20. yüzyıl itibariyle meydana gelen; endüstriyel ve
teknolojik gelişmeler, hızlı nüfus artışı, kontrolsüz ekonomik büyüme ve
tüketim doğal kaynakların tahrip edilmesine ve çevre sorunların artmasına neden
olmuştur. Yaşanan çevresel sorunların yeryüzünde yaşamı tehdit edecek boyuta
ulaşması, çevreye karşı duyarlı ve çevre bilincine sahip bireylerin yetişmesini
zorunlu kılmıştır. Bu amaç doğrultusunda bireylerin bilgi, bilinç, tutum ve
davranışlarını olumlu yönde değiştirmeyi amaçlayan çevre eğitimi yaklaşımı
gündeme gelmiştir. Türkiye’de çevre
eğitimi uygulamaları eğitimin farklı kademelerindeki öğretim programları ve
derslerde yer almaktadır. Bu derslerden biri de Sosyal Bilgiler dersidir.
Sosyal Bilgiler dersi; multidisipliner yapısı, amacı ve kapsamı bakımdan
ilköğretim düzeyinde çevre eğitimi ile ilgili bilgi, beceri, değer, tutum ve
davranışların kazanılmasında önemli bir misyona sahiptir. Sosyal Bilgiler
dersinde çevre eğitimin amaçlarını gerçekleştirmek için kullanılan
materyallerin başında ders kitapları gelmektedir. Bu kapsamda; Sosyal Bilgiler eğitiminde temel
materyal olarak kullanılan ders kitaplarının çevre eğitimi açısından
incelenmesi önemli görülmektedir. Bu araştırmanın amacı Sosyal Bilgiler ders
kitaplarında çevre eğitiminin yerini belirlemektir. Araştırmanın çalışma
grubunu 2018-2019 eğitim öğretim yılında okutulmak üzere hazırlanmış, Milli
Eğitim Bakanlığı yayınlarına ait 6. Sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabı
oluşturmaktadır. Araştırmada; nitel araştırma yöntemi ve doküman analizi
kullanılmıştır. Araştırma sonucunda incelenen Sosyal Bilgiler ders kitaplarında
çevre eğitimi ile ilgili metin, görsel ve etkinliklerin yüzeysel olarak ele
alındığı, mevcut içeriklerin çoğunlukla bilgi boyutunda olduğu ve eylem odaklı
çevre eğitimine yönelik içerik ve etkinlerin ihmal edildiği görülmüştür. Araştırmanın
sonuçlarına dayalı olarak incelenen ders kitaplarında çevre eğitiminin
geliştirilmesine yönelik olarak önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Submission Date | June 19, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 1 |