Research Article
BibTex RIS Cite

Dijital Kozalar: Uluslararası Anlatılar ve Toplumsal Metamorfoz Üzerine Bir Çalışma

Year 2025, Volume: 10 Issue: 1, 1 - 26, 27.06.2025
https://doi.org/10.56202/mbsjcs.1664847

Abstract

Toplumlar, genelde belirli bir kültürün ürünü olarak doğar ve varlıklarını sürdürürler. Ancak etkileşimli ve akışkan doğası onu daima değişime ve dönüşüme götürür. Dünya yüzyıllardır farklı nedenlerden dolayı metamorfoza uğrayan topluluklara ev sahipliği yapmaktadır. İçinde yaşayan insan, ürettiği teknoloji ile kendisini ve çevresini sürekli dönüştürmekte ve yeniden üretmektedir. 21. yüzyılın anahtar kavramı dijitalleşme her alanda kendini göstermekte, medya metinlerinin de daha fazla kitlelere ulaşmasını kolaylaştırmaktadır. Ulusal ve uluslararası dijital gazetelerde yayınlanan haberler, tüm dünya insanlarının bir tıkla ulaşabileceği uzaklıktadır. Bu gelişmeler ışığında medyanın birey ve toplum üzerindeki etkileri birçok çalışmanın konusu olmuş ve bu alanda birçok teori ve yaklaşım geliştirilmiştir. Gelinen noktada, kitlelerin medya karşısında tamamen pasif ve etkilenmeye müsait olmadıkları, ancak kısmen etkilenmeye ve manipüle edilmeye açık oldukları görüşü hâkimdir. Nitel olarak yürütülen çalışmada ulusal ve uluslararası dijital gazetelerde yayınlanan haberlerdeki toplumu değiştirme ve dönüştürme potansiyeline sahip söylemler, Teun van Dijk’ın söylem analizi teorisine göre analiz edilmiştir.

References

  • AP News. (2024, Mayıs 3). Global Citizen Now: A new wave of philanthropy in Africa. AP News. https://apnews.com/article/global-citizen-now-africa-philanthropy-9778238cc5cb8b4914fbf0e0bf555da9
  • Aytekin, H. (2019). İnsan İlişkileri ve İletişim. Pegem Akademi Yayınları.
  • Bennett, W. L. (2003). News: The Politics Of Illusion (5th ed., pp. 41–50, 75–76). Longman.
  • Boas, F. (1962). Anthropology and Modern Life. Dove.
  • Borchers, T. A. (2013). Persuasion in The Media Age. Waveland Press.
  • Butler, J. (2018). Cinsiyet Belası ve Feminist Kimliğin Altüst Edilmesi. Metis Yayıncılık.
  • Cohen, I., Manza, J., & Poggi, G. (2006). The Cambridge Dictionary of Sociology. Cambridge University Press.
  • Çakır, A. (2020). Söylem Analizi: Ne Demek İstiyorsun? Palet Yayınları.
  • Euronews. (2022, Temmuz 6). Doktorlar Neden Türkiye’den Ayrılıp Yurt Dışına Yerleşiyor? Sağlık Çalışanları Anlatıyor. Euronews. https://tr.euronews.com/2022/07/06/doktorlar-neden-turkiyeden-ayrilip-yurt-disina- yerlesiyor-saglik-calisanlari-anlatiyor#:~:text=T%C3%BCrk%20Tabipler%20Birli%C4%9Fi%20(TTB)%- 2C,i%C3%A7in%20T%C3%BCrkiye’deki%20i%C5%9Fini%20b%C4%B1rakt%C4%B1
  • Foucault, M. (2007). Cinselliğin Tarihi. Ayrıntı Yayınları.
  • Gaines, E. (2010). Media Literacy and Semiotics. Palgrave Macmillan.
  • Harvey, D. (2015). Kozmopolitik ve Özgürlük Coğrafyaları. Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Harvey, D. (2019). Yeni Emperyalizm. Sel Yayıncılık.
  • Henry, A. (2010). Race and Gender in Classrooms: Implications For Teachers. In J. A. Banks & C. A. M. Banks (Eds.), Multicultural Education: Issues And Perspectives (pp. 183–207). Wiley.
  • Hofstede, G. (2001). Culture’s Consequences: Comparing Values, Behaviors, Institutions, and Organizations Across Nations. Sage Publications.
  • Ke Liu, & Guo, F. (2016). A Review On Critical Discourse Analysis. Theory and Practice in Language Studies, 6 (5), 1076–1084. https://doi.org/10.17507/tpls.0605.23
  • La Presse. (2024, Ağustos 1). La Cène Indigne. La Presse. https://www.lapresse.ca/actualites/chroniques/ 2024-08-01/la-cene-indigne.php#
  • Lewis, R. S. (2021). Technology, Media Literacy, and The Human Subject: A Posthuman Approach. Open Book Publishers. https://doi.org/10.11647/OBP.0253
  • Orbay, İ. (2022). Görünmeyene Işık Tutmak: Psikolojik Şiddet (Shedding Light On The Invisible: Psychological Violence). Toplum ve Sosyal Hizmet, 33 (1), 267–290. https://doi.org/10.33417/tsh.975139
  • Özbudun, S., & Uysal, G. (2012). 50 Soruda Antropoloji. Bilim ve Gelecek Kitaplığı.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative Research And Evaluation Methods. Sage Publications.
  • Poyraz, E. (2020). Interpersonal Communication And Social Exchange Theory. International Journal of Social and Economic Sciences, 10(1), 1–14. https://ijses.org/index.php/ijses/article/view/265
  • Silverblatt, A., Smith, A., Miller, D., Smith, J., & Brown, N. (2014). Media Literacy: Keys To Interpreting Media Messages. Praeger.
  • Touraine, A. (2002). Modernliğin Eleştirisi. Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık.
  • Ulağlı, S. (2018). Kültürlerarası İletişim ve Etkileşim Aracı Olarak, Folklorik Anlatıları İmgelerarasılık İle Yeniden Okumak. In Kişilerarası İletişim (pp. 199–210). Motto Yayınları.
  • Sabah. (2024, Nisan 2). Eşini sevgilisiyle birlikte öldürdü. Sabah. https://www.sabah.com.tr/yasam/esini sevgilisiyle-birlikte-oldurdu-6887430
  • Şen, F. (2016). Eleştirel Medya Çalışmalarında Kültürel Çalışmalar Perspektifi: Medya, İdeoloji ve Temsil. In M. Bostancı (Ed.), Eleştirel Medya Çalışmaları (ss. 164–179). Anahtar Kitaplar Yayınevi.
  • The Economist. (2022, Mayıs 7). India Begins The Privatisation of Its Huge Life Insurance Company. The Economist. https://www.economist.com/finance-and-economics/2022/05/07/india-begins-the-privatisation of-its-huge-life-insurance-company
  • Williams, J. (2023). Transgender İdeolojisinin Yıkıcı Etkisi. Üsküdar Üniversitesi Yayınları.
  • Yılmaz, R., & Erdem, M. N. (2016). 150 Soruda Geleneksel ve Dijital Reklamcılık. Umuttepe Yayınları.

Digital Cocoons: A Study on International Narratives and Social Metamorphosis

Year 2025, Volume: 10 Issue: 1, 1 - 26, 27.06.2025
https://doi.org/10.56202/mbsjcs.1664847

Abstract

Communities are made up of individuals who share a common culture. Their interactive and dynamic characteristics lead to continuous change and transformation. Throughout history, the world has witnessed societies undergoing significant changes and metamorphosis for various reasons. The inhabitants of these societies are in a constant state of evolution, reshaping themselves and their surroundings through the technologies they create. In the 21st century, digitalization has emerged as a crucial concept, permeating all aspects of life and facilitating the widespread dissemination of media texts to broader audiences. News articles available in national and international digital publications can be accessed by people worldwide with just a click. The impact of media on individuals and society has been explored extensively, resulting in the development of numerous studies, theories, and approaches. Currently, the prevailing perspective is that the public is not entirely passive or merely susceptible to media influence, but rather partially open to being affected and manipulated. In the qualitative study, the discourses that have the potential to change and transform society in the news published in national and international digital newspapers were analyzed according to Teun van Dijk's theory of discourse analysis.

References

  • AP News. (2024, Mayıs 3). Global Citizen Now: A new wave of philanthropy in Africa. AP News. https://apnews.com/article/global-citizen-now-africa-philanthropy-9778238cc5cb8b4914fbf0e0bf555da9
  • Aytekin, H. (2019). İnsan İlişkileri ve İletişim. Pegem Akademi Yayınları.
  • Bennett, W. L. (2003). News: The Politics Of Illusion (5th ed., pp. 41–50, 75–76). Longman.
  • Boas, F. (1962). Anthropology and Modern Life. Dove.
  • Borchers, T. A. (2013). Persuasion in The Media Age. Waveland Press.
  • Butler, J. (2018). Cinsiyet Belası ve Feminist Kimliğin Altüst Edilmesi. Metis Yayıncılık.
  • Cohen, I., Manza, J., & Poggi, G. (2006). The Cambridge Dictionary of Sociology. Cambridge University Press.
  • Çakır, A. (2020). Söylem Analizi: Ne Demek İstiyorsun? Palet Yayınları.
  • Euronews. (2022, Temmuz 6). Doktorlar Neden Türkiye’den Ayrılıp Yurt Dışına Yerleşiyor? Sağlık Çalışanları Anlatıyor. Euronews. https://tr.euronews.com/2022/07/06/doktorlar-neden-turkiyeden-ayrilip-yurt-disina- yerlesiyor-saglik-calisanlari-anlatiyor#:~:text=T%C3%BCrk%20Tabipler%20Birli%C4%9Fi%20(TTB)%- 2C,i%C3%A7in%20T%C3%BCrkiye’deki%20i%C5%9Fini%20b%C4%B1rakt%C4%B1
  • Foucault, M. (2007). Cinselliğin Tarihi. Ayrıntı Yayınları.
  • Gaines, E. (2010). Media Literacy and Semiotics. Palgrave Macmillan.
  • Harvey, D. (2015). Kozmopolitik ve Özgürlük Coğrafyaları. Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Harvey, D. (2019). Yeni Emperyalizm. Sel Yayıncılık.
  • Henry, A. (2010). Race and Gender in Classrooms: Implications For Teachers. In J. A. Banks & C. A. M. Banks (Eds.), Multicultural Education: Issues And Perspectives (pp. 183–207). Wiley.
  • Hofstede, G. (2001). Culture’s Consequences: Comparing Values, Behaviors, Institutions, and Organizations Across Nations. Sage Publications.
  • Ke Liu, & Guo, F. (2016). A Review On Critical Discourse Analysis. Theory and Practice in Language Studies, 6 (5), 1076–1084. https://doi.org/10.17507/tpls.0605.23
  • La Presse. (2024, Ağustos 1). La Cène Indigne. La Presse. https://www.lapresse.ca/actualites/chroniques/ 2024-08-01/la-cene-indigne.php#
  • Lewis, R. S. (2021). Technology, Media Literacy, and The Human Subject: A Posthuman Approach. Open Book Publishers. https://doi.org/10.11647/OBP.0253
  • Orbay, İ. (2022). Görünmeyene Işık Tutmak: Psikolojik Şiddet (Shedding Light On The Invisible: Psychological Violence). Toplum ve Sosyal Hizmet, 33 (1), 267–290. https://doi.org/10.33417/tsh.975139
  • Özbudun, S., & Uysal, G. (2012). 50 Soruda Antropoloji. Bilim ve Gelecek Kitaplığı.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative Research And Evaluation Methods. Sage Publications.
  • Poyraz, E. (2020). Interpersonal Communication And Social Exchange Theory. International Journal of Social and Economic Sciences, 10(1), 1–14. https://ijses.org/index.php/ijses/article/view/265
  • Silverblatt, A., Smith, A., Miller, D., Smith, J., & Brown, N. (2014). Media Literacy: Keys To Interpreting Media Messages. Praeger.
  • Touraine, A. (2002). Modernliğin Eleştirisi. Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık.
  • Ulağlı, S. (2018). Kültürlerarası İletişim ve Etkileşim Aracı Olarak, Folklorik Anlatıları İmgelerarasılık İle Yeniden Okumak. In Kişilerarası İletişim (pp. 199–210). Motto Yayınları.
  • Sabah. (2024, Nisan 2). Eşini sevgilisiyle birlikte öldürdü. Sabah. https://www.sabah.com.tr/yasam/esini sevgilisiyle-birlikte-oldurdu-6887430
  • Şen, F. (2016). Eleştirel Medya Çalışmalarında Kültürel Çalışmalar Perspektifi: Medya, İdeoloji ve Temsil. In M. Bostancı (Ed.), Eleştirel Medya Çalışmaları (ss. 164–179). Anahtar Kitaplar Yayınevi.
  • The Economist. (2022, Mayıs 7). India Begins The Privatisation of Its Huge Life Insurance Company. The Economist. https://www.economist.com/finance-and-economics/2022/05/07/india-begins-the-privatisation of-its-huge-life-insurance-company
  • Williams, J. (2023). Transgender İdeolojisinin Yıkıcı Etkisi. Üsküdar Üniversitesi Yayınları.
  • Yılmaz, R., & Erdem, M. N. (2016). 150 Soruda Geleneksel ve Dijital Reklamcılık. Umuttepe Yayınları.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Media Studies, Journalism, Communication Studies, Communication Technology and Digital Media Studies, Organisational, Interpersonal and Intercultural Communication, New Media, Communication and Media Studies (Other)
Journal Section Makale
Authors

Elif Ateş 0000-0001-7926-3548

Serhat Ulağlı 0000-0001-7565-332X

Publication Date June 27, 2025
Submission Date March 25, 2025
Acceptance Date April 12, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Ateş, E., & Ulağlı, S. (2025). Dijital Kozalar: Uluslararası Anlatılar ve Toplumsal Metamorfoz Üzerine Bir Çalışma. Middle Black Sea Journal of Communication Studies, 10(1), 1-26. https://doi.org/10.56202/mbsjcs.1664847