Bundan yüzyıl önce Walter Lippmann zihnimizdeki resimlerden bahsederken
medyanın tedirgin edici özelliklerinden birine dikkat çekiyordu. Günümüzde haber
medyası, biz ve onlar arasındaki ikiliğe hizmet eden belirli önyargıları yaymaya
devam etmekte ve toplumun belli kesimlerinin marjinalleşmesini normalleştiren
bir söylem üretmektedir. Haber medyasının bu söylemi egemen ideolojiyi sürdürür
ve yeniden üretirken belli kimlikleri belli resimlere hapsetmektedir. Kimliklerin bu
önyargılı ve kalıp resimlere indirgenmesi ise yeni ırkçılığa hizmet etmektedir. Yeni
ırkçılık, 21. yüzyılda resmileştirilmiş ayrımcılık uygulamaları olmamasına rağmen
güç dengesizliklerini kolaylaştıran, normalleştiren ve doğallaştıran ve böylece kalıcı
eşitsizliklere zemin hazırlayan kodlara, mantıklara ve ideolojilere verilen isimdir.
Bu bakış açısıyla bu çalışma, yeni ırkçılığın yoksulluğu konu edinen haberlere
nasıl sindiğini incelemektedir. Tıklanma oranı yüksek olan internet haber sitelerinde
(Hürriyet, Milliyet, Sözcü) yoksullukla ilgili 18 haber Teun van Dijk’in eleştirel
söylem analizi yöntemine göre çözümlenmiştir. İncelenen haberlerde yoksulların
tehditkar, huzur bozan, saldırgan, sapkın, suçlu kişiler olarak temsil edildikleri
görülmüştür. Haberlerin çözümlemesi, haberlerde yoksulluğun gündeme geldiği
konu değişse de yoksulluğun temelde bireysel bir sorun olarak görüldüğü varsayımının
yaygın olduğunu göstermiştir. İncelenen haberlerde yoksulların olumsuz
bir şekilde resmedildiği ve aşağılandığı, baskın ideolojiye uygun olarak haberlerde
yoksulluk sorununun makro düzeyde ele alınmadığı görülmüştür. Bu da “yoksul”-
luğun bir kimlik olarak yeni ırkçılığın hedefi olduğunu göstermektedir.
A hundred years ago, when Walter Lippmann was talking about the pictures
in our minds, he was drawing attention to one of the troubling features of the media.
Today, the news media continue to propagate certain prejudices that serve the
duality between us and them and produce a discourse that normalizes the marginalization
of certain segments of society. While this discourse of the news media
maintains and reproduces the dominant ideology, it imprisons certain identities in
certain pictures. The reduction of identities to these prejudiced and stereotypical images serves the new racism. New racism is the name given to codes, logics and
ideologies that facilitate, normalize and naturalize power imbalances, thus paving
the way for permanent inequalities, despite the absence of formalized discriminatory
practices in the 21st century. From this perspective, this study examines
how new racism permeates the news on poverty. 18 news stories about poverty in
internet news sites with the highest visiting rates (Hürriyet, Milliyet, Sözcü) were
analyzed according to Teun van Dijk’s critical discourse analysis method. In the
news analyzed, it was seen that the poor were represented as threatening, disturbing,
aggressive, deviant and criminal people. Analysis of the news showed that although
the topic on which poverty is discussed in the news varies, the assumption
that poverty is viewed primarily as an individual problem is widespread. It has
been seen that the poor are negatively portrayed and humiliated in the news examined,
and the poverty problem is not addressed at the macro level in accordance
with the dominant ideology. This shows that “poor” as an identity is the target of
the new racism.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies, Cultural Studies |
Journal Section | Makale |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |