Review
BibTex RIS Cite

Psiko-Politika Çağının Aktivizmi

Year 2024, Volume: 4 Issue: 2, 195 - 208
https://doi.org/10.60077/medkul.1574884

Abstract

Yeni iletişim teknolojileri, geleneksel medyanın sınırlarını aşarak kullanıcılara, içerik ve bilgi üzerinde daha fazla kontrol ve üretkenlik imkânı tanır. Ayrıca, bireylerin internet ortamında bireysel kimliklerinden sıyrılarak kolektif bir kimlik oluşturmasına olanak sağlar. Bu durum, toplumsal sorunları dile getirme, kamusal alanda yer alma ve aktivizm yapma fırsatları sunar. Günümüzde, dünyanın herhangi bir yerindeki toplumsal hareket sosyal medya mecraları sayesinde tüm dünyaya ulaşabilmekte ve kitleleri, uluslararası kamuoyunu olumlu ya da olumsuz yönde etkileme gücüne sahip olabilmektedir. Öte yandan bu durum, gerçekliğin sosyal, kültürel, ekonomik ve politik anlamda her açıdan iletişim teknolojileri tarafından kurgulandığı bir durumu ortaya koymaktadır. Byung Chul Han’ın “psiko-politika” olarak adlandırdığı yeni bir durumda, psiko-politika, siyaseti istediği gibi “yönlendirmek” isteyen kesimlerin elinde çok önemli bir araç durumuna gelmiştir. Dolayısıyla gerçekleştirilen çalışma, öncelikle yaşadığımız çağ ile ortaya çıkan iletişim teknolojilerinin beraberinde getirdiği aktivizm kavramı üzerine yoğunlaşmıştır. Bu kapsamda Chul Han'ın günümüz politika tarzı olarak bahsetmiş olduğu psiko-politika kavramı tartışılmıştır. Psiko-politika çağında bahsi geçen teknolojilerin ortaya koyduğu aktivizm kavramı hem eleştirel hem de kuramsal bir perspektif ile ortaya konularak kavramın olumlu yanlarıyla birlikte olumsuzlukları da ele alınmıştır. Manipülasyon, popülizm ve toplumsal propaganda gibi durumların beraberinde getirdiği toplumsal kutuplaşma gibi olumsuzluklar değerlendirilmiştir. Bu doğrultuda yalnızca teknoloji gücüyle oluşturulacak olan kamuoyu aktivizminde yanıltıcı sonuçlar doğurabileceği sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Aydoğan, F., & Akyüz, A. (2010). Önsöz. F. Aydoğan & A. Akyüz (Ed.), İkinci medya çağında internet (ss. 1-3), Alfa Yayınları.
  • Aydoğan, F. (2023). Popüler kültür medya ve dijitalleşme. TRT Yayınları
  • Aydogan, F. (2021). Dijital teknolojilerin vatandaşı ve politikası. Middle Black Sea Journal of Communication Studies, 6(2), 58-63.
  • Bauman, Z. (2018). Akışkan modernite, (S. Okan Çavuş, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Castells, M. (1996). Ağ toplumu: Bilgi çağında güç. (E. Kılıç, Çev.). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Chomsky, N. (1993). Medya gerçeği, (A. Yılmaz, Çev.). Tüm Zamanlar Yayıncılık.
  • Debord, G. (2021). Gösteri toplumu, (A. Ekmekçi & O. Taşkent, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Deleuze, G., & Guattari, F. (2014). Anti ödipus: Kapitalizm ve şizofreni 1, (F. Ege, H. Erdoğan, & M. Yiğitalp, Çev.). Bilim ve Sosyalizm Yayınları.
  • Foucault, M. (1999). Disiplin ve ceza: Gözetim ve ceza, (K. Kalkan, Çev.). Metis Yayınları.
  • Gerbaudo, P. (2014). Sosyal medya ve günümüz aktivizmi: Tweetler ve sokaklar, (A. Türel, Çev.). Kalkedon Yayınları.
  • Gerbaudo, P. (2021). Siber özerklikten siber popülizme: Dijital aktivizmin ideolojik tarihçesi. F. Aydoğan (Ed.), Yeni medya kuramları II. (ss. 83-101). Der Yayınları.
  • Han, B. C. (2020). Psikopolitika: Neoliberalizm ve yeni iktidar teknikleri, (H. Barışcan, Çev.). Metis Yayınları.
  • McCosker, A., Vivienne, S., & Johns, A. (2016). Negotiating digital citizenship. Rowman & Littlefield.
  • McLuhan, M. (1962). Gutenberg galaksisi: Tipografik insanın oluşumu, (Ç. A. Yıldız, Çev.). University of Toronto Press.
  • Mousavi, S. (2023). Dijital vatandaşlık. F. Aydoğan (Ed.), Medyada güncel kavramlar. (ss. 143-156). Nobel Yayınları.
  • Orwell, G. (2000). 1984. (C. Üster, Çev.). Dokuz Yayınları
  • Poster, M. (1995). The second media age, Cambridge, Polity Press.
  • Tani, E. (2018). Yeni toplumsal hareketler ve dijital aktivizm: Çevreci sivil toplum kuruluşlarına yönelik bir araştırma. [Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi].
  • Turhan, D. G. (2017). Dijital aktivizm. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (26), 26-44. Žižek, S. (1989). The sublime object of ideology. Verso.

Activism in the Age of Psycho-Politics

Year 2024, Volume: 4 Issue: 2, 195 - 208
https://doi.org/10.60077/medkul.1574884

Abstract

New communication technologies transcend the boundaries of traditional media, giving users more control and productivity over content and information. In addition, it allows individuals to create a collective identity on the internet, leaving their individual identities behind. This provides opportunities to voice social problems, take part in the public sphere and engage in activism. Today, social movements in any part of the world can reach the whole world through social media channels and have the power to influence the masses and international public opinion positively or negatively. On the other hand, this situation reveals a situation in which reality is constructed by communication technologies in every social, cultural, economic and political sense. In a new situation, which Byung Chul Han calls “psycho-politics”, psycho-politics has become a very important tool in the hands of those who want to “steer” politics as they wish. Therefore, the study will first focus on the concept of activism brought about by the communication technologies that have emerged with the age we live in. In this context, the concept of psycho-politics, which Chul Han mentions as today's style of politics, will be discussed. The concept of activism brought about by the mentioned technologies in the age of psycho-politics will be put forward with both a critical and theoretical perspective, and the positive aspects of the concept will be discussed along with its drawbacks. Negative effects such as social polarization brought about by situations such as manipulation, populism and social propaganda will be evaluated. In this direction, it will be concluded that public opinion activism, which will be created only with the power of technology, may have misleading results.

References

  • Aydoğan, F., & Akyüz, A. (2010). Önsöz. F. Aydoğan & A. Akyüz (Ed.), İkinci medya çağında internet (ss. 1-3), Alfa Yayınları.
  • Aydoğan, F. (2023). Popüler kültür medya ve dijitalleşme. TRT Yayınları
  • Aydogan, F. (2021). Dijital teknolojilerin vatandaşı ve politikası. Middle Black Sea Journal of Communication Studies, 6(2), 58-63.
  • Bauman, Z. (2018). Akışkan modernite, (S. Okan Çavuş, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Castells, M. (1996). Ağ toplumu: Bilgi çağında güç. (E. Kılıç, Çev.). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Chomsky, N. (1993). Medya gerçeği, (A. Yılmaz, Çev.). Tüm Zamanlar Yayıncılık.
  • Debord, G. (2021). Gösteri toplumu, (A. Ekmekçi & O. Taşkent, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Deleuze, G., & Guattari, F. (2014). Anti ödipus: Kapitalizm ve şizofreni 1, (F. Ege, H. Erdoğan, & M. Yiğitalp, Çev.). Bilim ve Sosyalizm Yayınları.
  • Foucault, M. (1999). Disiplin ve ceza: Gözetim ve ceza, (K. Kalkan, Çev.). Metis Yayınları.
  • Gerbaudo, P. (2014). Sosyal medya ve günümüz aktivizmi: Tweetler ve sokaklar, (A. Türel, Çev.). Kalkedon Yayınları.
  • Gerbaudo, P. (2021). Siber özerklikten siber popülizme: Dijital aktivizmin ideolojik tarihçesi. F. Aydoğan (Ed.), Yeni medya kuramları II. (ss. 83-101). Der Yayınları.
  • Han, B. C. (2020). Psikopolitika: Neoliberalizm ve yeni iktidar teknikleri, (H. Barışcan, Çev.). Metis Yayınları.
  • McCosker, A., Vivienne, S., & Johns, A. (2016). Negotiating digital citizenship. Rowman & Littlefield.
  • McLuhan, M. (1962). Gutenberg galaksisi: Tipografik insanın oluşumu, (Ç. A. Yıldız, Çev.). University of Toronto Press.
  • Mousavi, S. (2023). Dijital vatandaşlık. F. Aydoğan (Ed.), Medyada güncel kavramlar. (ss. 143-156). Nobel Yayınları.
  • Orwell, G. (2000). 1984. (C. Üster, Çev.). Dokuz Yayınları
  • Poster, M. (1995). The second media age, Cambridge, Polity Press.
  • Tani, E. (2018). Yeni toplumsal hareketler ve dijital aktivizm: Çevreci sivil toplum kuruluşlarına yönelik bir araştırma. [Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi].
  • Turhan, D. G. (2017). Dijital aktivizm. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (26), 26-44. Žižek, S. (1989). The sublime object of ideology. Verso.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Mass Media, New Communication Technologies
Journal Section Reviews
Authors

Filiz Aydoğan Boschele 0000-0002-7628-6151

Eylül Buse Bülbül 0009-0005-1620-8505

Early Pub Date December 21, 2024
Publication Date
Submission Date October 28, 2024
Acceptance Date December 13, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Aydoğan Boschele, F., & Bülbül, E. B. (2024). Psiko-Politika Çağının Aktivizmi. Medya Ve Kültür, 4(2), 195-208. https://doi.org/10.60077/medkul.1574884