Bireyler gündelik hayatta üretim ve tüketimin ikircikli yapısı içerisinde yer alır. Bu ikircikli yapı içerisinde biyolojik ihtiyaçlardan çok sosyal ihtiyaçlar öncelik kazanır. Popüler kültür bu ihtiyaçların doyuma ulaşmasında merkezi bir rol oynar. Popüler kültür ve tüketim gelişimini modernizmle gelen dönüşümlerle kazanır. Bireyler modenizmle beraber tüketim ihtiyaçlarını karşılamak yerine ihtiyacın kendisi haline gelir. Bu sebeple, kültürün gelişimi tüketim toplumunun ortaya çıkışı ile paralel bir yapıya sahiptir. Postmodernizmde ise tüketime farklı bir anlam yüklenir. Tüketim bireyi ve toplumu doğrudan şekillendiren ve etkileyen bir yapıdır. Kültürel göstergeler, toplumda fetişleştirilerek tüketim nesnesi haline dönüştürülür ve bireyler birbirleriyle yarışarak kendi hayatlarını değiş-tokuş eder. Bu noktadan sonra tüketimin kültürel bir nitelik kazandığı söylenebilir.
Günümüzün en önemli olgularından biri olan tüketim, sinemanın da sıklıkla ağırlık verdiği konulardan biridir. Buradan hareketle çalışma, Darren Aronofsky’ninRequim for a Dream(Bir Rüya İçin Ağıt), The Wrestler(Şampiyon) ve Mother!(Anne!)filmlerinde tüketim toplumuna yönelik geliştirdiği eleştirileri incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışmada öncelikle postmodern yaklaşımların tüketim olgusuna yükledikleri anlam tartışılmakta ve filmlerde yer alan kodların tüketim kavramıyla olan ilişkisi göstergebilimsel olarak irdelenmektedir. İncelenen filmlerde tüketim ve ezoterizm arasındaki ilişkinin yan anlamlar üzerinden kurulduğu görülmektedir. Tüketimin bireyler üzerindeki etkisi “ön-yansıtıcı bedensel mekanizma” anlayışı çerçevesinde seyirciye sunulmaktadır. Filmlerde yer alan tüketim olgusu popüler kültür ve ezoterizm kavramları eşliğinde yorumlanmakta ve eleştirel bir perspektifle ele alınmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Acceptance Date | December 11, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 1 |