Research Article
BibTex RIS Cite

İletişim Kanallarında Marka İmajı: Sosyal Medyada İmaj Yönetimi

Year 2025, Volume: 8 Issue: 2, 495 - 523, 27.10.2025

Abstract

Bu araştırma, Türkiye'nin en değerli beş markasının Instagram hesapları üzerinden marka imajı yönetimi stratejilerini incelemektedir. Araştırma, markaların sosyal medya gönderilerinde kullandıkları içerik türü, tema, müzik ve ses kullanımı, işbirlikleri gibi unsurların etkileşim oranları üzerindeki etkilerini değerlendirmektedir. İçerik analizi yöntemiyle gerçekleştirilen çalışmada, Türk Hava Yolları, Arçelik, İş Bankası, Vestel ve Ford Otosan gibi markaların Instagram paylaşımları analiz edilmiştir. Araştırma bulguları, müzik içeren sosyal medya gönderilerinin daha yüksek etkileşim oranlarına sahip olduğunu, markaların kullandıkları temaların (sürdürülebilirlik, milli değerler, yenilik gibi) takipçi algısını önemli ölçüde etkilediğini ortaya koymaktadır. Ayrıca, işbirliği içeren gönderilerin etkileşimi artırdığı, influencer işbirliklerinin markaların içeriklerinin erişimini güçlendirdiği ve takipçi sayısının yüksek olmasının tek başına etkileşim oranlarını belirlemediği belirlenmiştir. Bu çalışma, markaların dijital platformlardaki sosyal medya stratejilerini daha etkili bir şekilde şekillendirmeleri için önemli bulgular sunmakta olup, içerik türlerinin ve etkileşim yöntemlerinin marka imajı yönetiminde kritik bir rol oynadığını vurgulamaktadır. Markaların sosyal medya platformlarında daha güçlü ve sürdürülebilir bir etkileşim kurabilmek için dinamik, anlamlı ve etkileşim odaklı stratejiler geliştirmeleri gerektiği sonucuna varılmıştır.

References

  • Aday, M., Aday, S. (2021). Gıda kayıp ve israfının azaltılmasında gıda bankacılığı. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (9), 291-310.
  • Akkoç, A. (2017). Tüketim toplumu ve sürdürülebilirlik. Proceedings Book of 2nd International Scientific Researches Congress on Humanities and Social Sciences (IBAD-2017).
  • Aksoy, M., & Şallı, G. (2023). Yükseköğretim öğrencilerinin gıda israfı konusundaki bilgi, görüş ve davranışları. Anadolu Strateji Dergisi, 5(2), 11-32.
  • Akyurt, N. (2024). Gıda atıklarının çevresel sorunlar üzerine etkileri. Çevresel bilinç üzerine disiplinler arası çalışmalar: Eğitim, medya ve atık yönetiminin etkileri (s. 100–120). Bidge Yayınları.
  • Aslan, H. E., & Dingin, A. E. (2025). İnternet haberlerinde etik. Sakarya İletişim, 5(1), 39-56. https://doi.org/10.70684/silet.1593708
  • Baudrillard, J. (2024). Tüketim Toplumu Söylenceleri/Yapıları (N. Tutal & F. Keskin, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Besova, A. A. & Cooley, S. C. (2009). Foreign news and public opinion: Attribute agenda-setting theory revisited. Ecquid Novi, 30 (2), 219-242.
  • Bigpara. (2025, Haziran 20). Bakan Yardımcısı Gürcan’dan gıda israfı uyarısı. Hürriyet. https://bigpara.hurriyet.com.tr/haberler/ekonomi-haberleri/bakan- yardimcisi-gurcandan-gida-israfi-uyarisi_ID1613573/
  • Çelik, A., & Küçük, A. (2020). Tüketim toplumunun çevre sorunlarına etkileri. Econharran Harran Üniversitesi İİBF Dergisi, 4(5).
  • Demirhan, M. (2025, 27 Şubat). Gıda israfı yüzde 2 azalırsa 360 bin aile 1 yıl geçinir. İstanbul Ticaret Gazetesi. https://istanbulticaretgazetesi.com/gida-israfi-yuzde-2-azalirsa-360-bin-aile-1-yil-gecinir.
  • Demirzen, İ. (2010). Tüketim Toplumunun Oluşumu ve Din ile Etkileşimi. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 10(3), s. 97-109.
  • Dilekoğlu, S., & Ateş, E. (2022). Gıda israfının belirleyicileri: Sosyoekonomik değişkenler açısından bir değerlendirme. Tarım Ekonomisi Dergisi, 28(1), 41- 53. https://doi.org/10.24181/tarekoder.1034982
  • Dingin, A. E., & Aslan, H. E. (2025). Çerçeveleme kuramı bağlamında devlet destekli Türk ve İngiliz medyasında İsrail-Filistin savaş haberleri incelemesi: Anadolu Ajansı ve BBC örneği. Uluslararası Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli Dergisi, 8(1), 235-256. https://doi.org/10.33464/mediaj.1657716
  • Efeler Haber. (2025, 8 Ağustos). Cumhurbaşkanlığı Kurulu gıda israfına savaş açtı. https://www.efelerhaber.com/cumhurbaskanligi-kurulu-gida-israfina-savas-acti
  • Erdoğan, İ. (2014). Haber çerçeveleme: Kuram ve Tipoloji. Marmara İletişim Dergisi, 13(13), 35-52.
  • Fiveable. (2025). Cultivation theory, agenda setting, & framing. Fiveable Library. https://library.fiveable.me/mass-media-society/unit-9/cultivation-theory-agenda-setting-framing/study-guide/g8O3ei5y6rLjtF3P.
  • Guo, L.,and Vargo, C., (2015). “The power of message networks: a big-data analysis of the network agenda setting model and issue ownership”, Mass Communication and Society, 18,5, 557-576.
  • Hanson, C. ve Mitchell, P. (2017). The Business Case for Reducing Food Loss and Waste. CHamPionS, 12, 7-8. İhlas Haber Ajansı. (2025, 16 Mayıs). Çocuklara, “Gıda Güvenilirliği ve Gıda İsrafı” konulu eğitim. Yarın11. https://www.yarin11.com/cocuklara-gida-guvenilirligi- ve-gida-israfi-konulu-egitim.
  • Kaygısız, M., & Dingin, A. E. (2025). Çocukların dijital medyada haberleştirilme biçimi: İnternet gazeteciliği üzerine bir analiz. Yeni Yüzyıl’da İletişim Çalışmaları, 3(12), 47-59.
  • Kızılaslan, N., & Kızılaslan, H. (2008). Tüketicilerin satın aldıkları gıda maddeleri ile ilgili bilgi düzeyleri ve tutumları (Tokat ili örneği). U. Ü. Ziraat Fakültesi Dergisi, 22(2), s. 67-74.
  • Kocatepe Gazetesi. (2025, Haziran 3). Afyonkarahisar BİLSEM'li öğrencilerden gıda israfını önleyecek proje. https://www.kocatepegazetesi.com/afyonkarahisar-bilsem-li-ogrencilerden-gida-israfini-onleyecek-proje/388599/
  • Kurt, Y., Nazik, M.H., & Işın, A. (2020). Otel işletmelerinde gıda israfına yönelik davranışların işletme karlılığına etkisi: Eskişehir örneği. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(4), 4365-4379.
  • Lanjekar, P. R., Panwar, N. L., Patel, M. R., & Divyangkumar, N. (2024). Exploring sustainable energy: An overview of biochemical and thermochemical conversion of dairy and food waste. Environmental Pollution and Management. https://doi.org/10.1016/j.epm.2024.09.003.
  • Leta, T. B., Adeyemi, J. O., & Fawole, O. A. (2024). Utilizing fruit waste-mediated nanoparticles for sustainable food packaging materials to combat food loss and waste. Food Bioscience, 104151. https://doi.org/10.1016/j.fbio.2024.104151.
  • McCombs, M. & Valenzuela, S. (2007). The agenda-setting theory. Cuadernos de Información, (20), 44-50.
  • Özata Şahin, E., 2025, Gıda israfı ve sürdürülebilirlik üzerine sistematik bir literatür incelemesi, Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 60(1), 941-958.
  • Senemoğlu, O. (2017). Tüketim, tüketim toplumu ve tüketim kültürü: Karşılaştırmalı bir analiz. İnsan&İnsan, 4(12), s. 66-86.Tarım ve orman bakanlığı. (t.y.). Gıda israfı nedir? https://www.tarimorman.gov.tr/Sayfalar/Detay.aspx?SayfaId=77.
  • Tekiner, İ. H., Mercan, N. N., Kahraman, A., Özel, M. (2021). Dünya ve Türkiye’de gıda israfı ve kaybına genel bir bakış. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(2), 123-128. https://doi.org/10.47769/izufbed.884219.
  • Tokgöz, E., & İmik Tanyıldızı, N. (2023). Gündem belirleme ve çerçeveleme teorileri bağlamında Tass ve Ukrinform haber ajanslarının Rusya-Ukrayna savaş sunumlarının incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(1), 61-92. https://doi.org/10.16953/deusosbil.1238337.
  • Turner, G.M. (2008). “A comparison of the limits to growth with 30 years of reality”. Global Environmental Change, 18, 397-411.
  • Quested, T.E., Parry, A.D., Easteal, S. ve Swannell, R. (2011). Food and drink waste from households in the UK. Nutrition Bulletin, 36(4), 460–46.
  • Visschers, V. H., Wickli, N., & Siegrist, M. (2016). Sorting out food waste behaviour: A survey on the motivators and barriers of self-reported amounts of food waste in households. Journal of Environmental Psychology, 45, 66-78.
  • West, R. & Turner, L. H. (2011). Framing theory. Mass Communication Theory. https://masscommtheory.com/theory-overviews/framing-theory/
  • Yavuz, V. A. (2014). Sürdürülebilirlik Kavramı ve İşletmeler Açısından Sürdürülebilir Üretim Stratejileri/Concept Of Sustainability And Sustainable Production Strategies For Business Practices. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(14), 63-86.
  • Yaylagül, L (2014). Kitle iletişim kuramları: Egemen ve eleştirel yaklaşımlar. Ankara: Dipnot Yayınları.

Brand Image in Communication Channels: Image Management in Social Media

Year 2025, Volume: 8 Issue: 2, 495 - 523, 27.10.2025

Abstract

This research examines the brand image management strategies of Turkey's five most valuable brands through their Instagram accounts. The research evaluates the effects of elements such as the type of content, theme, music and sound usage, and collaborations used in the brands' social media posts on engagement rates. Using content analysis methods, the study analyzed Instagram posts by brands such as Turkish Airlines, Arçelik, İş Bankası, Vestel, and Ford Otosan. The research findings reveal that social media posts containing music have higher engagement rates and that the themes used by brands (such as sustainability, national values, and innovation) significantly influence follower perception. Furthermore, it was determined that collaborative posts increase engagement, influencer collaborations strengthen the reach of brands' content, and a high number of followers alone does not determine engagement rates. This study provides important findings for brands to shape their social media strategies on digital platforms more effectively, emphasizing that content types and engagement methods play a critical role in brand image management. It has been concluded that brands need to develop dynamic, meaningful, and interaction-focused strategies to establish stronger and more sustainable engagement on social media platforms.

References

  • Aday, M., Aday, S. (2021). Gıda kayıp ve israfının azaltılmasında gıda bankacılığı. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (9), 291-310.
  • Akkoç, A. (2017). Tüketim toplumu ve sürdürülebilirlik. Proceedings Book of 2nd International Scientific Researches Congress on Humanities and Social Sciences (IBAD-2017).
  • Aksoy, M., & Şallı, G. (2023). Yükseköğretim öğrencilerinin gıda israfı konusundaki bilgi, görüş ve davranışları. Anadolu Strateji Dergisi, 5(2), 11-32.
  • Akyurt, N. (2024). Gıda atıklarının çevresel sorunlar üzerine etkileri. Çevresel bilinç üzerine disiplinler arası çalışmalar: Eğitim, medya ve atık yönetiminin etkileri (s. 100–120). Bidge Yayınları.
  • Aslan, H. E., & Dingin, A. E. (2025). İnternet haberlerinde etik. Sakarya İletişim, 5(1), 39-56. https://doi.org/10.70684/silet.1593708
  • Baudrillard, J. (2024). Tüketim Toplumu Söylenceleri/Yapıları (N. Tutal & F. Keskin, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Besova, A. A. & Cooley, S. C. (2009). Foreign news and public opinion: Attribute agenda-setting theory revisited. Ecquid Novi, 30 (2), 219-242.
  • Bigpara. (2025, Haziran 20). Bakan Yardımcısı Gürcan’dan gıda israfı uyarısı. Hürriyet. https://bigpara.hurriyet.com.tr/haberler/ekonomi-haberleri/bakan- yardimcisi-gurcandan-gida-israfi-uyarisi_ID1613573/
  • Çelik, A., & Küçük, A. (2020). Tüketim toplumunun çevre sorunlarına etkileri. Econharran Harran Üniversitesi İİBF Dergisi, 4(5).
  • Demirhan, M. (2025, 27 Şubat). Gıda israfı yüzde 2 azalırsa 360 bin aile 1 yıl geçinir. İstanbul Ticaret Gazetesi. https://istanbulticaretgazetesi.com/gida-israfi-yuzde-2-azalirsa-360-bin-aile-1-yil-gecinir.
  • Demirzen, İ. (2010). Tüketim Toplumunun Oluşumu ve Din ile Etkileşimi. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 10(3), s. 97-109.
  • Dilekoğlu, S., & Ateş, E. (2022). Gıda israfının belirleyicileri: Sosyoekonomik değişkenler açısından bir değerlendirme. Tarım Ekonomisi Dergisi, 28(1), 41- 53. https://doi.org/10.24181/tarekoder.1034982
  • Dingin, A. E., & Aslan, H. E. (2025). Çerçeveleme kuramı bağlamında devlet destekli Türk ve İngiliz medyasında İsrail-Filistin savaş haberleri incelemesi: Anadolu Ajansı ve BBC örneği. Uluslararası Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli Dergisi, 8(1), 235-256. https://doi.org/10.33464/mediaj.1657716
  • Efeler Haber. (2025, 8 Ağustos). Cumhurbaşkanlığı Kurulu gıda israfına savaş açtı. https://www.efelerhaber.com/cumhurbaskanligi-kurulu-gida-israfina-savas-acti
  • Erdoğan, İ. (2014). Haber çerçeveleme: Kuram ve Tipoloji. Marmara İletişim Dergisi, 13(13), 35-52.
  • Fiveable. (2025). Cultivation theory, agenda setting, & framing. Fiveable Library. https://library.fiveable.me/mass-media-society/unit-9/cultivation-theory-agenda-setting-framing/study-guide/g8O3ei5y6rLjtF3P.
  • Guo, L.,and Vargo, C., (2015). “The power of message networks: a big-data analysis of the network agenda setting model and issue ownership”, Mass Communication and Society, 18,5, 557-576.
  • Hanson, C. ve Mitchell, P. (2017). The Business Case for Reducing Food Loss and Waste. CHamPionS, 12, 7-8. İhlas Haber Ajansı. (2025, 16 Mayıs). Çocuklara, “Gıda Güvenilirliği ve Gıda İsrafı” konulu eğitim. Yarın11. https://www.yarin11.com/cocuklara-gida-guvenilirligi- ve-gida-israfi-konulu-egitim.
  • Kaygısız, M., & Dingin, A. E. (2025). Çocukların dijital medyada haberleştirilme biçimi: İnternet gazeteciliği üzerine bir analiz. Yeni Yüzyıl’da İletişim Çalışmaları, 3(12), 47-59.
  • Kızılaslan, N., & Kızılaslan, H. (2008). Tüketicilerin satın aldıkları gıda maddeleri ile ilgili bilgi düzeyleri ve tutumları (Tokat ili örneği). U. Ü. Ziraat Fakültesi Dergisi, 22(2), s. 67-74.
  • Kocatepe Gazetesi. (2025, Haziran 3). Afyonkarahisar BİLSEM'li öğrencilerden gıda israfını önleyecek proje. https://www.kocatepegazetesi.com/afyonkarahisar-bilsem-li-ogrencilerden-gida-israfini-onleyecek-proje/388599/
  • Kurt, Y., Nazik, M.H., & Işın, A. (2020). Otel işletmelerinde gıda israfına yönelik davranışların işletme karlılığına etkisi: Eskişehir örneği. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(4), 4365-4379.
  • Lanjekar, P. R., Panwar, N. L., Patel, M. R., & Divyangkumar, N. (2024). Exploring sustainable energy: An overview of biochemical and thermochemical conversion of dairy and food waste. Environmental Pollution and Management. https://doi.org/10.1016/j.epm.2024.09.003.
  • Leta, T. B., Adeyemi, J. O., & Fawole, O. A. (2024). Utilizing fruit waste-mediated nanoparticles for sustainable food packaging materials to combat food loss and waste. Food Bioscience, 104151. https://doi.org/10.1016/j.fbio.2024.104151.
  • McCombs, M. & Valenzuela, S. (2007). The agenda-setting theory. Cuadernos de Información, (20), 44-50.
  • Özata Şahin, E., 2025, Gıda israfı ve sürdürülebilirlik üzerine sistematik bir literatür incelemesi, Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 60(1), 941-958.
  • Senemoğlu, O. (2017). Tüketim, tüketim toplumu ve tüketim kültürü: Karşılaştırmalı bir analiz. İnsan&İnsan, 4(12), s. 66-86.Tarım ve orman bakanlığı. (t.y.). Gıda israfı nedir? https://www.tarimorman.gov.tr/Sayfalar/Detay.aspx?SayfaId=77.
  • Tekiner, İ. H., Mercan, N. N., Kahraman, A., Özel, M. (2021). Dünya ve Türkiye’de gıda israfı ve kaybına genel bir bakış. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(2), 123-128. https://doi.org/10.47769/izufbed.884219.
  • Tokgöz, E., & İmik Tanyıldızı, N. (2023). Gündem belirleme ve çerçeveleme teorileri bağlamında Tass ve Ukrinform haber ajanslarının Rusya-Ukrayna savaş sunumlarının incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(1), 61-92. https://doi.org/10.16953/deusosbil.1238337.
  • Turner, G.M. (2008). “A comparison of the limits to growth with 30 years of reality”. Global Environmental Change, 18, 397-411.
  • Quested, T.E., Parry, A.D., Easteal, S. ve Swannell, R. (2011). Food and drink waste from households in the UK. Nutrition Bulletin, 36(4), 460–46.
  • Visschers, V. H., Wickli, N., & Siegrist, M. (2016). Sorting out food waste behaviour: A survey on the motivators and barriers of self-reported amounts of food waste in households. Journal of Environmental Psychology, 45, 66-78.
  • West, R. & Turner, L. H. (2011). Framing theory. Mass Communication Theory. https://masscommtheory.com/theory-overviews/framing-theory/
  • Yavuz, V. A. (2014). Sürdürülebilirlik Kavramı ve İşletmeler Açısından Sürdürülebilir Üretim Stratejileri/Concept Of Sustainability And Sustainable Production Strategies For Business Practices. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(14), 63-86.
  • Yaylagül, L (2014). Kitle iletişim kuramları: Egemen ve eleştirel yaklaşımlar. Ankara: Dipnot Yayınları.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies (Other), Public Relations
Journal Section Research Article
Authors

Feryat Alkan 0000-0001-9962-4195

Publication Date October 27, 2025
Submission Date September 30, 2025
Acceptance Date October 22, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Alkan, F. (2025). İletişim Kanallarında Marka İmajı: Sosyal Medyada İmaj Yönetimi. Uluslararası Medya Ve İletişim Araştırmaları Hakemli Dergisi, 8(2), 495-523. https://doi.org/10.33464/mediaj.1794064