Research Article
BibTex RIS Cite

Göstergebilimsel Açıdan Hayao Miyazaki Film Afişlerinde Kız Çocuğu İmgesi

Year 2020, , 127 - 144, 30.12.2020
https://doi.org/10.46641/medeniyetsanat.841124

Abstract

Grafik tasarım ürünlerinden biri olan, görsel bir dil oluşturan afişler, sinema yapımlarının atmosferini sembolik olarak yansıtmaktadır. Anime filmleri ile tüm dünyada başarı sağlayan Hayao Miyazaki, filmlerinin afişleriyle de dikkat çekmektedir. Kız çocuklarını kahraman olarak kullanan Miyazaki, afişlerinde de kız çocuklarına bakışını yansıtmaktadır. Bu çalışmada; Komşum Totoro (1988), Küçük Cadı Kiki (1989), Prenses Mononoke (1997), Ruhların Kaçışı (2001), Yürüyen Şato (2004) ve Rüzgarlı Vadi (1984) film afişlerindeki kız çocuğu imgesi etrafında göstergebilimsel analiz yapılmıştır. Filmlerin seçimi ve sıralaması, afişlerdeki kız çocuğu imgelerinin, yaş ve konumlarına göre bir bütünlük arz etmesi dolayısıyla uygulanmıştır. Analize göre; Miyazaki küçük yaştaki kız çocuklarını afişlerde izleyici ile göz göze getirmekte, yanlarında mutlaka yol arkadaşı olarak hayvan figürleri kullanmakta ve onları karanlıkla, çevresel şartlarla sembolize edilen dış dünyadan korumaktadır.

References

  • Akengin, G. ve Mazlum, H. (2018). Film Afişleri Örnekleri Üzerinden Tipografik Düzenlemelerin Görsel Algı Değerlerine Göre İncelenmesi. Ulakbilge. 6 (30). 1613-1623.
  • Akgül, Y. (2015). Türk Sinema Afişlerinin Tasarım İlkeleri Açısından İncelenmesi: Yeşilçam Dönemi. Selçuk Üniversitesi Yüksek Lisans Tezi.
  • Akşit, O. (2017). Japon Anime Sinemasında Modernite Eleştirisi: Fantezi ve Bilim Kurgu Animeleri Üzerine Bir İnceleme. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi. 5 (55). 120-133.
  • Alicenap, Ç. T. (2012). Japon Çizgi Film (Anime) Sanatı, Hayao Miyazaki Çözümlemesi ve Türkiye Örneği. Eskişehir Anadolu Üniversitesi Doktora Tezi.
  • Arıkan, A. (2008). Grafik Tasarımda Yapısal Öğelerin Algısı ile Sosyo Demografik Değişkenler Arasındaki İlişki Selçuk Üniversitesi Örneği. Selçuk Üniversitesi Doktora Tezi.
  • Arıkan, A. (2009). İmgeden Baskıya Grafik Tasarım. Konya: Akademi Yayınları.
  • Artut, K. (2006). Sanat Eğitimi, Kuramları ve Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Becer, E. (2005). İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Berger, A. A. (1993). Kitle İletişiminde Çözümleme Yöntemleri. Ed.: Ulutak, N. Tunç, A. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Sağlık ve Bilimsel Araştırma Çalışmaları Yayınları.
  • Blanc, M. L. ve Odell, C. (2011). Stüdyo Ghibli - Hayao Miyazaki ve Isao Takahata Filmleri. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Boden, S. (2001). Women and Anime: Popular Culture and Its Reflection of Japanese Society http://www.nausicaa.net/miyazaki/essay/files/seanboden_womenandanime.pdf Erişim Tarihi: 03.12.2019.
  • Ceylan, İ. G. ve Bahattin Ceylan, H. (2015). Afiş Tasarımında Popüler Kültürün Yansımaları. İdil. 4 (17). 67-86.
  • Clements, J. ve Mccarthy, H. (2006). The Anime Encyclopedia. Berkeley: Stone Bridge Press.
  • Çeken, B. ve Arslan, A. A. (2016). İmgelerin Göstergebilimsel Çözümlenmesi Film Afişi Örneği. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi. 11 (2).
  • Delil, S. (2014). Yüksek Öğretim Kurumlarında Grafik Eğitimi Alan Öğrenciler İçin Animasyon Eğitimi Konulu Örnek Tablet Uygulama Tasarımı. Gazi Üniversitesi Yüksel Lisans Tezi.
  • Gök, N. (2019). Hayal ve Gerçek Arasında Bir Usta: Hayao Miyazaki’nin Fantastik Figürleri. Kütahya Dumlupınar Üniversitesi Yüksek Lisans Tezi.
  • Günay, V. D. (2014). Doğrulama Ulamı Bağlamında Sanat Yapıtında Doğru ya da Yanlış. Ed.: Güneş, Ahmet. İletişim Araştırmalarında Göstergebilim Yazınsaldan Görsele Anlam Arayışı. Konya: Literatürk Yayınları.
  • Karaman, D. (2019). Animede Zaman- Mekân Anlatımı ve Histografik Temelleri: Miyazaki Animeleri Örneği. Yıldız Teknik Üniversitesi Yüksek Lisans Tezi.
  • Karasoy, O. (2016). Animelerde Teknik ve İçerik Yönünden Geleneksel ve Yenilikçi Yaklaşım: Rüzgârlı Vadi ve Code Geass Örneği. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • Karatay, A. (2015). Miyazaki Sineması ve Auteur Kuramı. İdil. 4 (18). 111-122.
  • Ker Dinçer, M. ve Yılmazkol, Ö. (2007). Çizgi Film Dünyasında Türselliğe Eleştirel Bir Bakış: Animasyonlar Karşısında Animeler. Medya Okumaları. Der. Yılmazkol, Ö. Ankara: Nobel Yayın.
  • Miyazaki, H. (2014). Starting Point: 1979-1996. San Francisco: Viz Media.
  • Nakamura, T. (2013). Hayao Miyazaki’s World ‘Best Of’ Booklet. Japan in Today’s World Program (Jtw). Ed.: Recinos, B., Kudo, H. http://www.isc.kyushu-u.ac.jp/jtw/pdf/courses/outcomes/hayao_miyazaki's_ world_best_of_booklet.pdf . Erişim Tarihi: 03.12.2019.
  • Napier, S. J. (2008). Anime Akira’dan Howl’ın Hareketli Şatosuna. Çev. Başhekim, M. İstanbul: Es Yayınları.
  • Öztekin, K. M. (2011). Manga-Bir Kültürel Direniş Aracı Olarak Japon Çizgi Romanı. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Yayınları.
  • Parsa, S. (2008). Film Çözümlemeleri. İstanbul: Multilingual Yabancı Dil Yayınları.
  • Sürdem, Ş. S. (2019). Miyazaki Sinemasında Kültürel İmgelerin Temsili ve Mekânsal Kurgusu. Gazi Üniversitesi Yüksek Lisans Tezi.
  • Telci, A. Ş. (2010). Miyazaki Sinemasında Japon Toplumunun Yansıması. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • Tuğcu, L. (2017). Semiotic Analysis Of Cultural Differences Between the Representation Of Female Protagonist in Disney Animations and Hayao Miyazaki Animes. Yeditepe University Social Sciences Institute Department of Visual Communicatıon Design Master Thesis.
  • Tutal Cheviron, N. (2010). Cadılar Sevimli Olabilir. Dişillik, Güzellik ve Şiddet Sarmalında Kadın ve Bedeni. Der. Yasemin İnceoğlu, Altan Kar. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

A Semiotic Analysis of Girl Image in Hayao Miyazaki Movie Posters

Year 2020, , 127 - 144, 30.12.2020
https://doi.org/10.46641/medeniyetsanat.841124

Abstract

As one of the graphic design products, creating a visual language, posters symbolically reflect cinema productions’ atmosphere. Having achieved success worldwide with anime movies, Hayao Miyazaki also draws attention to his movies’ posters. Using girls as heroes, Miyazaki exhibits his view of girls in his posters. In this study; semiotic analysis was conducted around the image of the girl on the movie posters of My Neighbor Totoro (1988), Kiki’s Delivery Service (1989), Princess Mononoke (1997), Spirited Away (2001), Howl’s Moving Castle (2004), and Nausicaä of the Valley of the Wind (1984). The films’ selection and ranking were made because of the unity of the girl child images on the posters according to their age and position. As a consequence of research, Miyazaki brings young girls to the eye with the audience on posters, uses animal figures as their companions, and protects them from the outside world, symbolized by darkness and environmental conditions.

References

  • Akengin, G. ve Mazlum, H. (2018). Film Afişleri Örnekleri Üzerinden Tipografik Düzenlemelerin Görsel Algı Değerlerine Göre İncelenmesi. Ulakbilge. 6 (30). 1613-1623.
  • Akgül, Y. (2015). Türk Sinema Afişlerinin Tasarım İlkeleri Açısından İncelenmesi: Yeşilçam Dönemi. Selçuk Üniversitesi Yüksek Lisans Tezi.
  • Akşit, O. (2017). Japon Anime Sinemasında Modernite Eleştirisi: Fantezi ve Bilim Kurgu Animeleri Üzerine Bir İnceleme. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi. 5 (55). 120-133.
  • Alicenap, Ç. T. (2012). Japon Çizgi Film (Anime) Sanatı, Hayao Miyazaki Çözümlemesi ve Türkiye Örneği. Eskişehir Anadolu Üniversitesi Doktora Tezi.
  • Arıkan, A. (2008). Grafik Tasarımda Yapısal Öğelerin Algısı ile Sosyo Demografik Değişkenler Arasındaki İlişki Selçuk Üniversitesi Örneği. Selçuk Üniversitesi Doktora Tezi.
  • Arıkan, A. (2009). İmgeden Baskıya Grafik Tasarım. Konya: Akademi Yayınları.
  • Artut, K. (2006). Sanat Eğitimi, Kuramları ve Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Becer, E. (2005). İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Berger, A. A. (1993). Kitle İletişiminde Çözümleme Yöntemleri. Ed.: Ulutak, N. Tunç, A. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Sağlık ve Bilimsel Araştırma Çalışmaları Yayınları.
  • Blanc, M. L. ve Odell, C. (2011). Stüdyo Ghibli - Hayao Miyazaki ve Isao Takahata Filmleri. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Boden, S. (2001). Women and Anime: Popular Culture and Its Reflection of Japanese Society http://www.nausicaa.net/miyazaki/essay/files/seanboden_womenandanime.pdf Erişim Tarihi: 03.12.2019.
  • Ceylan, İ. G. ve Bahattin Ceylan, H. (2015). Afiş Tasarımında Popüler Kültürün Yansımaları. İdil. 4 (17). 67-86.
  • Clements, J. ve Mccarthy, H. (2006). The Anime Encyclopedia. Berkeley: Stone Bridge Press.
  • Çeken, B. ve Arslan, A. A. (2016). İmgelerin Göstergebilimsel Çözümlenmesi Film Afişi Örneği. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi. 11 (2).
  • Delil, S. (2014). Yüksek Öğretim Kurumlarında Grafik Eğitimi Alan Öğrenciler İçin Animasyon Eğitimi Konulu Örnek Tablet Uygulama Tasarımı. Gazi Üniversitesi Yüksel Lisans Tezi.
  • Gök, N. (2019). Hayal ve Gerçek Arasında Bir Usta: Hayao Miyazaki’nin Fantastik Figürleri. Kütahya Dumlupınar Üniversitesi Yüksek Lisans Tezi.
  • Günay, V. D. (2014). Doğrulama Ulamı Bağlamında Sanat Yapıtında Doğru ya da Yanlış. Ed.: Güneş, Ahmet. İletişim Araştırmalarında Göstergebilim Yazınsaldan Görsele Anlam Arayışı. Konya: Literatürk Yayınları.
  • Karaman, D. (2019). Animede Zaman- Mekân Anlatımı ve Histografik Temelleri: Miyazaki Animeleri Örneği. Yıldız Teknik Üniversitesi Yüksek Lisans Tezi.
  • Karasoy, O. (2016). Animelerde Teknik ve İçerik Yönünden Geleneksel ve Yenilikçi Yaklaşım: Rüzgârlı Vadi ve Code Geass Örneği. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • Karatay, A. (2015). Miyazaki Sineması ve Auteur Kuramı. İdil. 4 (18). 111-122.
  • Ker Dinçer, M. ve Yılmazkol, Ö. (2007). Çizgi Film Dünyasında Türselliğe Eleştirel Bir Bakış: Animasyonlar Karşısında Animeler. Medya Okumaları. Der. Yılmazkol, Ö. Ankara: Nobel Yayın.
  • Miyazaki, H. (2014). Starting Point: 1979-1996. San Francisco: Viz Media.
  • Nakamura, T. (2013). Hayao Miyazaki’s World ‘Best Of’ Booklet. Japan in Today’s World Program (Jtw). Ed.: Recinos, B., Kudo, H. http://www.isc.kyushu-u.ac.jp/jtw/pdf/courses/outcomes/hayao_miyazaki's_ world_best_of_booklet.pdf . Erişim Tarihi: 03.12.2019.
  • Napier, S. J. (2008). Anime Akira’dan Howl’ın Hareketli Şatosuna. Çev. Başhekim, M. İstanbul: Es Yayınları.
  • Öztekin, K. M. (2011). Manga-Bir Kültürel Direniş Aracı Olarak Japon Çizgi Romanı. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Yayınları.
  • Parsa, S. (2008). Film Çözümlemeleri. İstanbul: Multilingual Yabancı Dil Yayınları.
  • Sürdem, Ş. S. (2019). Miyazaki Sinemasında Kültürel İmgelerin Temsili ve Mekânsal Kurgusu. Gazi Üniversitesi Yüksek Lisans Tezi.
  • Telci, A. Ş. (2010). Miyazaki Sinemasında Japon Toplumunun Yansıması. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • Tuğcu, L. (2017). Semiotic Analysis Of Cultural Differences Between the Representation Of Female Protagonist in Disney Animations and Hayao Miyazaki Animes. Yeditepe University Social Sciences Institute Department of Visual Communicatıon Design Master Thesis.
  • Tutal Cheviron, N. (2010). Cadılar Sevimli Olabilir. Dişillik, Güzellik ve Şiddet Sarmalında Kadın ve Bedeni. Der. Yasemin İnceoğlu, Altan Kar. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Fatma Öztat 0000-0002-6988-7389

Abdulgani Arıkan 0000-0003-1112-2305

Publication Date December 30, 2020
Acceptance Date January 25, 2021
Published in Issue Year 2020

Cite

APA Öztat, F., & Arıkan, A. (2020). Göstergebilimsel Açıdan Hayao Miyazaki Film Afişlerinde Kız Çocuğu İmgesi. Medeniyet Sanat Dergisi, 6(2), 127-144. https://doi.org/10.46641/medeniyetsanat.841124

Dergimiz Crossref, SOBIAD, ASOS Index, Index Copernicus, IAD, Academia, ResearchGate ve Google Scholar'da taranmaktadır.  

Creative Commons Lisansı
Bu dergide yayınlanan tüm makaleler  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.