Research Article
BibTex RIS Cite

Impact of Current Technology on Consumer Perceptions in Creative Media Applications

Year 2018, Volume: 4 Issue: 1, 53 - 68, 30.06.2018

Abstract

With
technological developments since the 1980s, it can be said that the competitive
environment in the advertising sector has been revived. With the
intensification of the competition environment, it is important to keep the
market share, to confuse the consumer and to create brand loyalty. Marketing
strategies for consumers ' interests and needs, brand loyalty and brand
awareness are of great importance. Two-way communication with consumer
interactive ads has occurred. Creative advertising applications are more
effective than conventional advertising applications that can communicate with
the target audience, making it necessary for advertisers to participate in this
marketing communication.

It
can be said that there are many different applications in advertising media and
new approaches are needed in this field. With the development of technology, creative
advertising applications have been replaced by classic advertising
applications. 4p marketing mix elements used as a method in classical
advertising marketing has been added with creative applications. These
additions are based on communication and consumer interest needs.  

References

  • Aitchison, J. (2006). Basın İlanı Böyle Yapılır. İstanbul: Okuyan Us Yayınları.
  • Bayrak, S. H. (2016). Grafik Tasarımı Değiştiren 100 Fikir. İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Becer, E. (1997). İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Bozkurt, İ. (2005). İletişim Odaklı Pazarlama: Tüketiciden Müşteri Yaratmak. İstanbul: Kapital MediaCat Kitapları.
  • İri, A. (2016). REKLAMCILIKTA YARATICI MECRA UYGULAMALARININ TEKNOLOJİK GELİŞİMİ VE TÜRK REKLAMCILIĞINA ETKİLERİ. İstanbul.
  • J. Paul Peter, J. C. (1999). Consumer Behavior and Marketing Strategy. Boston: Irwin-McGraw-Hill.
  • Jacob Goldenberg, A. L. (2013). Reklamın Şifresini Kırmak. İstanbul: Optimist Yayın Dağıtım.
  • RAPHAËL, L. (2003). Tout est-il permis? Erişim Tarihi: 20 Şubat 2018, Belçika: http://www.lalibre.be/economie/libre-entreprise/tout-est-il-permis-51b87e33e4b0de6db9a8aec3.
  • Siegel, C. (1996). Marketing; Foundations and Aplications. Chicago: Irvin Mirror Press.
  • Yavuz Odabaşı, G. B. (2017). Tüketici Davranışı. İstanbul: MediaCat Yayınları.

Yaratıcı Mecra Uygulamalarında Güncel Teknolojinin Tüketici Algısına Etkisi

Year 2018, Volume: 4 Issue: 1, 53 - 68, 30.06.2018

Abstract

1980’lerden bu yana yaşanan teknolojik gelişmeler ile
birlikte reklamcılık sektöründe rekabet ortamının canlandığı söylenebilir.
Rekabet ortamının yoğunlaşması ile pazar payını elde tutmak, tüketiciyi
şaşırtmak ve marka bağımlılığı oluşturmak önem kazanmıştır. Hedef kitle odaklı
reklam uygulamaları, tüketicilerin ilgi ve ihtiyaçlarına yönelik pazarlama
stratejileri, marka sadakati ve marka bilinirliliği açısından büyük önem
taşımaktadır.
Tüketici etkileşimli reklamlar ile birlikte çift yönlü iletişim
meydana gelmiş olur. Yaratıcı reklam uygulamaları, hedef kitle ile çift yönlü
iletişim kurabilen klasik reklam uygulamalarından daha etkili olduğu için reklam
verenlerin bu pazarlama iletişimine katılmasını zorunlu kılmıştır.





Reklam mecrasında birçok farklı uygulamaların yapıldığı ve bu alanda
yeni yaklaşımlara ihtiyaç duyulduğu söylenebilir. Teknolojinin gelişmesi ile
klasik reklam uygulamalarının yerini yaratıcı reklam uygulamaları almıştır.
Klasik reklam pazarlamasında yöntem olarak kullanılan 4P pazarlama karması
elemanlarına yaratıcı uygulamalar ile birlikte eklemeler olmuştur. Bu eklemeler
iletişimi ve özellikle tüketici ilgi ihtiyaçlarını baz alan oluşumlardır. 

References

  • Aitchison, J. (2006). Basın İlanı Böyle Yapılır. İstanbul: Okuyan Us Yayınları.
  • Bayrak, S. H. (2016). Grafik Tasarımı Değiştiren 100 Fikir. İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Becer, E. (1997). İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Bozkurt, İ. (2005). İletişim Odaklı Pazarlama: Tüketiciden Müşteri Yaratmak. İstanbul: Kapital MediaCat Kitapları.
  • İri, A. (2016). REKLAMCILIKTA YARATICI MECRA UYGULAMALARININ TEKNOLOJİK GELİŞİMİ VE TÜRK REKLAMCILIĞINA ETKİLERİ. İstanbul.
  • J. Paul Peter, J. C. (1999). Consumer Behavior and Marketing Strategy. Boston: Irwin-McGraw-Hill.
  • Jacob Goldenberg, A. L. (2013). Reklamın Şifresini Kırmak. İstanbul: Optimist Yayın Dağıtım.
  • RAPHAËL, L. (2003). Tout est-il permis? Erişim Tarihi: 20 Şubat 2018, Belçika: http://www.lalibre.be/economie/libre-entreprise/tout-est-il-permis-51b87e33e4b0de6db9a8aec3.
  • Siegel, C. (1996). Marketing; Foundations and Aplications. Chicago: Irvin Mirror Press.
  • Yavuz Odabaşı, G. B. (2017). Tüketici Davranışı. İstanbul: MediaCat Yayınları.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Ayşe İri

Publication Date June 30, 2018
Acceptance Date May 28, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA İri, A. (2018). Yaratıcı Mecra Uygulamalarında Güncel Teknolojinin Tüketici Algısına Etkisi. Medeniyet Sanat Dergisi, 4(1), 53-68.


Creative Commons Lisansı
All papers published by this journal has been licenced by  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı