The hearing loses affect social, sentimental and mental developments of the newborns negatively. It has great importance to recognize the newborns with hearing loss in the early period in order not to have negative effects on speech and language development. The speech and language development in the children whose treatment has begun is paralel to the speech and language development of the children whose speech and language development is normal.. In this study, the hearing screening was made to 19.464 newborns using TEOAE and ABR tests between 2005-2008. To the newborns who failed the TEOAE test at first measurement the test was re-applied after fifteen days. The newborns who had failed the TEOAE test were evulated by ABR test. In 18 newborns (0.1%) sensorineural hearing losses have been diagnosed. The hearing screening tests have great importance in the recognition of newborns with hearing loss.
İşitme kayıpları yenidoğanlarda sosyal, duygusal ve zihinsel gelişimi olumsuz yönde etkilemektedir. Konuşmave dil gelişiminin olumsuz yönde etkilenmemesi için işitme kaybı olan yenidoğanların erken dönemde tanınmasıbüyük önem arz etmektedir. Erken dönemde tanı konup tedavisine başlanan çocuklarda konuşma ve dil gelişimi,işitmesi normal olan çocukların konuşma ve dil gelişimine paralel olmaktadır. Bu çalışmada 2005 2008 yıllarıarasında 19.464 yenidoğana TEOAE (Transient Evoked Otoacoustic Emissions) testi ve ABR (AuditoryBrainstem Response) testi kullanılarak işitme taraması yapılmıştır. Testler üç aşamalı olarak gerçekleştirilmiştir.İlk ölçümlerde TEOAE testini geçemeyen bebeklere, 15 gün sonraki kontrolde TEOAE testi tekrarlanmıştır.TEOAE testini geçemeyen bebekler ABR testi ile değerlendirilmiştir. ABR testinde 18 (%0,1) yenidoğanda ileriderecede sensörinörinal işitme kaybı saptanmıştır. İşitme kayıplı yenidoğanların tanınmasında işitme taramatestleri büyük öneme sahiptir
Other ID | JA92FJ56FR |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 3, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 11 Issue: 1 |