Emotional intelligence is regarded to be one of the most significant competencies for achieving the desired success in hotel enterprises where interaction between people is intense. Besides, it is thought that emotional intelligence competencies can contribute to increase employees’ job performance. For this purpose, this study is mainly focused on researching the relationship between employees’ emotional intelligence levels and their job performance.
In the study, quantitative research methods are used and 415 employees of 29 five star hotels in the Alanya region are involved. The study results suggest that there is statistically significant relationship between employees’ emotional intelligence levels and their job performance, and employees have high levels of emotional intelligence and job performance. Additionally, it is seen that employees' emotional intelligence and job performance levels differ significantly based on various demographic characteristics.
Duygusal zekâ, kişiler arası etkileşimin yoğun olduğu otel işletmelerinde arzu edilen başarı düzeyine ulaşılabilmesi için önemli yeteneklerden biri olarak kabul edilmektedir. Bunun yanı sıra duygusal zekâ yeteneklerinin, çalışanların iş performansının artmasına da katkı sağlayabileceği düşünülmektedir. Bu nedenle bu araştırmada; çalışanların duygusal zekâ düzeyleri ile iş performansları arasındaki ilişkileri incelemek temel amaç olarak belirlenmiştir.
Çalışmada, nicel araştırma yöntemleri kullanılmış ve Alanya bölgesindeki 29 adet beş yıldızlı otel işletmesinden 415 çalışana ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda, çalışanların duygusal zekâ düzeyleri ile iş performansları arasında istatistiksel açıdan anlamlı ilişkiler olduğu belirlenmiş, çalışanların duygusal zekâ ve iş performans düzeylerinin yüksek olduğu bulgulanmıştır. Bununla birlikte çalışanların duygusal zekâ ve iş performans düzeylerinin çeşitli demografik karakteristiklere göre anlamlı biçimde farklılaştığı tespit edilmiştir.
Subjects | Business Administration |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 2 Issue: 1 |