The rapid
development in the construction sector in our country has increased the demand
for construction technology programs of vocational schools. Many universities
are full of quotas for the construction technology program. On the other hand,
the courses taught in this department are an important question that whether
the industry meets expectations or not. Construction technology teaching plans
that differ between universities leads to a significant difference in quality
among the students who have graduated. Firms operating in the construction
sector and public institutions complain that they can not reach the
intermediate staff required by the times.
In this study, the
differences among ten universities' vocational school construction technology
program teaching plans were examined. In
addition, in the light of the appreciations made with the sector
representatives, the answer to the question of whether the teaching plans could
respond adequately was searched.
Ülkemizde inşaat sektöründeki hızlı gelişme, meslek
yüksekokullarının inşaat teknolojisi programlarına olan talebi artırmıştır.
Birçok üniversitenin inşaat teknolojisi programının kontenjanları dolu
durumdadır. Buna karşılık bu bölümde okutulan derslerin sektörün beklentilerini
karşılayıp karşılamadığı önemli bir sorudur. İnşaat teknolojisi öğretim
planlarının üniversiteler arasında farklılıklar göstermesi mezun olan
öğrenciler arasında önemli nitelik farkına sebep olmaktadır. İnşaat sektöründe
faaliyet gösteren firmalar, kamu kurumları ise çağın gerektirdiği nitelikteki
ara elemana ulaşamamaktan şikâyet etmektedirler.
Bu çalışmada on adet üniversitenin meslek yüksekokulu
inşaat teknolojisi programları öğretim planları arasındaki farklılıklar
incelenecektir. Ayrıca sektör temsilcileri ile yapılan değerlendirmeler
ışığında öğretim planlarının ihtiyaca cevap verip veremediği sorularının cevabı
aranmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 2 |