BibTex RIS Cite

ERGENLİKTE ÖFKE VE ÖFKENİN YÖNETİMİNDE OKUL HEMŞİRESİNİN ROLÜ

Year 2011, Volume: 12 Issue: 1, 57 - 62, 01.04.2011

Abstract

Yaşamın büyük değişimler içeren en zorlu dönemi olan ergenlik, buluğ ile başlayıp erişkinliğe kadar sürer.Ergenlerin duygu durumları salgılanmaya başlayan hormonlar nedeni ile oldukça karmaşık ve değişkendir.Çevresinden toplumsal kabul görmeyi bekleyen ergen, katı ve kalıplaşmış bulduğu kuralların sebebinikavrayamaz ve çevresiyle uyum sorunları yaşar. Bu durum onları kırılgan, öfkeli ve hatta saldırgan yapabilir.Öfke diğer duygular gibi duygusal, bilişsel ve fizyolojik olarak çoğu sistemi etkileyen bir duygudur. Olumsuz birduygu olarak bilinir ancak olumsuz değildir ve aksine evrenseldir. Bazı ergenler yaşamsal olaylar ile ilgili olaraköfke kontrol problemi yaşayabilirler ve buda bazen şiddet davranışına dönüşebilir. Bu nedenle okul hemşiresiergenlere bilişsel, iletişimsel, davranışsal ve duygusal özellikleri olan öfke kontrolü hakkında bilgi vermeli ve bukonuda girişimli uygulamalar yapmalıdır. Bu makale öfke, öfke kontrolü ve öfkenin yönetiminde okulhemşiresinin rolünü açıklamaktadır

References

  • Yavuzer H. Çocuk ve suç. 1. Baskı: Remzi Kitapevi, İstanbul, 1996.
  • Stuart GW, Sundeen SJ. Principles and practice of psychiatric nursing. Mosby Co, USA, 1987.
  • Baygöl E. Ergenin öfke tepkilerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Bursa: Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1997.
  • Kısaç İ. Üniversite öğrencilerinin sürekli öfke ifade biçimi düzeyleri. Gazi Üniversitesi Mesleki Eğitim Dergisi 1999;1(1):63-74.
  • Kassinove H, Tafrate RC. Anger management: The complete treatment guidebook for practitioners. Third edition, Impact Publishers Inc, California, 2003:1-27.
  • Wilde J. Öfke sorunu yaşayan çocuklara yönelik uygulamalar. Çev: A. Özmen, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2006; 39 (1):135- 144.
  • Erkek N, Özgür G, Gümüş AB. Hipertansiyon tanısı alan hastaların sürekli öfke ve öfke ifade tarzları. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2006:10(2).
  • Kökdemir H. Öfke ve öfke kontrolü. Pivolka 2004;3(12):7-10.
  • Üstün B, Yavuzaslan F. Öfkenin gücü. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 1995;2(2):42-6.
  • Morgan CT. Psikolojiye Giriş. (Çeviri Yayın Sorumlusu: S Karakaş) Hacettepe Psikoloji Bölümü Yayınları,Yayın No:1. 1999.
  • Bilge A, Ünal G. Öfke, öfke kontrolü ve hemşirelik yaklaşımı. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 2005;21(1) :189-96.
  • Özmen SK. Aile içinde öfke ve saldırganlığın yansımaları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 2004;37(2):27-39.
  • Doğan S, Güler H, Kelleci M. Hastaların öfkeli davranışları karşısında hemşirelerin yaklaşımları. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2001;5(1):26-32.
  • Zülal A. Şiddet çağımıza özgü bir sorun mu?. Tubitak Bilim ve Teknik Dergisi 2001;399: 34-9.
  • Öğülmüş S. Okullarda şiddet ve saldırganlık.Araştırma Raporu, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi,Ankara, 1995.
  • Johnson SA, Fisher K. School violence. An insider view.Am J Matern Child Nurse 2003;28:2.
  • National Association of School Nurses. Issue brief: school health nursing services role in health care: role of the school nurse. http: // www. nasn. Org ( Erişim Tarihi: 20.03.2009).
  • Uluğtekin S. Çocuk yetiştirme yöntemleri açısından ana baba çocuk ilişkileri, ana baba davranışları ile çocuğun saldırganlık ve bağımlılık eğilimi arasındaki ilişkinin araştırılması. Doktora Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1977.
  • Gürkaynak İ. Sosyo-ekonomik düzey ve çocuk. 1. Baskı: KelaynakYayınevi ve Matbaası,Ankara,1976.
  • Cenkseven F. Öfke yönetimi becerileri programının ergenlerin öfke ve saldırganlık düzeylerine etkisi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi 2003;2(4):153- 67.
  • O'Keefe M. Adolescents' exposure to community and school violence: Prevalence and behavioral correlates. JAdolesc Health 1997;20:368-76.
  • Puskar K, Ren D, Bernardo LM, Haley T, Stark KH. Anger correlated wıth psychosocıal varıables ın rural youth. .Issues Compr Pediatr Nurs 2008; 31:71-87.
  • Gudlaugsdottir GR, Vilhjalmsson R, Kristjansdottir G, Jacobsen R, Meyrowitsch D. among adolescents in Iceland: A national survey.Int J Epidemiol2004;33:1046-51. Violent behaviour
  • Thomas SP, Smith H. School connectedness, anger behaviors, and relationships of violent and nonviolent American youth. Perspect Psychiatr Care 2004;40(4):135-48. YAZIŞMAADRESİ E-Posta
  • :filizadana@yahoo.com Geliş Tarihi Kabul Tarihi : . 11 06.2009

Anger in Adolescence, and School Nurse's Role in Management Of Anger

Year 2011, Volume: 12 Issue: 1, 57 - 62, 01.04.2011

Abstract

Adolescence, the most stringent life period including enormous exchanges, starts with puberty and continues up to the adulthood. Due to the incipient secretion of hormones, the mood of adolescents is quite labile. Having been expecting acceptance from his or her environment, the adolescent cannot comprehend the rules which s/he finds rigid and stereotyped, and experiences adaptation problems with his/her environment. This situation could make them fragile, angry, and even aggressive. Anger is an emotion which, like other emotions, affects emotionally, cognitively and physiologically several systems. Anger is known as a negative emotion, but it is not dysfunctional, instead it is universal. Some adolescents may experience anger control problems in some circumstances which could lead to violent behavior. Therefore, school nurse should give information to adolescents about anger control, which has cognitive, communicational, behavioral, and emotional aspects, and should undertake interventional practices in this respect. This article explains the school nurse's role in anger, anger control and management of anger.

References

  • Yavuzer H. Çocuk ve suç. 1. Baskı: Remzi Kitapevi, İstanbul, 1996.
  • Stuart GW, Sundeen SJ. Principles and practice of psychiatric nursing. Mosby Co, USA, 1987.
  • Baygöl E. Ergenin öfke tepkilerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Bursa: Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1997.
  • Kısaç İ. Üniversite öğrencilerinin sürekli öfke ifade biçimi düzeyleri. Gazi Üniversitesi Mesleki Eğitim Dergisi 1999;1(1):63-74.
  • Kassinove H, Tafrate RC. Anger management: The complete treatment guidebook for practitioners. Third edition, Impact Publishers Inc, California, 2003:1-27.
  • Wilde J. Öfke sorunu yaşayan çocuklara yönelik uygulamalar. Çev: A. Özmen, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2006; 39 (1):135- 144.
  • Erkek N, Özgür G, Gümüş AB. Hipertansiyon tanısı alan hastaların sürekli öfke ve öfke ifade tarzları. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2006:10(2).
  • Kökdemir H. Öfke ve öfke kontrolü. Pivolka 2004;3(12):7-10.
  • Üstün B, Yavuzaslan F. Öfkenin gücü. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 1995;2(2):42-6.
  • Morgan CT. Psikolojiye Giriş. (Çeviri Yayın Sorumlusu: S Karakaş) Hacettepe Psikoloji Bölümü Yayınları,Yayın No:1. 1999.
  • Bilge A, Ünal G. Öfke, öfke kontrolü ve hemşirelik yaklaşımı. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 2005;21(1) :189-96.
  • Özmen SK. Aile içinde öfke ve saldırganlığın yansımaları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 2004;37(2):27-39.
  • Doğan S, Güler H, Kelleci M. Hastaların öfkeli davranışları karşısında hemşirelerin yaklaşımları. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2001;5(1):26-32.
  • Zülal A. Şiddet çağımıza özgü bir sorun mu?. Tubitak Bilim ve Teknik Dergisi 2001;399: 34-9.
  • Öğülmüş S. Okullarda şiddet ve saldırganlık.Araştırma Raporu, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi,Ankara, 1995.
  • Johnson SA, Fisher K. School violence. An insider view.Am J Matern Child Nurse 2003;28:2.
  • National Association of School Nurses. Issue brief: school health nursing services role in health care: role of the school nurse. http: // www. nasn. Org ( Erişim Tarihi: 20.03.2009).
  • Uluğtekin S. Çocuk yetiştirme yöntemleri açısından ana baba çocuk ilişkileri, ana baba davranışları ile çocuğun saldırganlık ve bağımlılık eğilimi arasındaki ilişkinin araştırılması. Doktora Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1977.
  • Gürkaynak İ. Sosyo-ekonomik düzey ve çocuk. 1. Baskı: KelaynakYayınevi ve Matbaası,Ankara,1976.
  • Cenkseven F. Öfke yönetimi becerileri programının ergenlerin öfke ve saldırganlık düzeylerine etkisi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi 2003;2(4):153- 67.
  • O'Keefe M. Adolescents' exposure to community and school violence: Prevalence and behavioral correlates. JAdolesc Health 1997;20:368-76.
  • Puskar K, Ren D, Bernardo LM, Haley T, Stark KH. Anger correlated wıth psychosocıal varıables ın rural youth. .Issues Compr Pediatr Nurs 2008; 31:71-87.
  • Gudlaugsdottir GR, Vilhjalmsson R, Kristjansdottir G, Jacobsen R, Meyrowitsch D. among adolescents in Iceland: A national survey.Int J Epidemiol2004;33:1046-51. Violent behaviour
  • Thomas SP, Smith H. School connectedness, anger behaviors, and relationships of violent and nonviolent American youth. Perspect Psychiatr Care 2004;40(4):135-48. YAZIŞMAADRESİ E-Posta
  • :filizadana@yahoo.com Geliş Tarihi Kabul Tarihi : . 11 06.2009
There are 25 citations in total.

Details

Other ID JA23PA75CE
Journal Section Research Article
Authors

Filiz Adana This is me

Hülya Arslantaş This is me

Publication Date April 1, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 12 Issue: 1

Cite

EndNote Adana F, Arslantaş H (April 1, 2011) Anger in Adolescence, and School Nurse’s Role in Management Of Anger. Meandros Medical And Dental Journal 12 1 57–62.