Research Article
BibTex RIS Cite

Dokuma Sanatçısı Fırat Neziroğlu’nun Eserlerinde Yer Alan Boşluk, Işık ve Gölge Kavramlarının İncelenmesi

Year 2021, Volume: 7 Issue: 2, 308 - 321, 30.12.2021
https://doi.org/10.46641/medeniyetsanat.1020362

Abstract

Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden literatür taraması ve sözlü görüşme ile veri toplama tekniğinden oluşmaktadır. Sözlü görüşme, dokuma sanatçısı Fırat Neziroğlu’nun evinde yüz yüze yapılmıştır. Soruların seçiminde öncelikle sanatçının yaşamı, sanat anlayışı, dokuma tekniği ve eser incelemelerine yer verilmiştir. Sorular ve cevaplar, sanatçının izni ile ses kaydı alınmış ve sanatçının yorumu yansıtılmıştır. Neziroğlu’nun seçtiği misina malzemesi ile eserlerinde oluşturduğu görsel değer, onun bir tür iletişim şekli olmuştur. Dokuma eserlerinde yer alan dolu alana karşılık misina malzemesi yeni bir alan yaratmıştır. Sanatçının yakın çevresinden seçtiği yüzleri tamamen içgüdüsel dokuduğu eserlerde malzeme seçimi, çeşitli kavramların esere yansıması ve anlatımı açısından yol gösterici olmuştur. Bu çalışmada, dokuma sanatçısı Fırat Neziroğlu’nun dokuma eserlerinde malzeme seçimiyle eserlerinde belirginleşen boşluk, ışık ve gölge kavramlarının anlatımı yapılmıştır. Çalışmanın başlangıcında Fırat Neziroğlu’nun hayatı, sanata bakış açısı ve dokuma sanatıyla ilgili bilgilere yer verilmiştir. Sonraki bölümlerde boşluk, ışık ve gölge kavramları üzerinde durularak bu kavramların sanatçının eserleri ile olan etkileşimi ele alınmıştır.

References

  • Arığ, T. (2015). Günümüz Sanatında Boşluk ve Yeni İfade Olanakları. Sanatta Yeterlilik Sanat Çalışması Raporu. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Cheng, F. (2006). Boşluk ve Doluluk. Kaya Özsezgin (çev.). Ankara: İmge Kitabevi.
  • Güleş, D. (2020). Dokuma Sanatının Giysi Tasarımında Kullanımı ve Fırat Neziroğlu Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Kara, D. (2021). “Boşluğun Anlamlılığı”. https://devabilkara.com/boslugun-anlamliligi/ Erişim Tarihi: 16.10.2021.
  • Kuban, D. (2013). Lao Tzu Tao Yolu Öğretisi. İstanbul: Yem Yayınları.
  • Kuloğlu, N. (2013). Boşluğun Devinimi: Mimari Mekândan Kentsel Mekâna. International Journal of Architecture and Planning, 1(2), 201-214.
  • Neziroğlu, F. (2019). “Hayatı ve Eserleri” Konulu Kişisel Görüşme. İstanbul.
  • Neziroğlu, F. (2021). “Hayatı ve Eserleri” Konulu Kişisel Görüşme. İstanbul.
  • Özay, S. (2001). Dünden Bugüne Dokuma Resim Sanatı. Ankara: Kültür Bakanlığı.
  • Parramon, J. M. (1998). Işık ve Gölge. Ercan Tuzcular (çev.). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Stoichita, V. I. (2006). Gölgenin Kısa Tarihi. Bilge Aydın (çev.). Ankara: Dost Kitabevi.
  • Tansuğ, S. (1988). Sanatın Görsel Dili. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Topala, G. E. (2018). Boşluk ve Devinim Üzerine İçsel Yorumlar. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Yalın, F. ve Sipahioğlu, O. (2021). Dokuma Resim Sanatına Kilim Tekniği ile Fotogerçekçi Yaklaşım. Arış Halı Dokuma ve İşleme Sanatları Dergisi. Sayı 18, 98-121.

Analyzing the Concepts of Space, Light, and Shadow in the Works of Weaving Artist Firat Neziroglu

Year 2021, Volume: 7 Issue: 2, 308 - 321, 30.12.2021
https://doi.org/10.46641/medeniyetsanat.1020362

Abstract

The research consists of qualitative research methods, literature review, oral interview, and data collection techniques. The oral interview was held face to face at the home of weaving artist Firat Neziroglu. In the selection of the questions, the artist's life, understanding of art, weaving technique, and work analysis were included. The questions and answers were audio-recorded with the artist's permission, and the artist's interpretation was reflected. The visual value that Neziroglu creates in his works with the fishing line material he has chosen has become a form of communication. In contrast to the occupied space in his weaving works, the fishing line material has created a new space. The choice of materials in the works, in which the artist weaves the faces chosen from his close circle completely instinctively, has been a guide in terms of reflection and expression of various concepts. In this study, the concepts of space, light, and shadow, which became evident in the weaving works of Firat Neziroglu, with the choice of materials in his weaving works, were explained. At the beginning of the study, information about Neziroglu's life, his perspective on art, and the art of weaving is given. In the following sections, the concepts of space, light, and shadow are emphasized, and the interaction of these concepts with the artist's works is discussed.

References

  • Arığ, T. (2015). Günümüz Sanatında Boşluk ve Yeni İfade Olanakları. Sanatta Yeterlilik Sanat Çalışması Raporu. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Cheng, F. (2006). Boşluk ve Doluluk. Kaya Özsezgin (çev.). Ankara: İmge Kitabevi.
  • Güleş, D. (2020). Dokuma Sanatının Giysi Tasarımında Kullanımı ve Fırat Neziroğlu Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Kara, D. (2021). “Boşluğun Anlamlılığı”. https://devabilkara.com/boslugun-anlamliligi/ Erişim Tarihi: 16.10.2021.
  • Kuban, D. (2013). Lao Tzu Tao Yolu Öğretisi. İstanbul: Yem Yayınları.
  • Kuloğlu, N. (2013). Boşluğun Devinimi: Mimari Mekândan Kentsel Mekâna. International Journal of Architecture and Planning, 1(2), 201-214.
  • Neziroğlu, F. (2019). “Hayatı ve Eserleri” Konulu Kişisel Görüşme. İstanbul.
  • Neziroğlu, F. (2021). “Hayatı ve Eserleri” Konulu Kişisel Görüşme. İstanbul.
  • Özay, S. (2001). Dünden Bugüne Dokuma Resim Sanatı. Ankara: Kültür Bakanlığı.
  • Parramon, J. M. (1998). Işık ve Gölge. Ercan Tuzcular (çev.). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Stoichita, V. I. (2006). Gölgenin Kısa Tarihi. Bilge Aydın (çev.). Ankara: Dost Kitabevi.
  • Tansuğ, S. (1988). Sanatın Görsel Dili. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Topala, G. E. (2018). Boşluk ve Devinim Üzerine İçsel Yorumlar. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Yalın, F. ve Sipahioğlu, O. (2021). Dokuma Resim Sanatına Kilim Tekniği ile Fotogerçekçi Yaklaşım. Arış Halı Dokuma ve İşleme Sanatları Dergisi. Sayı 18, 98-121.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Duygu Güleş 0000-0001-9556-0825

Kenan Saatçioğlu 0000-0002-1026-1090

Publication Date December 30, 2021
Acceptance Date January 6, 2022
Published in Issue Year 2021 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Güleş, D., & Saatçioğlu, K. (2021). Dokuma Sanatçısı Fırat Neziroğlu’nun Eserlerinde Yer Alan Boşluk, Işık ve Gölge Kavramlarının İncelenmesi. Medeniyet Sanat Dergisi, 7(2), 308-321. https://doi.org/10.46641/medeniyetsanat.1020362


Creative Commons Lisansı
All papers published by this journal has been licenced by  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı