Research Article
BibTex RIS Cite

Dikkat-Eksikliği/Hiperaktivite Bozukluğu’nda Wechsler Çocuklar İçin Zekâ Ölçeği-IV’nin Klinik Kullanımı

Year 2020, Volume: 2 Issue: 1, 1 - 4, 31.03.2020
https://doi.org/10.37990/medr.689675

Abstract

Amaç: Dikkat-Eksikliği/Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB) zekâ ile ilişkili bir nörogelişimsel bozukluktur. Sosyal işlevsellik, akran ilişkileri ve akademik beceriler DEHB’den olumsuz etkilenmektedir. Bu çalışmada, DEHB tanısı konan çocukların Wechsler Çocuklar İçin Zekâ Ölçeği-IV (WÇZÖ-IV) ile elde edilmiş zekâ katsayıları yaş ve cinsiyetlerine göre değerlendirildi.
Gereç ve Yöntem: Bu kesitsel çalışmada, DEHB tanısı, Ruhsal Bozuklukların Tanısal ve Sayımsal Elkitabı, Beşinci Versiyon (DSM-5)’e göre konuldu. Sözel Kavrama Birleşik Puanı (SKBP), Algısal Akıl Yürütme Birleşik Puanı (AAYBP), Çalışma Belleği Birleşik Puanı (ÇBBP), İşlem Hızı Birleşik Puanı (İHBP) ve Tüm Test Zekâ Puanı (TTZP) olmak üzere beş ayrı birleşik puan elde edilbilen WÇZÖ-IV, tüm hastalara aynı kişi tarafından uygulandı.
Bulgular: DEHB tanılı 18 erkek (%58.1), 13 kız (%41.9) hasta çalışmaya dâhil edildi (p=0.369). Ortalama yaş 109.00±22.74 aydı. WÇZÖ-IV’ün alt ölçekleri açısından kızlar ve erkekler arasında anlamlı farklılık görülmedi (SKBP p=0.524, AAYBP p=0.465, ÇBBP p=0.806, İHBP p=0.717 ve TTZP p=0.977).
Tartışma: Bu çalışma, ilimizdeki DEHB tanılı hastalara ait ilk WÇZÖ-IV verilerini göstermektedir. Sonuçlar, kızlar ve erkekler arasında WÇZÖ-IV alt ölçek puanları açısından farklılık olmadığını göstermektedir. Bu çalışma, ilimizde bu alanda yapılacak diğer çalışmalara veri sağlayabilecektir.

References

  • 1. Kaya-Bozkurt E, Çelik M, Kalenderoğlu A, Kuştepe A, Örüm MH, Uguz Ş. Autistic symptoms in children with attention deficit hyperactivity disorder. The Journal of Neurobehavioral Sciences 2019;6(1):6-11.
  • 2. Ozen ME, Orum MH, Kalenderoglu A, Atmaca M. Attention-deficit/hyperactivity disorder in patients attending remedial treatment due to substance use disorder in Adiyaman University Training and Research Hospital. Psychiatry and Behavioral Sciences 2018;8(2):57-62.
  • 3. Mayes SD, Calhoun SL. WISC-IV and WISC-III profiles in children with ADHD. J Atten Disord 2006;9:486-93.
  • 4. Orum MH, Bildik T, Kara MZ, Yilmaz H, Tahillioglu HA, Kalenderoglu A. High functioning autism or asperger’s disorder follow-up period: detailed retrospective evaluation and novel status determination of a case and prospective guidance. Psychiatry and Behavioral Sciences 2018;8(2):79-85.
  • 5. Thaler NS, Bello DT, Etcoff LM. WISC-IV profiles are associated with differences in symptomatology and outcome in children with ADHD. J Atten Disord 2013;17(4):291-301.
  • 6. Gomez R, Vance A, Watson SD. Structure of the Wechsler Intelligence Scale for Children – Fourth Edition in a group of children with ADHD. Front Psychol 2016;7:737. 7. Krieger V, Amador-Campos JA. Assessment of executive function in ADHD adolescents: contribution of performance tests and rating scales. Child Neuropsychol 2018;24(8):1063-87.
  • 8. Wechsler D. Wechsler Intelligence Scale for Children - Fourth Edition. Psychological Corporation, San Antonio, TX, 2003.
  • 9. Çelik C. Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğunun değerlendirilmesinde Wechsler çocuklar için zeka ölçeklerinin kullanımı. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi 2014;21(1):65-78.
  • 10. American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Washington, DC: Author.
  • 11. Uluç S, Öktem F, Erden G, Gençöz T, Sezgin N. Wechsler Çocuklar İçin Zeka Ölçeği-IV: Klinik bağlamda zekanın değerlendirilmesinde Türkiye için yeni bir dönem. Türk Psikoloji Yazıları 2011;14(28):49-57.
  • 12. Hasson R, Fine JG. Gender differences among children with ADHD on continuous performance tests: a meta-analytic review. J Atten Disord 2012;16(3):190-8.
  • 13. Örüm MH, Kara MZ, Kuştepe A, Kalenderoğlu A. Bilişsel hatalar ve dikkat-eksikliği hiperaktivite bozukluğu belirtilerinin madde kullanım özellikleri ile ilişkisi. Bağımlılık Dergisi–Journal of Dependence 2019;20(2):47-60.
  • 14. de Greeff JW, Bosker RJ, Oosterlaan J, Visscher C, Hartman E. Effects of physical activity on executive functions, attention and academic performance in preadolescent children: a meta-analysis. J Sci Med Sport 2018;21(5):501-7.
  • 15. Berninger V, Abbott R, Cook CR, Nagy W. Relationships of attention and executive functions to oral language, reading, and writing skills and systems in middle childhood and early adolescence. J Learn Disabil 2017;50(4):434-9.
  • 16. Barkley RA. Behavioral inhibition, sustained attention, and executive functions: constructing a unifying theory of ADHD. Psychol Bull 1997;121:65-94.
  • 17. Brown TE. Attention deficit disorder: The unfocused mind in children and adults. New Haven, Yale University Press, 2005.

Clinical Use of Wechsler Intelligence Scale for Children-IV in Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder

Year 2020, Volume: 2 Issue: 1, 1 - 4, 31.03.2020
https://doi.org/10.37990/medr.689675

Abstract

Objective: Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) is a neurodevelopmental disorder associated with intelligence. Social functioning, peer relationships and academic skills are negatively affected by ADHD. In this study, we evaluated the intelligence coefficients (IQ) of children diagnosed with ADHD using the Wechsler Intelligence Scale for Children-IV (WISC-IV) according to age and gender.
Materials and Methods: In this cross-sectional study, ADHD was diagnosed according to the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Version (DSM-5). Five different composite scores were obtained: Verbal Comprehension Index (VCI), Perceptual Reasoning Index (PRI), Working Memory Index (WMI), Processing Speed Index (PSI), and Full Scale IQ (FSIQ). WISC-IV was applied to all patients by the same person.
Results: Eighteen males (58.1%) and 13 females (41.9%) patients with ADHD were included in the study (p=0.369). The mean age was 109.00±22.74 months. There was no significant difference between the females and males in terms of the subscales of WISC-IV (VCI p=0.524, PRI p=0.465, WMI p=0.806, PSI p=0.717 and FSIQ p=0.977).
Discussion: This study reveals the first WISC-IV data of ADHD patients in our province. The results showed that there was no difference between the females and males in terms of WISC-IV subscale scores. This study will be able to provide data to other studies in this area in our province.

References

  • 1. Kaya-Bozkurt E, Çelik M, Kalenderoğlu A, Kuştepe A, Örüm MH, Uguz Ş. Autistic symptoms in children with attention deficit hyperactivity disorder. The Journal of Neurobehavioral Sciences 2019;6(1):6-11.
  • 2. Ozen ME, Orum MH, Kalenderoglu A, Atmaca M. Attention-deficit/hyperactivity disorder in patients attending remedial treatment due to substance use disorder in Adiyaman University Training and Research Hospital. Psychiatry and Behavioral Sciences 2018;8(2):57-62.
  • 3. Mayes SD, Calhoun SL. WISC-IV and WISC-III profiles in children with ADHD. J Atten Disord 2006;9:486-93.
  • 4. Orum MH, Bildik T, Kara MZ, Yilmaz H, Tahillioglu HA, Kalenderoglu A. High functioning autism or asperger’s disorder follow-up period: detailed retrospective evaluation and novel status determination of a case and prospective guidance. Psychiatry and Behavioral Sciences 2018;8(2):79-85.
  • 5. Thaler NS, Bello DT, Etcoff LM. WISC-IV profiles are associated with differences in symptomatology and outcome in children with ADHD. J Atten Disord 2013;17(4):291-301.
  • 6. Gomez R, Vance A, Watson SD. Structure of the Wechsler Intelligence Scale for Children – Fourth Edition in a group of children with ADHD. Front Psychol 2016;7:737. 7. Krieger V, Amador-Campos JA. Assessment of executive function in ADHD adolescents: contribution of performance tests and rating scales. Child Neuropsychol 2018;24(8):1063-87.
  • 8. Wechsler D. Wechsler Intelligence Scale for Children - Fourth Edition. Psychological Corporation, San Antonio, TX, 2003.
  • 9. Çelik C. Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğunun değerlendirilmesinde Wechsler çocuklar için zeka ölçeklerinin kullanımı. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi 2014;21(1):65-78.
  • 10. American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Washington, DC: Author.
  • 11. Uluç S, Öktem F, Erden G, Gençöz T, Sezgin N. Wechsler Çocuklar İçin Zeka Ölçeği-IV: Klinik bağlamda zekanın değerlendirilmesinde Türkiye için yeni bir dönem. Türk Psikoloji Yazıları 2011;14(28):49-57.
  • 12. Hasson R, Fine JG. Gender differences among children with ADHD on continuous performance tests: a meta-analytic review. J Atten Disord 2012;16(3):190-8.
  • 13. Örüm MH, Kara MZ, Kuştepe A, Kalenderoğlu A. Bilişsel hatalar ve dikkat-eksikliği hiperaktivite bozukluğu belirtilerinin madde kullanım özellikleri ile ilişkisi. Bağımlılık Dergisi–Journal of Dependence 2019;20(2):47-60.
  • 14. de Greeff JW, Bosker RJ, Oosterlaan J, Visscher C, Hartman E. Effects of physical activity on executive functions, attention and academic performance in preadolescent children: a meta-analysis. J Sci Med Sport 2018;21(5):501-7.
  • 15. Berninger V, Abbott R, Cook CR, Nagy W. Relationships of attention and executive functions to oral language, reading, and writing skills and systems in middle childhood and early adolescence. J Learn Disabil 2017;50(4):434-9.
  • 16. Barkley RA. Behavioral inhibition, sustained attention, and executive functions: constructing a unifying theory of ADHD. Psychol Bull 1997;121:65-94.
  • 17. Brown TE. Attention deficit disorder: The unfocused mind in children and adults. New Haven, Yale University Press, 2005.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects ​Internal Diseases
Journal Section Original Articles
Authors

Pelin Sultan Karakuş 0000-0003-4767-5323

Mehmet Hamdi Örüm 0000-0002-4154-0738

Ali Kuştepe 0000-0001-9734-5360

Mahmut Zabit Kara 0000-0002-7727-3838

Aysun Kalenderoğlu 0000-0002-8216-8610

Publication Date March 31, 2020
Acceptance Date March 12, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 2 Issue: 1

Cite

AMA Karakuş PS, Örüm MH, Kuştepe A, Kara MZ, Kalenderoğlu A. Dikkat-Eksikliği/Hiperaktivite Bozukluğu’nda Wechsler Çocuklar İçin Zekâ Ölçeği-IV’nin Klinik Kullanımı. Med Records. March 2020;2(1):1-4. doi:10.37990/medr.689675

17741

Chief Editors

Assoc. Prof. Zülal Öner
Address: İzmir Bakırçay University, Department of Anatomy, İzmir, Türkiye

Assoc. Prof. Deniz Şenol
Address: Düzce University, Department of Anatomy, Düzce, Türkiye

E-mail: medrecsjournal@gmail.com

Publisher:
Medical Records Association (Tıbbi Kayıtlar Derneği)
Address: Düzce / Türkiye

Publication Support:

Effect Publishing & Agency
Phone: + 90 (553) 610 67 80
E-mail: info@effectpublishing.com