bağımsız değişken arasındaki ilişkiyi
incelemek için T testi, ikiden fazla değişkenler arasındaki ilişkiyi incelemek
için Anova Varyans analiz testleri kullanılmıştır. İstatistiksel açıdan
p<0,05 anlamlılık düzeyi olarak alınmıştır. Verilere göre Gruplar arası
Cinsiyete ve Bölüme göre Öfke İçe Vurumu ve Öfke Dışa Vurumu arasında (p=0,003,
p=0,001)anlamlı farklılık bulunurken, Grup içi cinsiyet değişkenine göre Eğitim
Fakültesi öğrencileri arasında Öfke İçe Vurumu ve Öfke Dışa Vurumu arasında
anlamlı farklılık bulunmuştur.(p=0,001, p=0,000) .Aile içi şiddete göre Sürekli
Öfke ( p=0,005) ve Öfke Dışa Vurumu (p=0,011) arasında anlamlı fark bulunur
iken Öfke İçe Vurumu (p=0,102) ve Öfke Kontrol (p=0,173) arasında anlamlılık
bulunmamış tır. Her iki grup için Yaşa göre Sürekli Öfke (18-21 yaş - 22-24
yaş, p=0,46) , Öfke İçe Vurum ( 18-21 yaş - 22-24 yaş, 22-24 yaş - 25 ve üstü
p=0,002) ve Öfke Dışa Vurum (18-21 yaş – 22-24 yaş, p=0,026) arasında anlamlı
farklılık bulunmuştur. Anne ve Baba eğitim durumuna göre Öfke İçe Vurumu
(p=0,000, p=0,001),ve Öfke Dışa Vurumun da( p=0,008 p=0,002) anlamlı farklılık
bulunur iken sürekli öfke toplam puanları arasında babalarda anlamlı farklılık
bulunmuştur.(p=0,035)Aile Durumuna göre Sürekli Öfke (, p=0,000 Birlikte
yaşıyor – Boşanmış p=0,003, Anne vefat – Baba vefat, , p=0,022), Öfke İçe
Vurumu (Anne vefat, Birlikte Yaşıyor p=0,000, Birlikte yaşıyor – Boşanmış
p=0,000) ve Öfke Dışa Vurumu(Anne vefat, Birlikte Yaşıyor p=0,000, Birlikte
yaşıyor – Boşanmış p=0,000, Anne vefat – Baba vefat, , p=0,000 ) arasında
anlamlı farklılık bulunmuştur. Sonuç olarak, araştırmaya katılan spor yapan ve
yapmayan öğrencilerin öfke kontrol düzeylerinde istatistiksel olarak anlamlı
bir farklılık olduğu tespit edilmiştir. Bu bağlamda, sporun üniversite
öğrencilerinin öfke kontrol düzeylerini olumlu yönde etkilediği söylenebilir.

References

  • Albayrak, B. Ve Kutlu, Y.‘’Anger Expression And Related Factors In Adolescents’’, Maltepe University Journal of Nursing Science and Art, 2(3), pp. 57-69, 2009
  • Arsakay G. Hipertansiyon, Ruhsal Etkenler, Öfke ve Kontrolü, Problem Çözme Yaklaşımları. Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi, Ankara, Ankara Üniversitesi, 2001
  • Balkaya F, Şahin N. H. ‘’Multidimensional Anger Scale’’.,Turkish Journal of Psychiatry, 14(3). pp.192-202. 2003 [in English Abstract]
  • Baltaş A, Baltaş Z. Öfke. 24. Baskı. İstanbul, Remzi Kitabevi, p.275-82, 2004
  • Biaggio M. K ‘’Sex differences in behavioral reactions to provocation of anger’’. Psychol Rep, 64, pp.23-26. 1989.
  • Bitti, P.E.R., Gremigni, P., Bertolotti G. ‘’Dimensions for anger and hostility in cardiac patients, hypertensive patients, and controls’’. Psychother Psychosom, 64.pp. 162-172. 1995
  • Cerel, Z. ve Bahadır, Z.‘’Analysis of the Relationship between Self Esteem, Trait Anger and Anger Expression in Athletes Making Team Sports’’ Selçuk Unıversıty Journal Of Physıcal Educatıon And Sport Scıence, 14 (2), pp.157-164, 2012. [in English Abstract]
  • Creswell, J. W. ‘’Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research’’, 4. Edition, Pearson Education, Inc. 2012 Deffenbacher, J.L. ‘’Trait anger: theory, findings, and implications’’. Advances in Personality Assessment, 9.pp. 177-201. 1992.
  • Dervent, F. ‘’Lise Öğrencilerinin Saldırganlık Düzeyleri ve Sportif Aktivitelere Katılımla İlişkisi’’, Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. 2007
  • Ellis A. ‘’How to Control Your Anger Before It Controls You. Secaucus’’, NJ, Carol Publishing Group. 1997
  • Giles, J. W., Heyman, G. D. ‘’Young children's beliefs about the relationship between gender and aggressive behavior’’. Child Development, 76(1).pp. 107-121.2005
  • Kılıç, M. ‘’Üniversite öğrencilerinin algıladıkları ebeveyn kabul-reddinin öfke ifade tarzı ve depresif belirtiler ile ilişkisinin ebeveyn kabul ve reddi kuramı çerçevesinde incelenmesi’’. Hacettepe Üniversitesi, Ankara. 2012
  • Kısaç İ. ‘’Üniversite Öğrencilerinin Bazı Değişkenlere Göre Sürekli Öfke ve Öfke İfade Düzeyleri’’, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, 1997.
  • Lerner H. ‘’Öfke Dansı’’, 5. Baskı, (Çeviri: Gül, S), Varlık Yayınları, İstanbul, 2004
  • Martin R, Watson D. ‘’Style of anger expression and its relation to daily experience’’. Pers Soc Psychol Bull, 23. pp.285-294. 1997
  • Martin R.C, Dahlen E.R. Cognitive emotion regulation in the prediction of depression, anxiety, stress, and, anger. Personality and Individual Differences, 39(7), pp.1249-1260, 2005
  • Özer, A.K. ‘’Sürekli Öfke ve Öfke İfade Tarzı Ön Çalışması’’, Türk Psikoloji Dergisi,9(31), pp 26–35, 1994
  • Scherger J.M. ‘’Understanding, and controlling anger. Helping Clients with Special Concerns’’, Elsenberry S, Patterson LE (Eds), London, Houghton Mifflin Company, pp79-102, 1979.
  • Siegman A.W. ‘’Cardiovascular consequences of expressing, experience and repressing anger’’. J Behav Med, 16, pp.539-569, 1993. Soykan Ç. ‘’Öfke ve Öfke Yönetimi’’. Kriz Dergisi, 11(2), pp.19-28, 2003
  • Spielberger C.D, Crane R.S, Kearns W.D ‘’Anger and anxiety in essential hypertension. Stress and Emotion: Anxiety, Anger and Curiosity’’. Spielberger CD (Ed), New York, Taylor&Francis, s. 265-279, 1991
  • Spielberger C.D, Jacobs G.A. ‘’Assessment of anger: The State Trait Anger Scale, Advances in personality assessment’’, vol. 2, J Butcher & C Spielberger (Eds), Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum, s. 161-189, 1983
  • Starner T.M, Peters R.M. ‘’Anger expression and blood pressure in adolescents’’. The Journal of School Nursing,20 (6), pp 335-342, 2004.
  • Üstün B, Yavuzarslan F. ‘’Öfkenin Gücü’’. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 2(2), pp.42-6, 1995

Comparing the Anger Levels of University Students ( Kocaeli University Case )

Year 2017, Volume: 1 Issue: 1, 46 - 60, 28.12.2017

Abstract

This study is conducted to review the anger levels of the university students study in different

departments in terms of different variables. The population consists of the university students study

in Kocaeli Province, the sample group is composed of 151 (50,3%) male and 149 (49,7%) female,

totally 700 students receive education in Faculty of Sport Sciences and Faculty of Education.

The students who consist of the research group were determined by the random method. The

attendees answered personal information form and ‘State Anger and Anger Wording Scale’ that has

validity&reliability by Özer (1994) and 34 items and 4 sub-scales as the intrinsic anger, extrinsic

anger, anger control and the state anger. SPSS 21 packaged software analyzed the data collected; T

test analyzed the relationship between two independent variables, frequency distribution specified

the demographic features and Anova Variance analysis tests reviewed the connection between

more than two variables. p<0,05 is accepted as the significance level statistically. According to the

data, while there is a significant difference (p=0,003, p=0,001) between the Anger Introversion and

Anger Expression in terms of intergroup gender and department, a significant difference is also

determined between Anger Introversion and Anger Expression of the students of Teachers College

in terms of the within-group gender (p=0,001, p=0,000). While there is the significant difference

between State Anger ( p=0,005) and Anger Expression (p=0,011) based on the family violence, any

significance is not specified between Anger Introversion (p=0,102) and Anger control (p=0,173).

The existence of the meaningful difference for both groups is confirmed between State Angerat-

age (18-21 years - 22-24 years, p=0,46), Anger Introversion ( 18-21 years - 22-24 years, 22-

24 years - 25 and older p=0,002) and Anger Expression (18-21 years – 22-24 years, p=0,026).

There is significant difference in Anger Introversion (p=0,000, p=0,001) and Anger Expression

(p=0,008 p=0,002) based on the parents’ educational background while a meaningful difference is

found in fathers in the state anger total scores (p=0,035). The significant difference is confirmed

between State Anger (, p=0,000 Live together – Divorced p=0,003, Mother is dead– Father is dead,

, p=0,022), Anger Introversion (Mother is dead, Live together p=0,000, Live together – Divorced

p=0,000) and Anger Expression (Mother is dead, Live together p=0,000, Live together – Divorced

p=0,000, Mother is dead – Father is dead, , p=0,000 In conclusion, a statistically significant

difference is determined at the anger control levels of the students who play and don’t play sports.

It can be said within this context that the sport positively affect the anger management levels of the

university students.

References

  • Albayrak, B. Ve Kutlu, Y.‘’Anger Expression And Related Factors In Adolescents’’, Maltepe University Journal of Nursing Science and Art, 2(3), pp. 57-69, 2009
  • Arsakay G. Hipertansiyon, Ruhsal Etkenler, Öfke ve Kontrolü, Problem Çözme Yaklaşımları. Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi, Ankara, Ankara Üniversitesi, 2001
  • Balkaya F, Şahin N. H. ‘’Multidimensional Anger Scale’’.,Turkish Journal of Psychiatry, 14(3). pp.192-202. 2003 [in English Abstract]
  • Baltaş A, Baltaş Z. Öfke. 24. Baskı. İstanbul, Remzi Kitabevi, p.275-82, 2004
  • Biaggio M. K ‘’Sex differences in behavioral reactions to provocation of anger’’. Psychol Rep, 64, pp.23-26. 1989.
  • Bitti, P.E.R., Gremigni, P., Bertolotti G. ‘’Dimensions for anger and hostility in cardiac patients, hypertensive patients, and controls’’. Psychother Psychosom, 64.pp. 162-172. 1995
  • Cerel, Z. ve Bahadır, Z.‘’Analysis of the Relationship between Self Esteem, Trait Anger and Anger Expression in Athletes Making Team Sports’’ Selçuk Unıversıty Journal Of Physıcal Educatıon And Sport Scıence, 14 (2), pp.157-164, 2012. [in English Abstract]
  • Creswell, J. W. ‘’Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research’’, 4. Edition, Pearson Education, Inc. 2012 Deffenbacher, J.L. ‘’Trait anger: theory, findings, and implications’’. Advances in Personality Assessment, 9.pp. 177-201. 1992.
  • Dervent, F. ‘’Lise Öğrencilerinin Saldırganlık Düzeyleri ve Sportif Aktivitelere Katılımla İlişkisi’’, Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. 2007
  • Ellis A. ‘’How to Control Your Anger Before It Controls You. Secaucus’’, NJ, Carol Publishing Group. 1997
  • Giles, J. W., Heyman, G. D. ‘’Young children's beliefs about the relationship between gender and aggressive behavior’’. Child Development, 76(1).pp. 107-121.2005
  • Kılıç, M. ‘’Üniversite öğrencilerinin algıladıkları ebeveyn kabul-reddinin öfke ifade tarzı ve depresif belirtiler ile ilişkisinin ebeveyn kabul ve reddi kuramı çerçevesinde incelenmesi’’. Hacettepe Üniversitesi, Ankara. 2012
  • Kısaç İ. ‘’Üniversite Öğrencilerinin Bazı Değişkenlere Göre Sürekli Öfke ve Öfke İfade Düzeyleri’’, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, 1997.
  • Lerner H. ‘’Öfke Dansı’’, 5. Baskı, (Çeviri: Gül, S), Varlık Yayınları, İstanbul, 2004
  • Martin R, Watson D. ‘’Style of anger expression and its relation to daily experience’’. Pers Soc Psychol Bull, 23. pp.285-294. 1997
  • Martin R.C, Dahlen E.R. Cognitive emotion regulation in the prediction of depression, anxiety, stress, and, anger. Personality and Individual Differences, 39(7), pp.1249-1260, 2005
  • Özer, A.K. ‘’Sürekli Öfke ve Öfke İfade Tarzı Ön Çalışması’’, Türk Psikoloji Dergisi,9(31), pp 26–35, 1994
  • Scherger J.M. ‘’Understanding, and controlling anger. Helping Clients with Special Concerns’’, Elsenberry S, Patterson LE (Eds), London, Houghton Mifflin Company, pp79-102, 1979.
  • Siegman A.W. ‘’Cardiovascular consequences of expressing, experience and repressing anger’’. J Behav Med, 16, pp.539-569, 1993. Soykan Ç. ‘’Öfke ve Öfke Yönetimi’’. Kriz Dergisi, 11(2), pp.19-28, 2003
  • Spielberger C.D, Crane R.S, Kearns W.D ‘’Anger and anxiety in essential hypertension. Stress and Emotion: Anxiety, Anger and Curiosity’’. Spielberger CD (Ed), New York, Taylor&Francis, s. 265-279, 1991
  • Spielberger C.D, Jacobs G.A. ‘’Assessment of anger: The State Trait Anger Scale, Advances in personality assessment’’, vol. 2, J Butcher & C Spielberger (Eds), Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum, s. 161-189, 1983
  • Starner T.M, Peters R.M. ‘’Anger expression and blood pressure in adolescents’’. The Journal of School Nursing,20 (6), pp 335-342, 2004.
  • Üstün B, Yavuzarslan F. ‘’Öfkenin Gücü’’. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 2(2), pp.42-6, 1995
There are 23 citations in total.

Details

Subjects Sports Medicine
Journal Section Articles
Authors

Hakan Akdeniz This is me

Deniz Demirci This is me

Gülşah Sekban This is me

Yunus Yurtsever This is me

Publication Date December 28, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Akdeniz, H., Demirci, D., Sekban, G., Yurtsever, Y. (2017). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ÖFKE DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI ( KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ ). Muş Alparslan Üniversitesi Uluslararası Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 46-60.
AMA Akdeniz H, Demirci D, Sekban G, Yurtsever Y. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ÖFKE DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI ( KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ ). mauusbid. December 2017;1(1):46-60.
Chicago Akdeniz, Hakan, Deniz Demirci, Gülşah Sekban, and Yunus Yurtsever. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ÖFKE DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI ( KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ )”. Muş Alparslan Üniversitesi Uluslararası Spor Bilimleri Dergisi 1, no. 1 (December 2017): 46-60.
EndNote Akdeniz H, Demirci D, Sekban G, Yurtsever Y (December 1, 2017) ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ÖFKE DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI ( KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ ). Muş Alparslan Üniversitesi Uluslararası Spor Bilimleri Dergisi 1 1 46–60.
IEEE H. Akdeniz, D. Demirci, G. Sekban, and Y. Yurtsever, “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ÖFKE DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI ( KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ )”, mauusbid, vol. 1, no. 1, pp. 46–60, 2017.
ISNAD Akdeniz, Hakan et al. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ÖFKE DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI ( KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ )”. Muş Alparslan Üniversitesi Uluslararası Spor Bilimleri Dergisi 1/1 (December 2017), 46-60.
JAMA Akdeniz H, Demirci D, Sekban G, Yurtsever Y. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ÖFKE DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI ( KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ ). mauusbid. 2017;1:46–60.
MLA Akdeniz, Hakan et al. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ÖFKE DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI ( KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ )”. Muş Alparslan Üniversitesi Uluslararası Spor Bilimleri Dergisi, vol. 1, no. 1, 2017, pp. 46-60.
Vancouver Akdeniz H, Demirci D, Sekban G, Yurtsever Y. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ÖFKE DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI ( KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ ). mauusbid. 2017;1(1):46-60.