Aim: This study; It was conducted to evaluate the effect of education on the the success of the antecubital region veins on the arm model of the students.
Material and Method: This quasi-experimental study was conducted with 60 students studying in the 1st year of nursing for the first time, taking the fundamentals of Nursing between 19 March-30 March 2018. The data were collected with a data collection form created in line with the literature. The questions to evaluate the knowledge and skills in the form were applied as pre-test and post-test. The questions to evaluate the students’ knowledge and skills were calculated over 40 points, and correctly determining the locations of the antecubital region veins was calculated over 3 points.
Results: The difference between the pre-test mean scores of the students before the applied training on the arm model and the post-test mean scores after the applied training was found to be statistically significant (p <0.05). Similarly, the difference between the scores of correctly locating the antecubital region veins was evaluated statistically significant (p <0.05).
Conclusion: It has been found that practical training on models is effective in increasing students’ knowledge about intravenous catheter applications.
Nursing students; introvenous catheter placement; simulation; pratical lecture patient safety
Yok
Amaç: Bu çalışma; öğrencilerin kol maketi üzerinde uygulanan eğitimin antekübital bölge venlerinin yerlerini doğru bulma başarısı üzerine etkisini değerlendirmek amacıyla yapılmıştır.
Materyal ve Metot: Yarı-deneysel nitelikte yapılan bu araştırma, 19 Mart-30 Mart 2018 tarihleri arasında hemşirelik birinci sınıfta okuyan ilk defa Hemşirelik Esasları derini alan 60 öğrenci ile yürütülmüştür. Veriler, literatür doğrultusunda oluşturulan veri toplama formu ile toplanmıştır. Formda yer alan bilgi ve becerilerini değerlendirmeye yönelik sorular ön test ve son test şeklinde uygulanmıştır. Öğrencilerin bilgi ve becerilerini değerlendirme soruları 40 puan, antekübital bölge venlerinin yerlerini doğru tespit etme ise 3 puan üzerinden hesaplanmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin kol maketi üzerinde uygulamalı eğitim öncesi ön test puan ortalamaları ile uygulamalı eğitim sonrası son test puan ortalamaları arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p<0.05). Benzer şekilde antekübital bölge venlerinin yerlerini doğru tespit etme puanları arasındaki fark da istatistiksel olarak anlamlı değerlendirilmiştir (p<0.05).
Sonuç: Öğrencilerin intravenöz kateter uygulamaları hakkındaki bilgi düzeylerini artırmada maket üzerindeki uygulamalı eğitimin etkili olduğu bulunmuştur.
hemşirelik öğrencileri; intravenöz kateter uygulaması; simülasyon; uygulamalı eğitim; hasta güvenliği
Yok
Yok
Yok
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Health Care Administration |
| Journal Section | Original Articles |
| Authors | |
| Project Number | Yok |
| Publication Date | May 6, 2021 |
| Acceptance Date | February 17, 2021 |
| Published in Issue | Year 2021 Volume: 3 Issue: 2 |
Chief Editors
Prof. Dr. Berkant Özpolat, MD
Department of Thoracic Surgery, Ufuk University, Dr. Rıdvan Ege Hospital, Ankara, Türkiye
Editors
Prof. Dr. Sercan Okutucu, MD
Department of Cardiology, Ankara Lokman Hekim University, Ankara, Türkiye
Assoc. Prof. Dr. Süleyman Cebeci, MD
Department of Ear, Nose and Throat Diseases, Gazi University Faculty of Medicine, Ankara, Türkiye
Field Editors
Assoc. Prof. Dr. Doğan Öztürk, MD
Department of General Surgery, Manisa Özel Sarıkız Hospital, Manisa, Türkiye
Assoc. Prof. Dr. Birsen Doğanay, MD
Department of Cardiology, Ankara Bilkent City Hospital, Ankara, Türkiye
Assoc. Prof. Dr. Sonay Aydın, MD
Department of Radiology, Erzincan Binali Yıldırım University Faculty of Medicine, Erzincan, Türkiye
Language Editors
Dr. Evin Mise, PhD
Department of Work Psychology, Ankara University, Ayaş Vocational School, Ankara, Türkiye
Dt. Çise Nazım
Department of Periodontology, Dr. Burhan Nalbantoğlu State Hospital, Lefkoşa, North Cyprus
Statistics Editor
Dr. Nurbanu Bursa, PhD
Department of Statistics, Hacettepe University, Faculty of Science, Ankara, Türkiye
Scientific Publication Coordinator
Kübra Toğlu
argistyayincilik@gmail.com
Franchise Owner
Argist Yayıncılık
argistyayincilik@gmail.com
Publisher: Argist Yayıncılık
E-mail: argistyayincilik@gmail.com
Phone: 0312 979 0235
GSM: 0533 320 3209
Address: Kızılırmak Mahallesi Dumlupınar Bulvarı No:3 C-1 160 Çankaya/Ankara, Türkiye
Web: www.argistyayin.com.tr