Research Article
BibTex RIS Cite

Yeni Mekânların Bezenmesinde Kullanılan Duvar Seramiklerinde Ele Alınan Tasarımların Dolaylı ve Dolaysız Tarihçilik Etkileri Üzerine Bir Değerlendirme

Year 2018, Volume: 4 Issue: 2, 139 - 152, 30.12.2018

Abstract

İnsanoğlu yaşadığı mekânı
süsleyerek kendine göre bir anlam ve biçim üretmiş ve estetik beğenisini ortaya
koymak istemiştir. Öyle ki bu duruma ilk insanların yaşadıkları mağaralardaki
duvar resimlerinde şahit oluruz. Türkler, göçebe bir toplum iken bile
kullandıkları yurt çadırlarının içini çeşitli dokumalarla süslemişler ve bu zevklerini
yerleşik hayata geçtikten sonra mimari yapılarda da uygulamışlardır. Türk
sanatında yapıların yüzeylerini seramik ile süslemek Uygurlara kadar
gitmektedir. Uygurlardan sonra Karahanlı, Gazneli ve Selçuklularla gelişen
sırlı tuğla ve çini ile gelişen seramik sanatı, 
Anadolu’ya gelmiş ve Anadolu Selçukluları ile Osmanlıların elinde çok
yüksek sevilere yükselmiştir. Osmanlının son dönemlerinde başlayan batılılaşma
hareketi ile değişim geçiren seramik sanatı daha sonra milli mimarlık akımının
etkisiyle eskiye bir dönüş yaşasa da uzun ömürlü olmamıştır. Cumhuriyetin
ilanından sonra seramik sanatındaki modernleşme, Anadolu’nun ve Türk
seramiğinin tarihsel birikimiyle yeni bir açılım yaşar. Günümüzde pek çok
akımın görüldüğü duvar seramiklerinde,  tarihsel birikim, dolaylı veya dolaysız
şekilde yeniden karşımıza çıkmaktadır. 

References

  • ASLANAPA, O. (1997), Türk Sanatı,(4.bs), İstanbul, Remzi Kitabevi.
  • ESİN, E. (2006), Türklerde Maddi Kültürün Oluşumu, İstanbul, Kabalcı Yayınevi.
  • ERMAN, D.,O.(Ocak 2012),Türk Seramik Sanatının Gelişimi: Toprağın Ateşle Dansı, ACTA TURCICA-Çevrimiçi Tematik Türkoloji Dergisi, Yıl IV, Sayı 1, Ocak 2012 “Kültürümüzde Toprak”.
  • OKUTUR, E.,F.(2017), Çağdaş Türk Seramik Karolarında Türk Çini Mirası Etkileri, Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, Yaz, 2017, Sayı 18.
  • ORAL, M., E.; “Türkiye’de Çağdaş Seramik Sanatının Gelişimi” https://earsiv.anadolu.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/11421/897/266964.pdf?sequence=1&isAllowed=y (Erişim tarihi 07.12.2017)
  • ÖNEY, G. (t.y.), İslam Mimarisinde Çini, İstanbul, Ada Yayınları.
  • ÖZER, F. (2000), Çağdaş Eşya Tasarımında Tarihsellik, Semra Ögel’e Armağan-Mimarlık ve Sanat Tarihi Yazıları, Ege Yayınları.
  • TANSUĞ, S. (1999), Çağdaş Türk Sanatı, (5. Bs), İstanbul, Remzi Kitabevi
  • YETKİN, Ş.(1986), Anadolu’da Çini Sanatının Gelişimi, (2. Bs), İstanbul, İstanbul Ünv. Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • YILMABAŞAR, J. (1980), Jale Yılmabaşar Seramikleri ve Yöntemleri, İstanbul, Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • https://onedio.com/haber/hepimizin-fotografini-tasidigimiz-fakat-kendisini-tanimadigimiz-bir-isim-mimar-kemalettin-bey-717093 (Erişim tarihi 10.12.2017)
Year 2018, Volume: 4 Issue: 2, 139 - 152, 30.12.2018

Abstract

References

  • ASLANAPA, O. (1997), Türk Sanatı,(4.bs), İstanbul, Remzi Kitabevi.
  • ESİN, E. (2006), Türklerde Maddi Kültürün Oluşumu, İstanbul, Kabalcı Yayınevi.
  • ERMAN, D.,O.(Ocak 2012),Türk Seramik Sanatının Gelişimi: Toprağın Ateşle Dansı, ACTA TURCICA-Çevrimiçi Tematik Türkoloji Dergisi, Yıl IV, Sayı 1, Ocak 2012 “Kültürümüzde Toprak”.
  • OKUTUR, E.,F.(2017), Çağdaş Türk Seramik Karolarında Türk Çini Mirası Etkileri, Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, Yaz, 2017, Sayı 18.
  • ORAL, M., E.; “Türkiye’de Çağdaş Seramik Sanatının Gelişimi” https://earsiv.anadolu.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/11421/897/266964.pdf?sequence=1&isAllowed=y (Erişim tarihi 07.12.2017)
  • ÖNEY, G. (t.y.), İslam Mimarisinde Çini, İstanbul, Ada Yayınları.
  • ÖZER, F. (2000), Çağdaş Eşya Tasarımında Tarihsellik, Semra Ögel’e Armağan-Mimarlık ve Sanat Tarihi Yazıları, Ege Yayınları.
  • TANSUĞ, S. (1999), Çağdaş Türk Sanatı, (5. Bs), İstanbul, Remzi Kitabevi
  • YETKİN, Ş.(1986), Anadolu’da Çini Sanatının Gelişimi, (2. Bs), İstanbul, İstanbul Ünv. Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • YILMABAŞAR, J. (1980), Jale Yılmabaşar Seramikleri ve Yöntemleri, İstanbul, Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • https://onedio.com/haber/hepimizin-fotografini-tasidigimiz-fakat-kendisini-tanimadigimiz-bir-isim-mimar-kemalettin-bey-717093 (Erişim tarihi 10.12.2017)
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Mehmet Nuhoğlu

Publication Date December 30, 2018
Acceptance Date January 11, 2019
Published in Issue Year 2018 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Nuhoğlu, M. (2018). Yeni Mekânların Bezenmesinde Kullanılan Duvar Seramiklerinde Ele Alınan Tasarımların Dolaylı ve Dolaysız Tarihçilik Etkileri Üzerine Bir Değerlendirme. Medeniyet Sanat Dergisi, 4(2), 139-152.


Creative Commons Lisansı
All papers published by this journal has been licenced by  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı