Today, developing information technologies and financial systems affect every area of our lives. Financial literacy knowledge, even that ordinary citizens, positively affects some of the financial decisions that they will make regarding their lives. In this context, it is important to determine the financial literacy level of individuals. In this study, the financial literacy level of students studying at Alanya Alaaddin Keykubat University Faculty of Economics and Administrative Sciences (İ.İ.B.F.) was investigated in order to examine the financial literacy status of university students. In addition, how the level of financial literacy was affected by different variables such as the level of being affected by the lessons given on the subject and the students’ opinions about education, was also measured. According to the findings obtained from the study, students’ lessons and gender do not affect the level of financial literacy. Rather, financial literacy levels are affected by students’ self-evaluation of their own financial literacy, the grades they have studied and GPA. Findings obtained from the study generally show that students’ financial literacy level is low.
Günümüzde gelişen bilgi teknolojileri ve finansal sistemler hayatımızın her alanını etkilemektedir. Sıradan bir vatandaşın bile finansal okuryazarlık bilgisi hayata dair alacağı bazı finansal kararları olumlu etkilemektedir. Bu bağlamda kişilerin finansal okuryazarlık seviyesinin tespit edilmesi önem arz etmektedir. Bu çalışmada üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlık durumlarını incelemek amacıyla Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi’nde (İİBF) okuyan öğrencilerin finansal okuryazarlık düzeyi araştırılmıştır. Ayrıca finansal okuryazarlık düzeyinin, konuya ilişkin verilen derslerden etkilenme düzeyi ve öğrencilerin eğitime ilişkin düşünceleri gibi farklı değişkenlerden nasıl etkilendiği de ölçülmüştür. Çalışmadan elde edilen bulgulara göre; öğrencilerin aldıkları dersler ile cinsiyetleri finansal okuryazarlık düzeyini etkilememektedir. Buna karşın öğrencilerin kendi finansal okuryazarlıklarına yönelik değerlendirmeleri, okuduğu sınıf ve not ortalaması finansal okuryazarlık düzeyini etkilemektedir. Çalışmadan elde edilen bulgular genel anlamda öğrencilerin finansal okuryazarlık seviyesinin düşük olduğunu göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 64 |