Metaverse are three-dimensional virtual environments where real-life actions are simulated and become an extension of our physical world. In addition to activities such as games, entertainment, and education, the Metaverse environment is a platform where people can earn money, shop, and maintain their daily social life activities. Metaverse platforms have virtual lands where users can acquire virtual properties, buy or sell acquired virtual assets, and build their structures on them. Various brands have recently moved their physical assets to these virtual lands, and a new structuring area has emerged. It is thought that the visual designs of the three-dimensional structures in these residential areas in the metaverse environment have aesthetic concerns in the creation of the virtual universe as well as in our physical world. In this direction, it aims to reveal which of the design elements that are thought to be effective in creating a virtual structure on the metaverse platform are used and the visual and aesthetic effects, if any, on the three-dimensional model. Within the scope of the study, the three-dimensional structures in Decentraland, the decentralized metaverse platform of 6 brands, determined by the random selection method among the brands known in our physical world, were examined. In this direction, six three-dimensional structures belonging to brands located at different coordinate points in the Decentraland land area were examined using descriptive analysis method according to design elements. As a result of the examinations, the building designs were evaluated according to the design style in our physical world and the characteristics of the virtual environment in the metaverse platform, and findings were revealed for two different design styles, real and surreal. While there are angular forms, matte colors, realistic texture, and static design elements in real building designs, it has been seen that round, vibrant colors, neon lighting, and animations are common design elements used to provide a surreal effect on the building.
Metaverse, gerçek yaşam aksiyonlarının simüle edildiği ve fiziksel dünyamızın birer uzantısı haline gelen üç boyutlu sanal ortamlardır. Metaverse ortamları; oyun, eğlence, eğitim gibi etkinliklerin yanı sıra insanların, para kazanıp alışveriş yapabildikleri ve günlük sosyal yaşam faaliyetlerini sürdürebildikleri platformlardır. Metaverse platformları; kullanıcıların sanal mülkler edinebildikleri, edinilen sanal varlıkların alımını veya satışını yapabildikleri ve üzerine kendi yapılarını inşa edebildikleri sanal arazilere sahiptir. Çeşitli markalar, son zamanlarda fiziksel varlıklarını bu sanal araziler üzerine taşımaya başlamış ve yeni bir yapılanma alanı ortaya çıkmıştır. Metaverse ortamındaki bu yerleşim alanlarında yer alan üç boyutlu yapıların görsel tasarımlarının, fiziksel dünyamızda olduğu gibi sanal evrende de oluşturulmasında estetik kaygılar taşıdığı düşünülmektedir. Bu doğrultuda metaverse platformunda sanal bir yapının oluşturulmasında etkili olduğu düşünülen tasarım unsurlarının hangilerinden yararlanıldığı, üç boyutlu model üzerinde varsa görsel ve estetik açıdan etkilerinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Çalışma kapsamında fiziksel dünyamızda da bilinirliğe sahip olan markalar arasından rastlantısal seçim yöntemiyle belirlenen 6 markanın merkeziyetsiz metaverse platformu Decentraland'de yer alan üç boyutlu yapıları incelemeye alınmıştır. Bu doğrultuda, Decentraland arazi alanında farklı koordinat noktalarında yer alan markalara ait üç boyutlu 6 yapı, tasarım unsurlarına göre betimsel analiz yöntemi kullanılarak incelenmiştir. İncelemeler neticesinde yapı tasarımlarının, fiziksel dünyamızdaki tasarım biçimine ve metaverse platformundaki sanal ortamın özelliklerine göre değerlendirilmiş, gerçekçi ve gerçeküstü olmak üzere iki farklı tasarım üslubuna yönelik bulgular ortaya çıkarılmıştır. Gerçekçi yapı tasarımlarında köşeli dikdörgen formlar, mat renkler, gerçekçi doku ve statik tasarım ögeleri yer alırken üçgen, kare ve yuvarlak formlar, canlı renkler, neon ışıklandırmalar ve animasyonlar yapı üzerinde gerçeküstü bir etkinin sağlanmasında kullanılan ortak tasarım unsurları olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Visual Communication Design (Other) |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Early Pub Date | July 9, 2023 |
Publication Date | June 30, 2023 |
Acceptance Date | May 18, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
Dergimiz Crossref, SOBIAD, ASOS Index, Index Copernicus, IAD, Academia, ResearchGate ve Google Scholar'da taranmaktadır.