2019 yılı sonunda başlayan COVID-19 salgını kısa süre içinde tüm ülkelerde görülünce 2020 yılı Şubat ayı ile birlikte tedbirler alınmaya başlanmıştır. Seyahat kısıtlaması, maske kullanımı, hijyen ve sosyal mesafe tedbirlerine rağmen kontrol altına alınamayan salgından ötürü son olarak sokağa çıkma yasağı uygulanmıştır. Bu karardan eğitim kurumları da etkilenmiş ve eğitime ara verilmiştir. Salgının yayılımı durdurulamayınca örgün eğitimden vazgeçilerek uzaktan eğitim sistemine geçiş kararı alınmış ve bu kararın tüm eğitim kurumlarında uygulanması istenmiştir. Kararın ardından kısa bir süre içinde, Milli Eğitim Bakanlığı’nın EBA sistemi ve yükseköğretim kurumlarının kendi uzaktan eğitim sistemleri üzerinden tüm dersler uzaktan eğitim modeliyle yürütülmüştür. Bu sayede Yükseköğretim kurumları 2019-2020 eğitim-öğretim yılı bahar döneminin 6 haftasını örgün, 8 haftasını ise uzaktan eğitim yöntemiyle tamamlayabilmiştir. Fakat uzaktan eğitim sisteminde daha önceden teorik ve bilgisayar tabanlı uygulamalı dersler yürütüldüğü için uygulamalı derslerin uzaktan eğitim modeliyle yürütülmesinde sorunlar yaşanmıştır. Özellikle laboratuvar, atölye ve stüdyo içerikli derslere sahip olan fakültelerde (Mühendislik, Fen, Mimarlık, Konservatuar ve Güzel Sanatlar alanları) laboratuvar ve atölye alt yapısı gerektiren uygulamalı derslerin uzaktan eğitim modeliyle sürdürülmesinde öğrencilerin zorluklarla karşılaştığı görülmüştür. Araştırmaya konu olan ve uygulamalı ders kategorisinde olan Temel Tasarım dersi Sanat ve Tasarım, Mimarlık ve Güzel Sanatlar Fakültelerinin ve Eğitim Fakültesi Resim-İş Öğretmenliği Bölümü birinci sınıf ders müfredatının zorunlu bir dersidir. Araştırmada Temel Tasarım dersinin uzaktan eğitim modeliyle yürütülen süreci incelenmiş ve öğrencilere dersle ilgili anket uygulanmıştır. Elde edilen veriler analiz edilerek önerilerde bulunulmuştur.
When the COVID-19 epidemic that started at the end of 2019 appeared in all countries in a short time, measures were started to be taken in February 2020. The lockdown was imposed because of uncontrollable epidemic despite of travel restrictions, use of mask, hygiene and social distance measures. Educational institutions were also affected by this decision and education was interrupted. When the spread of the epidemic could not be stopped, it was decided to transition to distance education system by giving up formal education and this decision was requested to be implemented in all educational institutions. Within a short period after the decision, all courses were implemented with distance education model through the EBA system of the Ministry of National Education and the distance education systems of higher education institutions. Thus, higher education institutions were able to complete 6 weeks of 2019-2020 academic year spring semester by formal education and 8 weeks by distance education method. However, since theoretical and computer-based applied courses were previously implemented in the distance education system, there were problems in implementing applied courses with distance education model. It was observed that the students faced difficulties in maintaining the applied courses requiring laboratory and workshop infrastructure with the distance education model especially in the faculties (Engineering, Science, Architecture, Conservatory and Fine Arts areas) which have laboratories, ateliers and studio content courses. The Basic Design, which is the subject of the research and in the applied course category, is a first-grade compulsory course in the Faculty of Art and Design, Architecture and Fine Arts and the Faculty of Education, Department of Art Teaching. In the research, the process of the Basic Design course implemented with the distance education model was examined and a questionnaire about the course was applied to the students. The data obtained were analyzed and suggestions were made.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Acceptance Date | June 15, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 6 Issue: 1 |
Our journal is indexed in Crossref, SOBIAD, ASOS Index, Index Copernicus, IAD, Academia, ResearchGate, and Google Scholar.
All papers published by this journal have been licensed by Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı.