BibTex RIS Cite

HISTORICAL DEVELOPMENT OF VOCATIONAL-TECHNICAL EDUCATION AND OTTOMAN TIMES TO TODAY SUGGESTIONS FOR TODAY'S CAREER TECHNICAL

Year 2013, Volume: 2 Issue: 2, 0 - 0, 01.09.2013

Abstract

Development levels of countries are proportionate with social reforms as well as the extent the educational policies are
able to meet the present needs.
With the introduction of the term of globalization the borders have seemed to lose their functions and in this context it
appeared as an indicator of the level of development. The prime condition to be placed in the front rows is to pursue
educational polices that can meet the need for skilled labour.
In our country, the issue first acquired grounds with enactment of the “Law of Vocational Education” no 3308, dated
19.06.1986 in the Official Gazette.
However, the process so far, it is a well-known fact that vocational and technical education in Turkey is not at the desired
level in terms of both quality and quantity, whereas the need for skilled labour has grown more and more.
With this paper, the dimension of vocational and technical education was examined and some suggestions were developed.

OSMANLI’DAN GÜNÜMÜZE MESLEKİ TEKNİK EĞİTİMİN TARİHSEL GELİŞİMİ VE GÜNÜMÜZ MESLEKİ TEKNİK EĞİTİMİNE YÖNELİK ÖNERİLER

Year 2013, Volume: 2 Issue: 2, 0 - 0, 01.09.2013

Abstract

Ülkelerin gelişmişlik düzeyi; sosyal reformların yanı sıra eğitim politikalarının güncel ihtiyaçlara cevap verebilir nitelikte
olmasıyla da doğru orantılıdır.
Küreselleşme kavramıyla, sınırların ortadan kalkması her alanda rekabeti yaşanır kılmış, bu bağlamda rekabet; gelişmişlik
düzeyini gösterir bir yaklaşım olarak ön plana çıkmıştır. Avrupa Birliği kapsamında rekabette ön sıralarda yer almanın ilk
koşulu ise; nitelikli insan gücü ihtiyacına cevap verebilecek eğitim politikalarının izlenmesi ile mümkündür.
Ülkemizde de 19.06.1986 tarihli resmi gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren 3308 sayılı “Mesleki Eğitim Kanunu” ile bu
konunun temelleri atılmıştır.
Ancak yaşanan süreçte Türkiye’de mesleki ve teknik eğitimin gerek nicelik ve gerekse nitelik olarak istenilen ve yeterli bir
düzeyde olmadığı bilinen bir gerçektir. Bunun yanında ülkemizin nitelikli ara insan gücüne olan ihtiyacı had safhadadır.
Bu araştırmayla, mesleki teknik eğitimin ülkemizdeki boyutu ile ilgili durumu incelenmiş, bu doğrultuda öneriler
geliştirilmiştir.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA55FR46SJ
Journal Section Research Article
Authors

Burak Tarlakazan This is me

Publication Date September 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Tarlakazan, B. (2013). OSMANLI’DAN GÜNÜMÜZE MESLEKİ TEKNİK EĞİTİMİN TARİHSEL GELİŞİMİ VE GÜNÜMÜZ MESLEKİ TEKNİK EĞİTİMİNE YÖNELİK ÖNERİLER. Mesleki Bilimler Dergisi (MBD), 2(2).