Year 2018, Volume 1 , Issue 1, Pages 17 - 32 2018-06-28

ISIS, Propaganda, and Islamophobia
IŞID, Propaganda ve İslamofobi

Bünyamin AYHAN [1] , Muhammet Emin ÇİFÇİ [2]


The terrorist organization called IS (Islamic State), which emerged after the invasion of Iraq by the United States of America, has reached the center of attention by the size of the land it controlled in Syria and Iraq, as well as sensational terrorist attacks it performed in different places such the USA, Europe and Africa, but especially in the Middle-East. The organization is holding an extensive propaganda activity in order to realize its regional, global and ideological agenda, and with this purpose it effectively uses both traditional and new media tools. Propaganda is considered to be a field for “jihad” for IS, and the organization is carrying the war to this “front” with all of its resources. The propaganda activities most of which have violent content help the organization to constantly stay relevant. IS contributes to the Islamophobia that is rising in the West with the terrorist attacks it conducts and the propaganda that it shapes through these attacks. IS, which is a highly pragmatic structure in the strategic sense, uses the resulting Islamophobia for recruiting new members for the organization, especially from among Muslims living in Western countries. In this sense, there is a symbiotic relationship between IS and emerging far-right and Islamophobic movements.

Amerika Birleşik Devletleri’nin Irak’ı işgali sonrasında ortaya çıkan IŞİD (Irak Şam İslam Devleti) örgütü, Suriye ve Irak’ta kontrol ettiği toprakların büyüklüğü ve başta Ortadoğu’da olmak üzere, ABD, Avrupa ve Afrika gibi birçok farklı coğrafyada gerçekleştirdiği sansasyonel terör eylemleriyle dünya gündemine oturmuştur. Örgüt, bölgesel, küresel ve ideolojik ajandasını gerçekleştirebilmek için yoğun bir propaganda faaliyeti yürütmekte ve bu amaçla gerek geleneksel gerekse yeni medya araçlarını etkin bir şekilde kullanmaktadır. Propaganda, IŞİD tarafından bir “cihat” sahası olarak görülmekte, örgüt elindeki bütün imkânlarla savaşı bu yeni “cepheye” taşımaktadır. Birçoğu vahşet içerikli olan söz konusu propaganda faaliyetleri, örgütün sürekli olarak gündemde kalmasını sağlamaktadır. IŞİD, gerçekleştirdiği terör eylemleri ve bu eylemler üzerinden şekillendirdiği propaganda ile Batı’da yükselen İslamofobiye katkı sağlamaktadır. Stratejik anlamda son derece pragmatist bir yapı olan IŞİD, üretilen İslamofobiyi başta Batılı ülkelerde yaşayan Müslümanlar olmak üzere, örgüte yeni katılımcılar kazandırmada kullanmaktadır. Bu anlamda, IŞİD ile yükselen aşırı sağ ve İslamofobik oluşumlar arasında simbiyotik bir ilişki bulunmaktadır.

  • Acun, C. (2104). Neo el-Kaide: Irak ve Şam İslam Devleti (IŞİD). Mart 7, 2018 tarihinde http://file.setav.org/Files/Pdf/20140616184404_neo-el-kaide-isid-pdf.pdf adresinden alındı.
  • Ahram, A. I. ve Lust, E. (2016). The decline and fall of the Arab state. Survival, 58(2), 7-34. doi: 10.1080/00396338.2016.1161897
  • Akgönül, S. (2018). Islamofobia, Müslimophobia: From words to acts. Yearbook of Muslim in Europe, 9, 1-16.
  • Al-Rawi, A. (2016a). Anti-ISIS humor: Cultural resistance of radical ideology. Politics, Religion & Ideology, 17 (1), 52-68. doi: 10.1080/21567689.2016.1157076
  • Al-Rawi, A. (2016b). Video games, terrorism, and ISIS’s jihad 3.0. Terrorism and Political Violence, 1-21. doi: 10.1080/09546553.2016.1207633
  • Al-Ubaydi, M., Lahoud, N., Milton, D. ve Price, B. (2014). The group that calls itself a state: Understanding the evolution and challenges of the Islamic State. New York: Combating Terrorism Center at West Point. Mart 5, 2018 tarihinde ht tps://ctc.usma.edu/: https://ctc.usma.edu/app/uploads/2014/12/CTC-TheGroup-That-Calls-Itself-A-State-December20141.pdf adresinden alındı.
  • Awan, I. ve Guru, S. (2017). Parents of foreign “terrorist” fighters in Syria – will they report their young?. Ethnic and Racial Studies, 40(1), 24-42. doi: 10.1080/01419870.2016.1206588
  • Ayhan, B. (2017). Is it terror or jihad? Understanding the global violence rising from Syria, Ed. Bünyamin Ayhan, Diffrent Aspects of Globalization, Peterlang, Frankfurt am Main, 23- 44.
  • Bektaş, A. (2013). Kamuoyu, iletişim ve demokrasi. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Byman, D. (2016). Understanding the Islamic State- A rewiev essay. International Security, 40(4), 127-165. doi: 10.1162/ISEC_r_00235
  • Camphuijsen, M. ve Vissers, E. (2012). Terrorism and the mass media: A symbiotic relationship?. Social Cosmos, 3(1), 14–24.
  • Cengil, M. ve Aydın, A. R. (2014). IŞİD (Irak Şam İslam Devleti): Psikopolitik ve teolojik bir değerlendirme, Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6, 51-63.
  • Chernay, A. ve Murphy, K. (2017). Support for terrorism: The role of beliefs in jihad and institutional responses to terrorism. Terrorism and Political Violence. doi: 10.1080/09546553.2017.1313735
  • Cronin, A. K. (2015). ISIS is not a terrorist group: Why counterterrorism won’t stop the latest jihadist threat. Foreign Affairs, 94(2), 87- 98.
  • Çiçek, C. (2012). İkna’nın yapısı: Süreç, araç ve yöntemleriyle. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Dawson, L. L. ve Amarasingam, A. (2017). Talking to Foreign Fighters: Insights into the Motivations for Hijrah to Syria and Iraq. Studies in Conflict & Terrorism, 40(3), 191-210. doi: 10.1080/1057610X.2016.1274216
  • Dearden, L (2017). Isis claims propaganda ‘more powerful than atomic bomb’ as group forms strategy for survival. Mart 20, 2018 tarihinde https://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/isis-propaganda-atomic-bomb-survival-strategy-iraq-syria-islamic-state-icsr-report-amaq-rumiyah-al-a7579511. html adresinden alındı.
  • Donathan, T. ve Yannick, G. (2015). Pre-modern terrorism: the cases of the Sicarii and the Assassins. Edited by Randall D. Law. The Routledge History of Terrorism, New York, USA, 28- 45. doi: 10.4324/9781315719061.ch3
  • Droogan, J. ve Peattie, S. (2016). Reading jihad: Mapping the shifting themes of Inspire magazine. Terrorism and Political Violence, 1-34. doi: 10.1080/09546553.2016.1211527
  • Farnen, R. F. (1990). Terrorism and the mass media: A systemic analysis of a symbiotic process. Terrorism, 13(2), 99-143. doi: https://doi. org/10.1080/10576109008435820
  • Göksun, Y. ve Salihi, E. (2018). DEAŞ’ın Medya Stratejisi. İstanbul: SETA Yayınları. Mart 21, 2018 tarihinde http://setav.org/assets/uploa ds/2018/01/98.-DAES%CC%A7-tam-rapor.pdf adresinden alındı.
  • Gürler, R. T. ve Özdemir, Ö. B. (2014). IŞİD: Irak’ta yerli Suriye’de yabancı. Ortadoğu Analiz, 6(63), 58-61.
  • Halliday, F. (1999). ‘Islamophobia’ reconsidered. Ethnic and Racial Studies, 22(5), 892-902. doi: 10.1080/014198799329305
  • Hashim, A. S. (2014). The Islamic State: From al-Qaeda affiliate to caliphate. Middle East Policy, 21(4), 69-83. doi: 10.1111/mepo.12096
  • Hatahet, S. (2015). Suriye’de “IŞİD”. Mart 6, 2018 tarihinde http://www.orsam.org. tr/files/Degerlendirmeler/20/20tr.pdf adresinden alındı.
  • Holbrook, D. (2015). Al-Qaeda and the rise of ISIS. Survival, 57(2), 93-104. doi: 10.1080/00396338.2015.1026070
  • Holman, T. (2015). Belgian and French foreign fighters in Iraq 2003–2005: A comparative case study. Studies in Conflict & Terrorism, 38(8), 603-621. doi: 10.1080/1057610X.2015.1038105
  • IHS Markit (2017). Islamic state territory down 60 percent and revenue down 80 percent on Caliphate’s third anniversary, IHS Markit Says. Mart 9, 2018 tarihinde http://news.ihsmarkit.com/press-release/aerospace-defense-security/islamic-state-territory-down-60-percent-and-revenue-down-80 adresinden alındı.
  • Ingram, H. J. (2015). The strategic logic of Islamic State information operations. Australian Journal of International Affairs, 69(6), 729-752. doi: 10.1080/10357718.2015.1059799
  • Kağıtçıbaşı, Ç. ve Cemalcılar, Z. (2014). Dünden bugüne insan ve insanlar sosyal psikolojiye giriş. İstanbul: Evrim Yayınevi.
  • Karklis, L. ve Meko, T. (2017). The rise and fall of the Islamic State in Iraq and Syria. Mart 8, 2018 tarihinde https://www.washingtonpost.com/graphics/2017/ world/rise-and-fall-of-isis/?utm_term=.459a4654ac67 adresinden alındı.
  • Lasswell, H. D. (1927). The theory of political propaganda. The American Political Science Review, 21(3), 627-631. doi: 10.2307/1945515
  • Luizard, J. P. (2016). IŞlD tuzağı. Yasemin Özden Charles (Çev.), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Mansour, M. (2016). Islamophobia: What the Islamic State really wants. Nisan 5, 2018 tarihinde http://www.washingtoninstitute.org/fikraforum/view/islamophobia-what-isis-really-wants adresinden alındı.
  • Monk, D. B. (2018). ‘Who’s afraid of ISIS?’ Security doxa and the doxa of insecurity. Critical Studies on Security, 6(1), 1-7. doi: 10.1080/21624887.2018.1448168
  • Park, C. S. ve Magolis, D. (2016). Examination of blog discussion about the beheading of two American journalists by ISIS. JTR, 7(3), 9-22. doi: 10.15664/jtr.1253
  • Pollard, S. E.; Poplack, D. A. ve Casey, K. C. (2017). Understanding the Islamic State’s competitive advantages: Remaking state and nationhood in the Middle East and North Africa. Terrorism and Political Violence, 1045-1065. doi: 10.1080/09546553.2015.1108310
  • Qualter, T. H. (1980). Propaganda teorisi ve propagandanın gelişimi. (Çev: Ünsal Oskay), Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 35(1), 255-307.
  • Ratelle, J. F. (2016). North Caucasian foreign fighters in Syria and Iraq: Assessing the threat of returnees to the Russian Federation. Caucasus Survey, 4(3), 218- 238. doi: 10.1080/23761199.2016.1234096
  • Saiya, N. (2016). Religion, state, and terrorism: A global analysis. Terrorism and Political Violence. doi: 10.1080/09546553.2016.1211525
  • Segrest, S. P. (2016). ISIS’s will to apocalypse. Politics, Religion & Ideology, 17(4), 352- 369. doi: 10.1080/21567689.2016.1261020
  • Sheridan, L. P. (2006). Islamophobia pre– and post–September 11th, 2001. Journal of Interpersonal Violence, 21(3), 317- 336. doi: 10.1177/0886260505282885
  • Stern, J. ve Berger, J. M. (2015). ISIS the state of terror. New York: HarperCollins Publishers.
  • TDK (2018). Güncel Türkçe Sözlük. Mart 15, 2018 tarihinde Türk Dil Kurumu: http:// www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5ae 977afd9cb99.89168878 adresinden alındı.
  • Vergani, M. ve Bliuc, A. M. (2015). The evolution of the ISIS’ language: a quantitative analysis of the language of the first year of Dabiq magazine. Sicurezza, Terrorismo e Società 2, 7-20.
  • Wilson, L. (2017). Understanding the appeal of ISIS. New England Journal of Public Policy, 29(1), 1-10.
  • Winter, C. (2015). The virtual ‘Caliphate’: Understanding Islamic State’s propaganda strategy. Quilliam Foundation. Nisan 19, 2018 tarihinde https://www. stratcomcoe.org/charlie-winter-virtual-caliphate-understanding-islamic-states-propaganda-strategy adresinden alındı.
  • Zelin, A. Y. (2014). ISIS is dead, long live the Islamic State. Mart 7, 2018 tarihinde http://foreignpolicy.com/2014/06/30/isis-is-dead-long-live-the-islamic-state/ adresinden alındı.
Primary Language tr
Subjects Communication
Journal Section Articles
Authors

Author: Bünyamin AYHAN (Primary Author)
Institution: SELÇUK ÜNİVERSİTESİ, İLETİŞİM FAKÜLTESİ
Country: Turkey


Author: Muhammet Emin ÇİFÇİ
Institution: AKSARAY ÜNİVERSİTESİ, İLETİŞİM FAKÜLTESİ

Dates

Publication Date : June 28, 2018

Bibtex @review { mediad429354, journal = {Medya ve Din Araştırmaları Dergisi}, issn = {2636-8811}, eissn = {2636-8811}, address = {mediam@erciyes.edu.tr}, publisher = {Erciyes University}, year = {2018}, volume = {1}, pages = {17 - 32}, doi = {}, title = {IŞID, Propaganda ve İslamofobi}, key = {cite}, author = {AYHAN, Bünyamin and ÇİFÇİ, Muhammet Emin} }
APA AYHAN, B , ÇİFÇİ, M . (2018). IŞID, Propaganda ve İslamofobi. Medya ve Din Araştırmaları Dergisi , 1 (1) , 17-32 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/mediad/issue/37949/429354
MLA AYHAN, B , ÇİFÇİ, M . "IŞID, Propaganda ve İslamofobi". Medya ve Din Araştırmaları Dergisi 1 (2018 ): 17-32 <https://dergipark.org.tr/en/pub/mediad/issue/37949/429354>
Chicago AYHAN, B , ÇİFÇİ, M . "IŞID, Propaganda ve İslamofobi". Medya ve Din Araştırmaları Dergisi 1 (2018 ): 17-32
RIS TY - JOUR T1 - IŞID, Propaganda ve İslamofobi AU - Bünyamin AYHAN , Muhammet Emin ÇİFÇİ Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - DO - T2 - Medya ve Din Araştırmaları Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 17 EP - 32 VL - 1 IS - 1 SN - 2636-8811-2636-8811 M3 - UR - Y2 - 2018 ER -
EndNote %0 Medya ve Din Araştırmaları Dergisi IŞID, Propaganda ve İslamofobi %A Bünyamin AYHAN , Muhammet Emin ÇİFÇİ %T IŞID, Propaganda ve İslamofobi %D 2018 %J Medya ve Din Araştırmaları Dergisi %P 2636-8811-2636-8811 %V 1 %N 1 %R %U
ISNAD AYHAN, Bünyamin , ÇİFÇİ, Muhammet Emin . "IŞID, Propaganda ve İslamofobi". Medya ve Din Araştırmaları Dergisi 1 / 1 (June 2018): 17-32 .
AMA AYHAN B , ÇİFÇİ M . IŞID, Propaganda ve İslamofobi. MEDİAD. 2018; 1(1): 17-32.
Vancouver AYHAN B , ÇİFÇİ M . IŞID, Propaganda ve İslamofobi. Medya ve Din Araştırmaları Dergisi. 2018; 1(1): 32-17.