Social media is a vital tool for cases involving violence against and the murder of women, an ever increasing social problem, to become more visible in society, attract attention, develop awareness, and influence public opinion. Women’s non-governmental organizations, which play a crucial role in the struggle for the protection of women’s rights and freedom, need to be more engaged on social media and use these channels more effectively in order to gain wider visibility and influence the masses. In this regard, the official Instagram and Twitter accounts of the “We Will Stop Femicide Platform” (Kadın Cinayetlerini Durduracağız Platformu-KCDP), “Women and Democracy Association” (Kadın ve Demokrasi Derneği-KADEM), and “Mor Çatı Women’s Shelter Foundation” (Mor Çatı Kadın Sığınağı Vakfı) were analyzed using the content analysis method between 25.11.2020 and 25.12.2020. As a result of the research, it was determined that KCDP uses Instagram and Twitter most effectively and discusses women’s issues in the majority of its posts. It was also concluded that all three organizations shared posts in order to raise awareness about violence against and murders of women, while they mainly addressed the public, judiciary, and women through their Instagram and Twitter accounts. Additionally, it was revealed that KCDP and KADEM shared content on both weekdays and weekends, whereas Mor Çatı Women’s Shelter Foundation shared all of their posts on the weekend. However, it was also determined that all three organizations examined were failing to respond to comments on Instagram posts and otherwise interact with their followers.
Violence Against Women Women’s Non-Governmental Organizations Social Media Instagram Twitter
Toplumsal bir sorun olan ve gittikçe artma eğilimi gösteren kadına yönelik şiddet ve kadın cinayetlerinin toplumda görünür hale gelmesi, dikkat çekmesi, farkındalık ve kamuoyu oluşturması için sosyal medya önemli bir araç niteliği taşımaktadır. Kadınların hak ve özgürlüklerinin korunma mücadelesinde önemli bir görev üstlenen kadın sivil toplum kuruluşlarının, geniş ölçekte görünürlük sağlamaları ve kitlelerde etki bırakmaları için sosyal medyada var olmaları ve bu mecraları etkin bir şekilde kullanmaları gerekmektedir. Bu bağlamda Kadın Cinayetlerini Durduracağız Platformu (KCDP), Kadın ve Demokrasi Derneği (KADEM) ve Mor Çatı Kadın Sığınağı Vakfı’nın resmi Instagram ve Twitter sosyal medya hesapları 25.11.2020-25.12.2020 tarihleri arasında içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Araştırma sonucunda; KCDP’nin Instagram ve Twitter’ı en etkin kullandığı ve paylaşımlarının çoğunda kadın sorunlarını ele aldığı tespit edilmiştir. Her üç kuruluşun da kadına yönelik şiddet, kadın cinayetleri konusunda farkındalık yaratmak amacıyla paylaşım yaptıkları ve Instagram ve Twitter hesaplarından en fazla kamuoyuna, yargıya ve kadınlara seslendikleri görülmüştür. KCDP ve KADEM’in hem hafta içi hem de hafta sonu paylaşım yaptığı, Mor Çatı Kadın Sığınağı Vakfı’nın ise paylaşımlarının tümünü hafta sonu yaptığı saptanmıştır. İncelenen her üç kuruluşun da Instagram gönderilerine gelen yorumlara cevap verme ve takipçileriyle etkileşim kurma açısından eksik kaldıkları da belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Public Relations |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 29, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |