Etkileşimli kitap okuma erken çocukluk yıllarında çocukların dil becerilerini olumlu olarak etkilemekte ve etkileşimli kitap okuma ve çocukların dil gelişimine olan olumlu etkisine yönelik araştırmalar giderek artmaktadır. Bu nedenle erken çocukluk döneminde yer alan çocukların dil becerilerini desteklemeyi hedefleyen müdahalelerinin bilinmesi, kullanılması ve uygulanması çocuğun yaşam kalitesinin arttırılmasında oldukça önemlidir. Bu çalışmanın amacı erken çocukluk döneminde dil becerilerini geliştirmeye yönelik uygulanan etkileşimli kitap okuma ile ilgili çalışmaları incelemektir. Erken çocukluk döneminde dil becerilerini geliştirmeye yönelik etkileşimli kitap okuma etkinliklerinin uygulandığı çalışmalara yönelik sistematik derleme çalışması için yapılan tarama sonucu 34 makaleye ulaşılmıştır. Çalışmada ulaşılan araştırmaların katılımcıları, uygulamacıları, kullanılan yöntemleri ve sonuçları incelenmiştir. Etkileşimli kitap okuma etkinliklerinin gerçekleştirildiği çalışmalarda okul öncesi dönemde yer alan farklı yaş gruplarına uygulandığı ortaya konulmuştur. Etkileşimli kitap okuma etkinlikleri uzman, öğretmen ve aileler gibi farklı uygulamacılar tarafından çocuklara uygulanmıştır. Etkileşimli kitap okuma ev ya da okul gibi farklı ortamlarda farklı uygulamacılar tarafından günün farklı dilimlerinde uygulanabildiği görülmüştür. Bu araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre farklı dil ve konuşma becerilerinin gelişmesini olumlu etkilediği ve desteklediği ortaya konmuştur. Elde edilen bulgular alan yazındaki diğer çalışmalar ışığında yorumlanmış ve ileriki araştırmalara önerilerde bulunulmuştur.
Language development is considered to be very important in a child's life. Therefore, effective language interventions are needed to address potential problems that may arise in language development. Shared book reading interventions are among the evidence-based practices in supporting language skills and early literacy skills in early childhood. Shared book reading positively affects children's language skills in the early stages, and research on the positive effect of interactive book reading and children's language development is increasing. For this reason, knowing, using and applying interventions that aim to support the language skills of children in early childhood is very important in increasing the quality of life of the child. The aim of this study is to examine studies in which shared book reading activities are used for language skills in early childhood. 34 articles were obtained as a result of the systematic review study for the interventions in which interactive book reading intervention was applied to improve language skills in early childhood. Participants, practitioners, methods used and results of the studies obtained in the study were examined. It was seen that different participants took part in shared book reading studies. Studies have shown that shared book reading interventions are applied to different age groups in the pre-school period. Shared book reading interventions were applied to children by different practitioners such as experts, teachers and parents. The findings of the study were interpreted in the light of other studies in the literature, and recommendations were made for further research.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2022 |
Gönderilme Tarihi | 26 Ekim 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 1 |