This study aims to determine Turkish teacher candidates' views on the distance "Teaching Practice" course. The research was carried out with the "case study" pattern, one of the qualitative designs. The study group was selected by purposive sampling method. The research study group consists of seven teacher candidates, six female and one male, who attended the "Teaching Practice" course in the spring term of 2020-2021. They are 4th-grade students who study at the Turkish Language Teaching Department at Düzce University. The focus group interview technique was used in data collection. Data were analyzed with the content analysis approach. At the end of the research, it was concluded that the pre-service teachers aimed to gain knowledge and skills in method and technique, communication with students, and classroom management. However, they developed low expectations about course planning and generally had low self-efficacy perceptions. They did not prepare a term plan, and the objectives were not generally compatible with the program. They sometimes did not prepare a course plan and activities, and the activities sometimes were not compatible with the objectives. Teacher candidates generally used the textbook as a material. The participation of the students in the course was generally low.
Bu çalışmanın amacı, Türkçe dersi öğretmen adaylarının uzaktan eğitim öğretmenlik uygulaması sürecine ilişkin görüşlerini belirlemektir. Araştırma, nitel araştırma desenlerinden “durum çalışması” deseni ile yürütülmüştür. Çalışma grubu amaçlı örnekleme yöntemi ile seçilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Düzce Üniversitesinde 2020-2021 bahar döneminde Türkçe Eğitimi anabilim dalı dördüncü sınıfında okuyan ve “Öğretmenlik Uygulaması” dersini alan altı kadın ve bir erkek olmak üzere toplam yedi öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veri toplamada odak grup görüşme tekniği kullanılmıştır. Daha sonra veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırma sonunda öğretmen adaylarının; yöntem teknik, öğrenci ile iletişim, sınıf yönetimi konularında bilgi ve beceri kazanmayı hedefledikleri, ancak dersi planlama konusunda düşük beklenti geliştirdikleri belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının genel olarak düşük öz yeterlik algılarına sahip oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmen adaylarının bir dönem planlarının olmadığı, kazanımların programa ve yıllık plana uygun olarak işlenmediği, ders planlarının ve etkinliklerin bazen hazırlanmadığı belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının materyal olarak genelde ders kitabını kullandıkları belirlenmiştir. Öğrencilerin derse katılımlarının genel olarak az olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Educational Psychology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 20, 2023 |
Submission Date | July 2, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |