Reklam ve reklam faaliyetleri günümüzde toplumların hayatında belirgin bir rol oynamaktadır. Reklamlar, salt ürün ve hizmet tanıtım aracı olarak kullanılmasının yanında ekonomik, kültürel ve siyasal özelliklere ait unsurlar da içermesi toplumsal rolünü de ortaya çıkarmaktadır. Tüm dünyada olduğu gibi Rusya’da da reklam ve reklamcılık faaliyetleri çeşitli aşamalardan geçmiş, farklı iletişim araçları kullanılmıştır. Sözlü reklam uygulamalarıyla kendini gösteren reklamcılık faaliyetleri sonrasında ilerleyen teknolojik ve kültürel gelişmeler çerçevesinde şekillenmiştir.
Çalışmada öncelikle genel olarak Çarlık Rusya döneminde reklamın gelişimine ve reklamcılık faaliyetine ilişkin bilgi verilmiştir. Sonrasında ise Çarlık Rusya’da kullanılan reklam araçları gelişim aşamaları da göz önünde bulundurularak sözlü kültürden yazılı kültürel unsurlar bağlamında ele alınmıştır. Çalışma sonunda Çarlık Rusya’da reklamcılık faaliyetlerinin ve kullanılan reklam araçlarının yaşanan gelişmeler çerçevesinde değişim ve dönüşümler ele alınarak kapsamlı bir biçimde ortaya konmuştur.
Advertising and advertising activities play a significant role in the life of societies today. In addition to being used solely as a product and service promotion tool, the fact that it includes elements related to economic, cultural and political characteristics is effective in making advertising such an important position in the life of societies. As in the whole world, advertising and advertising activities in Russia have passed through various stages, different means of communication have been used. It has been shaped within the framework of technological and cultural developments that have followed the advertising activities that have manifested themselves through oral advertising practices.
In the study, first of all, information is given about the development of advertising and advertising activity in the period of Tsarist Russia in general. After that, the advertising tools used in tsarist Russia were considered in a sequential manner, starting from mass festivities that included oral culture, taking into account some stages of development, to posters and print ads. At the end of the study, it was observed that advertising activities and the advertising tools used in tsarist Russia have undergone changes and transformations within the framework of the developments and have taken on an increasingly qualified form in tsarist Russia.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Makale |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 6 Issue: 2 |